Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Stát nechce předat obcím nevyužívané tratě, raději je zruší

  4:01aktualizováno  4:01
Obce i železniční nadšenci si stěžují na aroganci státu v přístupu k málo využívaným tratím. Nelíbí se jim, že než by je stát předal do jiných rukou, nechá je úplně zrušit. Likvidace kilometrového úseku kolejí přitom stojí miliony. Stát se hájí tím, že nemůže obcím nadržovat na úkor jiných zájemců. Navíc se obává, že by tratě musel i nadále dotovat.

Jemnická radnice by ráda vzkřísila železniční dopravu do Moravských Budějovic. Na trať, která byla ke konci roku 2010 zrušena, se po necelém měsíci vrátil vlak. Teď ji chce stát zrušit úplně (22. ledna 2011). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Několik desítek železničních tratí, po kterých už pravidelně nejezdí vlaky, čeká během několika let pravděpodobně definitivní konec. V úterý bude projednávat vláda materiál ministerstva dopravy, který podle lidí z oboru víceméně znamená zánik tratí, na nichž se už nejezdí.

Obce ani železničáři se netají velkou kritikou. Sdružení železničních společností označuje návrh za vrchol arogance. I proto, že ještě před několika týdny slibovalo ministerstvo obcím možnost bezúplatného převodu.

Podle návrhu pravidel převodu bude nejprve vyhlášena na koupi tratě veřejná soutěž. Ta počítá s cenou zhruba 1,5 milionu korun za kilometr. "Je nereálné, že za tuto cenu si trať někdo koupí," upozorňuje Jiří Mužík, šéf Sdružení železničních společností. Když nebude zájemce, stát nabídne trať ministerstvu obrany, u kterého se rovněž zájem nečeká. Pak ji může zrušit.

Ministerstvo argumentuje tím, že nemůže zvýhodnit obce před jinými zájemci bezúplatným převodem. Takový postup by byl považován za nedovolenou veřejnou podporu. "Nemůžeme si dovolit tak hustou železniční síť," dodává náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl. Stát se obává, že by i novým majitelům musel provoz tratí nadále dotovat jako dosud.

Údržba stojí 400 tisíc, likvidace 6 milionů

Kolik stojí údržba konkrétních tratí, není možné zjistit. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má pod touto položkou schované v jednom balíku peníze na koridory i lokálky, kde už roky nevyjel vlak.

Náklady jsou naopak známé třeba u železnice ze Šumperka do Koutů nad Desnou, která patří obcím - roční údržba kilometru tratí stojí kolem 400 tisíc korun. Podle Mužíka mohou být náklady soukromých správců až o dvě třetiny nižší než u SŽDC. "Stát nechce připustit, že by se o dráhy někdo staral levněji a efektivněji," tvrdí Mužík.

Podle něj navíc likvidace kilometru dráhy stojí až šest milionů. Výnos z prodeje kolejí do šrotu pak náklady zdaleka nepokryje. Už v minulosti se stát zbavil za korunu tří tratí: vedle zmíněné lokálky na Šumpersku předal dvě jindřichohradecké úzkokolejky společnosti JHMD. Její někdejší šéf Jan Šatava připomíná i zkušenosti z okolních zemí: na Slovensku finišuje převod tratě Trenčianské Teplice - Trenčianská Teplá, v Rakousku převedl stát na kraje kolem 800 kilometrů tratí.

Podle Šatavy je v Česku mezi obcemi podél tratí bez provozu dost zájemců o vzkříšení. Mluví například o trati mezi Děčínem a Telnicí či z Moravských Budějovic do Jemnice. "Chtěli jsme obnovit alespoň letní provoz a vzít si trať společně s dalšími obcemi pod sebe. Za takové peníze ale určitě nemáme zájem," říká náměstek děčínského primátora Pavel Sinko.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

České maso, zelenina i gouda. Poslanci chtějí omezit potraviny z dovozu

Čeští potravináři si často stěžují na levné dovozy, které v minulosti vytlačily z pultů české vepřové, zeleninu nebo...

Strojírenský veletrh se bude konat, shodla se vláda s odbory a zaměstnavateli

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně by se měl letos uskutečnit. Shodli se na tom zástupci vlády, zaměstnavatelů a...

GDPR ani za dva roky spousta firem nepochopila. Většina si ale ví rady

Uplatňování Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) se sice výrazně zlepšilo, ale správné používání tohoto...

Doba nákupu pro seniory byla zbytečná, tvrdí obchodníci. Konec vítají

Vláda od úterý zrušila omezení nákupní doby. Ranní „bezpečnější“ nákupy mezi seniory stále měly oblibu, podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz