Stát se prodejcem mobilních telefonů není složité

  11:57aktualizováno  11:57
- Mobilní telefony jdou na rozdíl od většiny ostatního zboží stále dobře na odbyt. Dnes mobil v tuzemsku vlastní něco přes 1,3 milionu lidí a podle odhadů agentury EMC by se měl jejich počet v roce 2000 zdvojnásobit. Při pohledu na tato čísla leckterého obchodníka logicky napadne, že na nich lze dobře vydělat. Má pravdu, ovšem za určitých předpokladů.
Podnikatel, který uvažuje o prodeji mobilních telefonů jako doplňku svého stálého sorti mentu, se může obrátit buď přímo na operátory nebo na některého z autorizovaných dealerů. S ním uzavře smlouvu jako takzvaný agent u EuroTelu nebo subdealer v případě RadioMobilu. Provize, které nabízejí jednotliví dealeři svým partnerům, jsou podobné. Liší se však požadavky na prodejní místo a velikost vstupního kapitálu.

Vyšší zisky jsou z telefonů s paušálem

Více vydělat může obchodník na prodejích telefonů, u kterých se uzavírá dlouhodobá smlouva. V porovnání s předplacenými sadami získá větší provize. Jejich výši EuroTel i RadioMobil přísně tají a zavazují k tomu pod hrozbou rozvázání smlouvy i prodejce.

Nicméně jeden z obchodníků, který si z tohoto důvodu nepřál být v článku citován, prozradil, že se marže pohybují řádově okolo jednoho až dvou tisíc korun z jedné aktivace telefonu - odměna závisí na sjednaném tarifu. Dalších deset až patnáct procent získává obchodník z ceny přístroje a příslušenství.

U telefonů s předplacenou kartou činí odměna většinou patnáct až třicet procent z prodaného kusu. Podle Zdeňka Tomáše ze společnosti Ordas, která prodává telefony jako doplněk, jsou zisky z prodeje přístrojů obou operátorů srovnatelné.

Prodejna není vždy podmínkou

Zájemce o doplňkový prodej mobilních telefonů musí mít většinou vlastní prodejní plochu, v případě EuroTelu navíc dostatečně vzdálenou od značkové prodejny. Šanci získat smlouvu mají především obchodníci s elektronikou a výpočetní technikou.

»Dáváme těmto partnerům jednoznačně přednost. Zaručují totiž určitou kulturu a kvalitu prodeje, zejména v případě telefonů s paušálem není prodej úplně jednoduchý. Prodavač musí zvládnout administrativu a být informován o novinkách,« říká Věra Babišová ze společnosti Giga.

Jsou však i autorizovaní dealeři, kteří si podmínku pevné prodejny a sortimentu nekladou. »Naši partneři mohou nabízet telefony třeba i z domova, netrváme na klasických prodejních prostorách. Musí však od nás odebírat zboží pravidelně, nejméně jednou až dvakrát měsíčně,« uvádí Daniel Nejezchleb ze společnosti Allcom.

Podobné nároky má i společnost Febra. Radiocom zase sází na trvalou spolupráci a úroveň prodeje i obchodního místa. »Oslovili nás nedávno nějací kluci, kteří chtěli prodávat telefony s předplacenými kartami ve stánku na nádraží. O takové zájem nemáme,« uvádí zástupce Radiocomu Ludvik Hůrka. Zmínění hoši by naopak uspěli u firmy Randa. Ta sice nejde cestou spolupráce s »podomními« obchodníky, ale je jí v podstatě jedno, s čím zájemce o dealerství obchoduje.

Na rozjezd jsou třeba desetitisíce

Do začátku potřebuje prodejce obvykle nejméně několik desítek tisíc korun - na první zboží a základní vybavení prodejny. »Poprvé by u nás měl obchodník nakoupit alespoň za padesát tisíc korun,« potvrzuje Věra Babišová ze společnosti Giga. Odběr za nejméně dvacet tisíc korun je podmínkou u Allcomu. Febra ani Radiocom limit prvního nákupu nestanoví.

Co ale zajímá většinu společností, je obrat. Pokud se obchodníkovi nedaří, smlouvu s ním rozvážou. »Nespolupracujeme s někým, kdo prodá řádově několik telefonů za měsíc,« dodává Petr Kubů z Febry. V prvních měsících požadují většinou autorizovaní prodejci platbu za zboží v hotovosti. »Nejdříve musíme partnera prověřit, pokud se ukáže spolehlivým, dáváme mu na zboží i krátký úvěr, to znamená, že platí fakturou například s čtrnáctidenní lhůtou splatnosti,« vysvětluje Babišová.

Platí pravidlo, že čím spolehlivější a výkonnější partner, tím větší výhody může od svého dodavatele čekat. To se týká například i vybavení prodejny. Prodejci automaticky a zdarma získávají propagační a informační materiály, drobné doplňky prodejny či vývěsní tabule. Nábytek do prodejny si zpočátku kupují za své. Pokud dobře prodávají, může jim autorizovaný dealer, poskytnout na vybavení slevu. »Například vitrína se prodává zhruba za dvacet tisíc korun, náš partner ji může získat i za tři tisíce,« říká Daniel Nejezchleb z Allcomu.

Názor prodejce
Zdeněk Tomáš, společnost Ordas
Jako doplněk k výpočetní technice se prodej mobilních telefonů vyplatí. Do prodejny nám telefony přivedou další zákazníky.Záleží samozřejmě na odbytu, deset kusů měsíčně nikoho nevytrhne.Je s tím totiž spojená strašná administrativa. Aktivace jednoho přístroje trvá i hodinu.

Ve kterých prodejnách se nejčastěji prodávají mobilní telefony jako doplněk

* s výpočetní a kancelářskou technikou
* s elektronikou
* s fotopřístroji
* s auty a autopříslušenstvím

Které typy telefonů jdou nejlépe na odbyt

* telefony s předplacenou kartou
* levnější dotované přístroje

Podmínky vybraných autorizovaných dealerů

DEALER PRVNÍ ODBĚR POŽADOVANÝ POŽADAVEK NA OSTATNÍ
V KČ SORTIMENT PRODEJNÍ PLOCHU PODMÍNKY
PRODEJNY
Allcom 20-25 tisíc na základě dohody možno i bez prodejny min. odběr 1 až
2 krát měsíčně
Febra dle dohody dle dohody možno i obch. zástupce
bez prodejny
Giga min. 50 tisíc výpoč. technika, prodejna
elektronika
Radicom dle dohody upřednost. výpoč. prodejna trvalá
technika, elektronika spolupráce
Randa dle dohody bez podmínky prodejna
Pramen: dealeři
Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Důvěřují a neprověřují. Čechům bezpečnost na internetu moc neříká

Ilustrační snímek

Češi netuší, co jim hrozí na síti. Spolu s Rakušany a Švýcary patří k nejdůvěřivějším v Evropě. Jak ukazuje...

Zdraví jednoho Čecha stojí ročně přes 36 tisíc, sám nejvíc zaplatí za léky

Ilustrační snímek

Zdravotní péče v Česku stála v roce 2017 v průměru přes 36 500 korun na jednoho obyvatele, přitom v roce 2010 to bylo o...

Potravinové peklo 2018. Plesnivé salámy i chléb s kusem dřeva

Salám s nakladenými vajíčky much z obchodu "Můj obchod" v Holešově.

Přes 100 milionů korun rozdala loni Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) na pokutách za hříšné potraviny,...

Najdete na iDNES.cz