Tato situace bude mít zásadní dopad na ceny staveb. Vláda se připravuje na to, že bude muset řešit zvyšující se náklady na těžbu a případný dovoz surovin. Import kamene a dalších materiálů z ciziny však zvýší náklady a zatíží infrastrukturu, protože přeprava z větších vzdáleností je nákladná a komplikovaná.
Nedostatek materiálů má zásadní dopady nejen na ceny staveb, ale také na životní prostředí. Drcený kámen, potřebný například pro železniční tratě, chybí ve východních a severních Čechách, kam se musí vozit z Olomouckého kraje, což jeho cenu zvyšuje o 20 procent. Podobně je na tom i písek, jehož přirozená obnova trvá příliš dlouho, což vede ke globálnímu nedostatku.
Ministerstvo průmyslu a obchodu o problému ví a několikrát deklarovalo, že situaci hrozícího budoucího nedostatku stavebních surovin sleduje.
Těžbě písku má ustoupit půda, dobývání kamene zase les. Plány posoudí znalci |
Jedním z možných řešení tohoto problému je recyklace stavebních materiálů, zejména asfaltových silnic. „Recyklace silnic je technologií díky které dochází k výrazné úspoře základních materiálů, ale také dopravních nákladů a tím snížení uhlíkové stopy. Uspoří se i čas zejména při využití recyklace na místě a navíc využíváním recyklačních technologií pomáháme plnění požadavků zákona o odpadech, tedy předcházíme vzniku odpadu,“ uvádí Václav Neuvirt, ředitel organizačního výboru světového silničního programu kongresu PIARC. Technologie recyklací tak umožňuje znovu využívat již existující materiály a snižovat potřebu nových surovin.
V České republice se však technologií recyklace silnic zabývají pouze dvě společnosti Silnice Group a Frekomos. Recyklace silnic je metodou již dlouhá léta využívanou v některých zemích západní Evropy, která přináší až padesátiprocentní finanční úsporu oproti klasickým metodám opravy silnic. „Recyklace může probíhat buď za horka, kdy se asfaltová vrstva ohřívá a přetváří přímo na místě, nebo za studena, kdy se využívají materiály zabudované do konstrukce vozovky. Oba způsoby výrazně snižují objem odpadu, šetří přírodní zdroje a snižují náklady na stavbu,“ uvádí Karel Karčmář ze společnosti Frekomos.
„Česká republika byla v první polovině devadesátých let v Evropě po Německu a Rakousku třetí zemí využívající technologie recyklace za horka a za studena ve velké míře. Je možné konstatovat, že do dnešní doby bylo opraveno více než milion metrů čtverečních vozovek silnic a dálnic recyklací za horka a cca dva miliony metrů čtverečních vozovek silnic a dálnic recyklací za studena,“ dodává Václav Neuvirt.
Není kámen na štěrk, nebudou nové silnice. Hrozí, že materiál brzy dojde |
Světová silniční asociace PIARC se touto problematikou zabývá v posledním období zejména ve spojitosti s dekarbonizací v oblasti dopravní infrastruktury. Poukazuje se na skutečnost, že zejména recyklace technologií na místě může být jedním z přínosů pro snižování uhlíkové stopy. Inovativní metody recyklace silnic tak nejenže zmírňují dopady surovinové krize, ale přispívají k udržitelnosti a efektivitě stavebních projektů v dlouhodobém horizontu. Zároveň plní nároky vzrůstajících snah o zelenou politiku a ekologickou šetrnost v celé Evropě.
„Tímto způsobem lze čelit nedostatku kameniva a zamezit výraznému růstu nákladů na výstavbu a rekonstrukci dopravní infrastruktury. Recyklace silnic představuje moderní a udržitelnou cestu, jak se vyrovnat s touto rostoucí výzvou v oblasti stavebnictví pro mnoho příštích desetiletí,“ dodává Karel Karčmář z Frekomosu.