Sčítání provádějí čas od času i jiné úřady. Při této akci museli řidiči mezi Bílovicemi a Jarošovem zastavit a říct, odkud a kam jedou.

Sčítání provádějí čas od času i jiné úřady. Při této akci museli řidiči mezi Bílovicemi a Jarošovem zastavit a říct, odkud a kam jedou. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Stát chystá velké sčítání aut. Letos ho poprvé zajistí soukromá firma

  • 178
Česko po pěti letech čeká velké sčítání dopravy. Má ukázat, jak zhoustl po celé republice provoz, a pomoci k dalšímu plánování nových komunikací. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) letos poprvé svěří sčítání dopravy soukromé firmě. Vypsalo už soutěž za 150 milionů korun na koordinátora sčítání.

Před pěti lety přitom přišlo sčítání na 90 milionů korun. Tehdy se o akci staralo přímo ŘSD společně s krajskými úřady a krajskými správami silnic.

Podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové jde však zatím jen o odborný odhad a cena může být díky soutěži nižší. Navíc bude letošní měření komplikovanější a náročnější na čas.

Při posledním sčítání v roce 2005 se doprava sledovala osm dnů, letos to bude o dva dny déle.
"Sčítačů tak bude asi o dvacet procent více," předpokládá Vápeníková. Uzávěrka výběrového řízení je na konci ledna.

ŘSD vysvětluje najmutí soukromé firmy snahou o kvalitnější zpracování. "Chceme, aby se s daty ze sčítání dalo v budoucnu lépe pracovat než dosud," objasňuje ředitel úseku informatiky ŘSD Jan Švec.

První měřiči vyrazí na silnice v březnu

Najatí lidé budou sčítat dopravu celkem na 6 500 místech po celé zemi. Postávat budou u dálnic a silnic prvních až třetích tříd. Výběr míst, kde se bude doprava měřit, se nyní finalizuje. "Máme příští týden jednání s ŘSD o tom, jaké úseky nás zajímají," potvrdila vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje Stanislava Jakešová.

První měřiči vyrazí k silnicím zřejmě už v březnu, objevovat se u nich však budou kvůli vyšší věrohodnosti dat i v dalších částech roku. V minulosti si takto přivydělávali zejména studenti, narazit jste však mohli i na zaměstnance krajských úřadů nebo správ silnic.

Brigádníci stráví u dálnic během dne čtyři hodiny, u ostatních silnic pak šestnáct hodin. Časy sledování se budou měnit. V plánu jsou i dva termíny pro noční sčítání. Vše bude probíhat ručně, za každé auto si sledovači udělají jednu čárku.

Na některých dálnicích budou mít měřiči nad sebou i přísného hlídače: mýtné brány. "Kontrola bude díky nim účinnější," předpokládá Švec.

Elektronická čísla o provozu ovšem půjdou získat jen z dálnice D1, kde je mýtný systém doplněný o čidla umožňující sčítání aut. Letos by měla tato zařízení přibýt i na dálnicích D5 a D2.

Praha si auta počítá sama

Sčítači ŘSD se vyhnou Praze, která si hustotu provozu počítá každoročně sama. Na starosti ho má tamní Technická správa komunikací, která používá vlastní čidla, jež umožňují sečíst, kolik aut daným úsekem projede.

Podle odborníků je měření dopravy mimořádně důležité. "Je to ve světě naprosto běžné. Díky tomu se dá dobře rozpoznat dopravní poptávka, s daty poté neustále pracujeme," popisuje dopravní expert a proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. Údaje ze sčítání navíc napomáhají k rozhodování o tom, které silnice se postaví nejdříve či které město se neobejde bez obchvatu.

Poslední sčítání z roku 2005, jehož výsledky jsou dostupné na webu Ředitelství silnic a dálnic, ukázalo obrovský nárůst provozu na českých silnicích. Oproti roku 2000 doprava zhoustla v průměru téměř o čtvrtinu. Na dálnicích přitom provoz stoupl o polovinu a kamionů po nich projel téměř dvojnásobek.

Moos letos tak výrazný nárůst neočekává, zčásti i kvůli krizi, která vyhnala z cest část kamionů. "Můj konzervativní odhad činí deset až patnáct procent," uvedl Moos.