„Půjde o 400 tisíc metrů krychlových otevřeného prostoru nepravidelného tvaru s různými úkosy v profilu, což několikanásobně převyšuje objem strojovny vzduchotechniky pražského tunelu Blanka, jedné z nejrozsáhlejších podzemních staveb v ČR,“ uvedl mluvčí Metrostavu Radim Mana.
Společnost Bolid ukládá odpad z výroby zinku pod zem od osmdesátých let minulého století. Současná síť kaveren, kterou Metrostav od letošního srpna rozšiřuje, je tak už poměrně rozsáhlá. Švédská firma je přitom jením z evropských průkopníků snažících se omezit negativní dopady z výroby kovů a stavebních materiálů. Má patentovanou například technologii na využití strusky při výrobě nízkoemisního cementu, která proti tradiční formě výroby dokáže snížit emise uhlíku o 95 procent.
Trvalé úložiště radioaktivního odpadu určí jen vláda, rozhodli poslanci |
Ve Skandinávii má Metrostav za sebou řadu projektů včetně takzvaného západního metra v Helsinkách, které spojuje finskou metropoli s městem Espoo. „Zatímco tunel je liniové podzemní dílo ražené cyklickým procesem, prostorová díla se budují kombinací horizontálních a vertikálních ražeb, které probíhají po výškových úrovních od vrchu kaverny směrem dolů,“ uvedl vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge Anton Vido.
Součástí projektu je i jedna menší kaverna, ve které vznikne sarkofág pro ukládání horniny kontaminované jedovatou rtutí. „Sarkofág bude rozdělený na několik separovaných sektorů, které se budou postupně plnit nádobami a ukládat do zmíněného sarkofágu,“ uvedl Mana s tím, že po naplnění se každý sektor hermeticky uzavře.
Náročnou otázkou bylo i to, kam přijde vytěžená hornina. Na 30 tisíc kubíků už bylo nadrceno na přesnou velikost a využito k výstavbě místních silnic. Zbytek se podle přísných pravidel ukládá na dno fjordu. Kromě přesně vymezeného prostoru pro sypání jde o dodržení pětimetrové hladiny vody. Hlídá se ale i to, jak moc ukládání zeminy víří mořské dno. Ještě před vybudováním obřích podzemních prostor se totiž odpad ze zinkové výroby sypal přímo tam.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz