Stát dostane víc za těžbu. Zákaz dobývání břidlicového plynu neprošel

  12:29aktualizováno  15:43
Téměř půl miliardy korun ročně navíc má státu přinést zvýšení úhrady za vytěžené nerosty. Poslanci schválili novelu horního zákona, která takový profit státu přinese. U povrchové těžby hnědého uhlí se sníží podíl, který z poplatků dostávají obce a naopak zvýší podíl státu. Neprošel návrh, který by zakázal dobývání břidlicového plynu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: KrajemUhlí.cz

„Dochází ke zvýšení příjmů státního rozpočtu z úhrad vydobytých nerostů, zvýšení příjmů obcí z úhrad z dobývacích prostorů a ke změně poměrů rozdělení výnosů z úhrad vydobytých nerostů mezi obce a státní rozpočet,“ řekl ministr průmyslu Jan Mládek z ČSSD.

Podíl státu z poplatků za povrchovou těžbu hnědého uhlí novela, kterou ještě musí schválit Senát a potvrdit prezident, zvyšuje z 25 na 67 procent, podíl obcí snižuje z nynějších 75 procent na 33 procent. Kromě toho se ale zvýší úhrada z dobývacích prostor s povolenou těžbou na tisíc korun za hektar za rok. Tyto peníze budou nadále plně patřit obcím, které by tak mohly dostat ročně až 100 milionů místo současných 14 milionů.

„Já si myslím, že to není správně. Za pravdu mi dají jak poslanci Ústeckého kraje, tak poslanci z Karlovarského kraje. Je to krok, který je vyloženě proti těmto regionům, extenzivní a krajinu i sociální podmínky ničící těžba povrchového uhlí je pouze v těchto dvou krajích,“ protestoval neúspěšně proti změně poměru rozdělování poplatků za těžbu hnědého uhlí poslanec opoziční TOP 09 Michal Kučera.

Poplatek za vytěžené nerosty nebude nadále stanoven zákonem, ale vládním nařízením. Podle ministerstva průmyslu je důvodem změny možnost pružné reakce na aktuální ekonomickou situaci. Vláda by ovšem poplatky nemohla zvyšovat během pětileté lhůty, což má dát firmám větší jistotu při plánování.

Změnu horního zákona kritizovala jako nedostatečnou předsedkyně Strany zelených Jana Drápalová. „Poplatky za vydobytý nerost se sice zvýší na dvojnásobek, ale cílem by měl být alespoň desetinásobek současného stavu, aby měly vůbec smysl. Pokud už stát dostane stovky milionů ročně, měl by zřídit speciální sociální fond, který by horníkům pomáhal při možné ztrátě či změně zaměstnání,“ uvedla Drápalová. Za naprosto skandální označila pětiletou fixaci poplatků pro těžařské firmy.

Mládek: Tato vláda nebude podporovat těžbu břidlicového plynu

Kučera také prosazoval, aby se do zákona dostal zákaz těžby břidlicového plynu metodou hydraulického štěpení hornin. „Chceme zakázat nebezpečnou technologii, která by nejen při těžbě, ale i při průzkumu ohrozila dotčené regiony. Myslím si, že máme šanci to uzákonit tak, jak jsme to učinili už u kyanidového loužení zlata,“ apeloval na poslance Kučera. Ale neuspěl.

Zákaz sice neprošel, vláda však těžbě z břidlic nakloněna není. „Tato vládní koalice se rozhodla, že nebude podporovat těžbu břidlicového plynu. Navíc ekonomické výsledky v Polsku při pokusech o podobnou činnost nejsou povzbuzující. Totéž platí pro zlato. Jsem proti tomu, aby se zkoušela nějaká těžba v Povltaví. Zkoumali jsme možnost těžby ve Zlatých horách, tam to nevychází ekonomicky,“ opáčil mu ministr Mládek.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Firma dostala 327 milionů, teď chce 23 miliard. Diag Human dál straší Česko

Josef Šťáva, majitel společnosti Diag Human

Dvě slova „Diag Human“ straší Českou republiku už od jejího vzniku a strašit ji budou dál. Kvůli jedné nešťastné větě...

Do Česka se z Polska dovezlo 16 tun masa se salmonelou. Mířilo i do Alberta

Kuřecí maso

Z Polska se do České republiky od poloviny dubna dovezlo celkem 16 tun masa se zjištěnou salmonelou. Na všech dvanáct...

Češi upřednostňují kratší dovolené, do zahraničí cestují několikrát za rok

Ilustrační snímek

Na dovolenou jezdí Češi rádi. Loni vycestovalo do zahraničí 7,4 milionu lidí, což je o 9,1 procenta více než v roce...

Najdete na iDNES.cz