Podle poradce ministra dopravy Jana Prokeše jsou nyní do smlouvy zapracovávány připomínky členů vlády a částečně i poradenské firmy Mott MacDonald. Ta kritizuje nejen fakt, že Housing & Construction dostal státní zakázku bez výběrového řízení, ale nelíbila se jí ani cena a znění smlouvy. Je podle ní pro stát nevýhodné a do konce měsíce se nová přijatelná smlouva nedá připravit.
Zástupci ministerstva dopravy ovšem věří, že tentokrát vládu přesvědčí. Do nové smlouvy zapracovali nejen maximální cenu, která nesmí překročit na všech splátkách 138 miliard korun, ale i mechanismy auditu stavby: dodržování smlouvy a výši úspor. Čtvrtinu z nich by měl stát dostat zpátky.
Rozdíl mezi současným způsobem budováním dálnic a stavbou D47 je v první investici. Zatímco doposud platil výstavbu rychlostních silnic stát, severomoravskou dálnici by měl zaplatit Housing & Construction a stát ji bude splácet následně.
Jde o podobný systém jako při stavbě domu na hypoteční úvěr či koupi auta na leasing. Celková cena kvůli rozložení v čase proto bývá vyšší.
V případě úspěšné dohody Housing & Construction se státem se tak budou moci rozjet další projekty. "V této souvislosti se mluví hlavně o dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic. "Zatím jde jen o úvahy, čeká se na rozhodnutí vlády," říká Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic. To by mělo být zadavatelem dálnice na jih Čech a počítá s tím, že i když půjde o projekt placený soukromým investorem, vypíše na něj výběrové řízení.
O podobný způsob budování má zájem největší tuzemská stavební firma IPS Skanska. Cena stavebních prací zhruba 165 kilometrů dlouhé dálnice D3 na hranici s Rakouskem je podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic asi 65 miliard korun. "Pracujeme na tom. Nepochybně to je pro nás a pár dalších firem zajímavé," říká šéf IPS Skanska Zdeněk Burda. "Naší výhodou je přístup k dobrému financování."
Podle Burdy i lidí z ministerstva dopravy by budování dálnic ze soukromých peněz, které je obvyklé v severských státech a Británii, prospěl nový koncesní zákon. Ten by měl upravit formu splácení postavené dálnice, ale i dalších staveb soukromému investorovi například formou šedého mýtného.
To splácí za motoristy stát například z příjmů spotřební daně za pohonné hmoty nebo dálničních známek místo toho, aby na dálnici byly kasy jako třeba ve Francii.