Dodatek z dob komunismu dohnal české lodníky. Mají platit statisíce

Andrea Angermannová
,
  10:00
Velká část českých lodníků působících v Nizozemsku řeší aktuálně vážný problém s daněmi. Za vše může dodatek k mezinárodní smlouvě starý přes čtyřicet let, který si prosadila tehdejší komunistická vláda a dosud platí. Lodníci odvádí daň tam, kde pracují - v Nizozemsku. Jenže teď jim přišly obsílky, že dluží na daních v Česku.

Splavněná Vltava pomalu ožívá. Letos se v Hluboké otevřel nový sportovní přístav, za rok se splavní jez pod Hněvkovicemi. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Dohromady skoro půl milionu korun mají českému finančnímu úřadu zaplatit na dani z příjmů vydělaných v Nizozemsku bratři Petr a Pavel z Děčína.

Obálka s pruhem je zaskočila, na holandské lodi jezdí od vyučení, celý život platí daně v Nizozemsku a v Česku žádné příjmy nemají.

Finanční úřad zatím obeslal pět stovek lidí, kteří se v minulých třech letech plavili na holandských vnitrozemských lodích. A podle odhadů je českých „šífáků“, jak si říkají, až 2,5 tisíce. Pro českou státní pokladnu to mohou být desítky, možná i stovky milionů korun.

Ze stejného důvodu zřejmě celý problém před lety vznikl. Komunistické Československo v touze po valutách prosadilo v roce 1974 dodatek k mezinárodní smlouvě o zamezení dvojího zdanění. Podle něj se na tuto skupinu lidí vztahuje výjimka: neplatí daň v zemi, kde pracují, ale tam, kde mají trvalé bydliště. A zmínění loďaři trvale žijí v Česku, pouze část roku tráví prací na lodi.

Jenže málokdo z nich něco tušil o historické smlouvě, a že tedy až dosud danil chybně. Finanční správa by na to zřejmě také nepřišla, kdyby ji v rámci mezinárodní automatické výměny informací holandští kolegové neupozornili a neposlali jí seznam lidí.

„Zjistilo se, že velká část českých lodníků působících v Nizozemsku nepostupuje v souladu se smlouvou a příjmy daní v Nizozemsku,“ říká Kateřina Vaidišová z tiskového oddělení ministerstva financí.

Lodníci peníze nemají

Finanční správa proto všem rozeslala dopisy a vyzvala je k podání daňového přiznání. Jenže většina jich peníze pro „berňák“ nemá.

„Ti kluci mají rodiny, děti, hypotéky na bydlení. To nemají z čeho zaplatit a skončí na pracovních úřadech, sociálkách,“ říká manželka jednoho z lodníků, Věra Š. z Děčína.

Kde se vzali čeští lodníci a námořníci

Milan Raba, předseda sekce vodní a ředitel Československé plavby labské (ČSPL), odhaduje, že Čechů pracujících na lodích v zahraničí je do pěti set. Ne všichni vychodili loďařskou školu. Ta je dnes v Česku pouze jedna – Střední škola lodní dopravy v Děčíně. Loni se podařilo tomuto učilišti od Rýnské komise získat akreditaci, takže vzdělání bude uznáváno i pro západoevropské vodní cesty: plavbu po Rýně a navazujících kanálech.

Bez diplomu se musí člověk na lodi vypracovat postupně, praxí – začíná se u nejšpinavější lodnické práce, tedy natírání a vyvazování lodí. Nejnižší pozice na lodi je v Nizozemsku deckman (plavčík), následuje matrose (lodník), botsman (vzdělanější lodník), steuerman (kormidelník) a loď řídí kapitán.

Sladkovodní loďaři si říkají šífáci (z německého označení lodi Schiff). Česko má své loďstvo a námořníky od roku 1922, kdy byla založena Československá plavební akciová společnost labská. Ta byla po druhé světové válce znárodněna a poté se přejmenovávala. Československá plavba labsko-oderská v roce 1989 vlastnila okolo 700 plavidel a provozovala jak plavbu, tak nákladní přepravu, zejména uhlí.

Námořní lodě spadaly pod společnost Československá námořní plavba, založenou v roce 1959. Obě firmy provozující lodní dopravu byly po roce 1990 privatizovány. ČSPL se zabývá mezinárodní nákladní lodní dopravou a provozuje 63 plavidel převážně v zahraničí. „Labská vodní cesta totiž nefunguje,“ podotýká Raba.

