Tunel a tím i obchvat Plzně mají být podle plánu uvedeny do provozu do konce října příštího roku.
"Pak se řidiči bez dostanou po dálnici z Prahy až na hranici v Rozvadově. V říjnu příštího roku by pak navíc měla být propojena dálniční síť Německa s dálnicemi v ČR," zdůraznil význam obchvatu šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.
Na dokončení celé stavby za devět miliard korun zbývá ještě 1,7 miliardy korun, z toho na samotný tunel necelá jedna miliarda korun, napsala ČTK.
Tunel Valík sice není podle Václava Malíka z Metrostavu nejdelší, ale svým profilem a množstvím vytěžené horniny je největším tunelem v republice. V každém tubusu budou tři pruhy, dva jízdní a jeden odstavný.
V současné době řidiči objíždějí Plzeň po provizorním obchvatu, který tvoří rozestavěné úseky dálnice spojené takzvanou vojenskou silnici.
Stavba byla jedním z nejkontroverznějších státních projektů. Zhruba deset let totiž trvala bitva mezi zastánci a odpůrci schválené trasy. Zástupci dotčených obcí a občanských sdružení marně prosazovali trasu blíž k Plzni.