Pro letošní rok počítá schválený rozpočet na pohoštění s částkou 113 milionů korun, loňský předpokládal 128 milionů korun.
Loňské celkové výdaje státního rozpočtu na pohoštění odpovídají pro srovnání třeba částce, kterou loni vymohli celníci pomocí exekučních příkazů na dlužných daních, nebo například trojnásobku loňských výdajů úřadu pro kontrolu hospodaření politických stran. Částku 78 milionů obdržela také vládní ODS jako příspěvek na činnost, o 77 milionů se loni zvýšil příspěvek ministerstva kultury na provoz knihoven.
S příchodem pandemie klesly i další výdaje státního rozpočtu. Zatímco v roce 2019 stály účastnické poplatky na konferencích téměř 30 milionů Kč, o rok později už to bylo 6,7 milionu a loni 10,6 milionu Kč. Výdaje na cestovné představovaly v roce 2019 téměř 1,8 miliardy Kč, loni klesly na zhruba 1,1 miliardy Kč.
Mluvčí Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Václav Kešner na dotaz ČTK sdělil, že obecně závazný předpis, který by upravoval rozsah pohoštění a kolik za něj lze utratit, neexistuje. Uvedl, že každá vedoucí organizační složka státu má vynakládat veřejné peníze hospodárně, účelně a efektivně. V případě pohoštění to znamená, aby výdaje na ně byly přiměřené ve vztahu k tomu, co daný úřad dělá, popsal.
„NKÚ v tomto obvykle postupuje tak, že zjišťuje a posuzuje, jestli má daná organizační složka státu stanovena nějaká pravidla, která by upravovala, jak se má k pohoštění přistupovat. Také pak sami z pohledu auditora státu vyhodnocujeme, jestli byly ty výdaje přiměřené či nikoliv,“ uvedl mluvčí.
Růst běžných výdajů rozpočtu byl loni enormní, kritizuje NKÚ |
V tuzemsku platí vyhláška ministerstva financí o rozpočtové skladbě, která vymezuje některé pojmy a zásady k třídění příjmů a výdajů. V pokynech k postupu podle této vyhlášky ministerstvo uvádí, že „pohoštěním se rozumí poskytnutí potravin nebo nápojů, případně s odpovídajícími službami, za účelem vytvoření dobrého ovzduší nebo reprezentace při pracovním nebo jiném setkání“. Pohoštěním není podávání hlavních jídel za účelem stravování s výjimkou jejich podávání zahraničním delegacím právě pro účely reprezentace.
Kontrolní úřad se několikrát na výdaje na pohoštění zaměřil, když prověřoval výdaje některých úřadů. Vysoké výdaje za pohoštění zjistil například za rok 2013 u Ředitelství vodních cest. „Ředitelství předložilo neúplné doklady, přesto z nich ale bylo patrné, že peníze za pohoštění a občerstvení byly propláceny stejnému zaměstnanci, který je zároveň schvaloval,“ uvedl NKÚ. V případě ministerstva zdravotnictví pak NKÚ v roce 2012 uvedl, že náklady tohoto ministerstva na pohoštění pak zejména v roce 2010 vzbuzují pochybnosti o tom, zda byly nezbytné „pro hospodárný výkon veřejné správy“.
Sám NKÚ na svém webu uvádí, že loni utratil za pohoštění 386 090 Kč, vyčleněno měl 510 000 korun.
Pohoštění a cestovné patří ve státním rozpočtu spolu s dalšími položkami, například náklady na opravy a udržování, do kategorie výdajů na ostatní nákupy. Spadají tam i příspěvky na ošacení nebo platby dálničních známek. Za tyto položky loni stát vydal 7,9 miliardy korun, z toho nejvyšší částka, 3,7 miliardy, šla z rozpočtu ministerstva obrany. Ministerstvo vnitra utratilo za ostatní nákupy 1,7 miliardy korun a Poslanecká sněmovna 112 milionů.