Čeští šífaři se spojili a rozhodli se bránit. „Jde o starý komunistický dodatek. Proč platí jen pro naši profesi a proč neplatí třeba i v Německu nebo v Belgii?“ říká Petr Bezvoda, který za české lodníky vyjednává s ministerstvem financí.

Lodníci žádají, aby jim ministerstvo daně prominulo. To však podle zákona nemůže. Místo toho jim úřad radí, aby požádali o vrácení daně v Nizozemsku a v Česku požádali o prominutí úroků z prodlení. Ministerstvo navíc slíbilo, že se zaplacením daně počká až šest let.

Lodníci však upozorňují, že v Česku je daň dvakrát vyšší, a navíc se bojí, že bez placení daní v Nizozemsku o práci na lodi přijdou.

Problém se může týkat tisíců lidí

Lodníci chtějí s ministerstvem jednat dál. Podle Bezvody by se problém mohl týkat mnohem více lidí – až 2,5 tisíce pracovníků na nejrůznějších pozicích na nizozemských lodích – od strojníků přes kapitány po kuchaře. Sám na dopis z finančního úřadu teprve čeká.

Skupinu lodníků podpořil na jednání Jaroslav Foldyna, poslanec ČSSD za Ústecký kraj, děčínský zastupitel a bývalý námořník. „Chtěl bych, aby vznikl generální pardon a nic neplatili. Vyhláška z roku 1974 je anomálie, kterou máme s Nizozemskem jen my, Polsko, Rumunsko a Slovensko,“ říká.

Ministerstvo financí nepovažuje dodatek za zastaralý, naopak, je podle něj pro Česko výhodný. „Je více českých námořníků na nizozemských lodích než naopak, takže výsledkem je fakt, že daň těchto českých námořníků nemá plynout do nizozemského, ale do českého veřejného rozpočtu,“ říká Vaidišová z ministerstva financí.

Čeští lodníci na nizozemských lodích jsou tak podle ministerstva zdaněni stejně, jako by byli lodníci se stejným příjmem za práci na českých lodích.

„Finanční správě se nedá nic vytknout. Snad jen to, že to začíná vymáhat až teď,“ říká Lucie Rytířová, daňová poradkyně ze společnosti Deloitte.

Kormidelník či kapitán si vydělá na nizozemské lodi 1 750 eur měsíčně. Z peněz si hradí kromě životních nákladů a cestování za prací také potřebné zkoušky – například kapitánské patenty, certifikát na přepravu chemických látek nebo na obsluhu vysílaček.

Daňoví poradci v Děčíně mají v současnosti napilno. „V letošním roce jsme zaznamenali značný nárůst těchto zaměstnanců, kteří nás oslovují,“ říká Blanka Poštová z firmy Kodap v Děčíně. Podle ní je obecná promlčecí lhůta na nizozemské straně pět let.

Podle informací od loďařů stojí poplatek za vrácení daní z Nizozemska 165 eur. K tomu je třeba připočíst vyšší českou daň, penále a úrok z prodlení, který slíbilo ministerstvo na žádost odpouštět.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Páni, je to tu dražší než v Monaku. Nad cenami v Chorvatsku krčí rameny i Němci

Výše cen v jedné z nejoblíbenějších dovolenkových destinací letos šokuje i návštěvníky ze zemí s mnohem větší kupní silou. Mnozí se diví, jak to vlastně zvládají sami Chorvati, jejichž platy jsou...

Tak tohle nevyšlo. „Duhový“ Jaguar ukousl značce 97,5 procenta prodejů

Pokus o „duhovou revoluci“, přechod na elektromobilitu a oslovení mladých zákazníků se kdysi tradiční britské automobilce Jaguar krutě nevyvedl. Její prodeje v Evropě propadly o drtivých 97,5...

Oblíbenec Alžběty II. Britská královská rodina zruší svůj vlak, je moc drahý

Britská královská rodina v roce 2027 ukončí provoz královské vlakové soupravy, která vozí členy panovnického rodu od dob královny Viktorie ve druhé polovině 19. století. Důvodem je snaha omezit...

O krok blíž k příručnímu kufru zdarma. EU připravuje leteckou novinku

Výbor Evropského parlamentu odhlasoval návrh, který by umožňoval vzít si na palubu letadla příruční kufr zdarma, bez ohledu na leteckou společnost. Podle zástupců aerolinek tím ale dojde ke zdražení...

Trump pohrozil Muskovi, že mu sebere dotace. Klidně, reagoval miliardář

Podle amerického prezidenta Donalda Trumpa by měl úřad pro zefektivnění státní správy DOGE přezkoumat dotace pro firmy Elona Muska, který donedávna sám skupinu pro zeštíhlení výdajů vedl. Ředitel...

Malí živnostníci doplácejí na výdejní boxy. Přicházejí o balíky i o peníze

Obliba výdejních boxů v Česku roste a speciálních schránek pro převzetí zásilek přibývá ve větších městech i na vesnicích. Na rozvoj boxů však doplácejí menší živnostníci, jejichž provozovny slouží...

8. července 2025

Češi letos vzali cestovky útokem. Last minute zájezdy jsou prakticky vyprodané

Premium

Zájem o dovolené je letos nad očekávání velký. Kvůli vysokým prodejům zájezdů na konci května a v červnu se hlavní sezona prakticky o měsíc posunula. Vzrostl i zájem o last minute zájezdy, některé...

8. července 2025

Trump od srpna uvalí clo ve výši 25 procent na dovoz z Japonska a Jižní Koreje

Sledujeme online

Spojené státy od 1. srpna uvalí na dovoz z Japonska a Jižní Koreje USA clo ve výši 25 procent, vyplývá z dopisů adresovaných představitelům těchto zemí, které Trump zveřejnil na své síti Truth...

7. července 2025  18:52,  aktualizováno  21:43

Cla mohou změnit globální obchodní řád. Na pozoru musí být jihovýchodní Asie

Firmy v Asii se musí přizpůsobit protekcionistické politice Donalda Trumpa. Ta totiž nejspíš povede k výrazným změnám v dodavatelských řetězcích. Už za pár dnů navíc uplyne devadesátidenní lhůta,...

7. července 2025

Sýry Apetito budou z Německa, Savencia uzavře mlékárnu v Hodoníně

Francouzská skupina Savencia uzavře koncem února 2026 mlékárnu v Hodoníně, kde vyrábí tavené sýry – například značku Apetito. Výrobu přesune do Německa. Změna se dotkne 100 pracovníků. Firma to...

7. července 2025  19:51

Inovace, nebo riziko? Čína zakryla staveniště obří nafukovací kopulí

Číňané zaujali svět dalším neobvyklým technologickým řešením. Kolem staveniště ve městě Ťi-nan postavili obří nafukovací kopuli, která má omezit hluk a prašnost. Konstrukce okamžitě vzbudila...

7. července 2025

Gastronomie sčítá škody z blackoutu. Jdou do desítek milionů korun, říká komora

Páteční výpadek elektřiny v části Česka způsobil v gastronomii škody za desítky milionů korun. Restaurace, kavárny a hospody přišly o tržby a musely vyhodit suroviny. Podnikatelské organizace proto...

7. července 2025  13:23,  aktualizováno  16:43

Vyšetřování výpadku proudu potrvá několik týdnů, zapojí se i experti z Evropy

Vyšetřování rozsáhlého výpadku elektřiny, k němuž došlo v Česku v pátek, bude trvat několik týdnů. Kromě provozovatele přenosové soustavy ČEPS a distributorů se do něj zapojí také další experti,...

7. července 2025  15:57

Trhané vepřové i lívance. České dráhy lákají na nové letní menu

České dráhy představily nové sezonní menu, které si v restauračních vozech cestující mohou vychutnat až do konce listopadu. Letní nabídku opět připravila Asociace kuchařů a cukrářů ČR ve spolupráci s...

7. července 2025  15:36

Blackout byl pro sklárnu na hranici katastrofy, nakonec přijde „jen“ o miliony

Novoborská sklárna Crystalex CZ vyčísluje škody po pátečním rozsáhlém výpadku elektřiny, půjdou do milionů korun. K tavení skla využívá sklárna na rozdíl od jiných výhradně elektřinu.

7. července 2025  14:17

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Po sto letech splněný sen. Paříž otevřela na Seině tři koupaliště

Po více než sto letech si obyvatelé Paříže i turisté mohou zaplavat v Seině, a to dokonce s výhledem na Eiffelovku. Začátkem července totiž město oficiálně otevřelo tři koupaliště, jejichž...

7. července 2025  10:58,  aktualizováno  14:15

Stávková pohotovost u Smartwings pokračuje, odborům vadí nesystémovost

Stávková pohotovost odborových sdružení letecké společnosti Smartwings pokračuje. Pokud se nepodaří uzavřít smlouvy během července, nevylučují odbory ani hlasování o stávce. Podle Smartwings jednání...

7. července 2025  14:05
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.