Stát chystá šrotovné na nákup elektroaut i vozů na plyn

  8:12aktualizováno  10:41
Na ministerstvech vzniká plán na šrotovné, které by zlevnilo lidem a firmám nákup ekologických aut. Dotaci v řádu desítek tisíc korun má být možné získat od poloviny příštího roku. Vyšší částkou chce stát motivovat nákup podstatně dražších elektroaut.

(ilustrační snímek) | foto: Tesla Motors

O připravované dotaci informovaly Hospodářské noviny. O přesných podmínkách nyní jednají ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu. Dotace na elektroauta už fungují v některých zemích, například v USA, ve Francii či Švédsku.

Program připravuje Ministerstvo životního prostředí, které si od něj slibuje snížení velkého počtu starých neekologických aut. Průměrné stáří vozidel v ČR bylo ke konci loňského roku 14,5 roku. Na celkovém objemu emisí oxidů dusíku a uhlovodíků se vozidla starší deseti let podílí více než 70 procenty.

O tom, jak vysoký příspěvek lidé a firmy získají, se stále jedná. Z výsledků průzkumu STEM, který si nechal resort vypracovat, to vypadá, že by u elektromobilů mohl jít až o částku v řádu stovek tisíc. Sto tisíc korun by podle průzkumu přimělo k nákupu elektroauta 12 procent lidí, u vozů na CNG by k jednoznačné motivaci pro 26 procent lidí stačila částka 70 tisíc korun.

Dotace by byla určena pro veřejnost, živnostníky (OSVČ) a malé firmy do padesáti zaměstnanců, vyplývá z materiálu MŽP. Podporován má být nákup dodávek i osobních aut do 3,5 tuny, podmínkou ale bude ekologická likvidace vozu kategorie euro 0 až euro 3 včetně.

Zastropována bude i maximální cena kupovaného auta, aby se nepořizovaly luxusní vozy.

Fotogalerie

Ministři podle HN opustili původní představu, že by byl příspěvek na auta na stlačený zemní plyn (CNG) i na elektromobily stejný, a to 40 tisíc korun.

Rozdíl mezi cenou vozů s klasickým pohonem a aut na elektřinu je totiž výrazně vyšší než cenový rozdíl běžných aut a vozů na CNG. Ministr životního prostředí Richard Brabec také listu řekl, že zemní plyn není obnovitelný zdroj, a chtěl by tedy urychlit hlavně rozvoj dopravy na elektřinu.

Program má být hrazen z poplatků za převod starších neekologických aut, ale celková částka na státní příspěvky ještě není známa.

Řada lidí z autoprůmyslu i politiky chystaný plán kritizuje. „Šrotovné považuji za nesmysl. Je to další dotace, kterých máme v různých oblastech našeho hospodářství tolik, že to naší ekonomiku vážně poškozuje. Každá subvence pokřivuje trh, protože se kvůli ní produkují a kupují produkty, které by za normálních okolností u spotřebitelů neuspěly, nebo by uspěly v menší míře,“ řekl iDNES.cz ekonomický expert ODS Jan Skopeček. Návrh kritizují i odbory.

Přijde po krizi první šrotovné?

Podle loňské studie The International Council on Clean Transportation funguje dotace na elektromobily a hybridy v řadě zemí, například v USA, Francii, Japonsku, Švédsku, Velké Británii a Číně. Z těchto jmenovaných zemí nejvíce přispívá Čína (7 200 eur) a Francie (max. 7 000 eur).

Šrotovné na elektromobily, které se nejvíce podobá chystanému modelu v Česku, je ve Francii a ve Španělsku. I se započtením příspěvku na nápravu je možné ve Francii na elektromobil získat až 10 tisíc eur, tedy přes 270 tisíc korun.

Pokud program projde, bude to vůbec první šrotovné, které se v tuzemské praxi realizuje od začátku finanční krize v roce 2007. Šrotovné s příspěvkem 30 tisíc korun na pořízení nového vozu a 60 tisíc korun na pořízení elektromobilu už sice schválila v roce 2009 úřednická vláda Jana Fischera, ale nikdy se neaktivovalo.

Dočasná vláda nechala rozhodnutí na dalším kabinetu, mezitím se však situace na trzích vylepšila. Stát tehdy vyčlenil na šrotovné 2,5 miliardy korun. Tehdejší zákon omezoval nákupní cenu u elektromobilů na 700 tisíc korun.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Všechny účty v jedné aplikaci? Banky váhají, propojení využívá minimum lidí

Středeční odstávka mobilního bankovnictví Komerční banky (19. dubna 2017)

Už je to víc než rok, kdy měly banky umožnit propojení s účty v jiných ústavech. Zatím to však udělaly jen některé....

Chyby za 700 milionů. Ministerstvo práce selhalo při IT zakázkách, tvrdí NKÚ

Ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek při obhajobě systému vyplácení

Ministerstvo práce a sociálních věcí selhalo při budování informačních systémů pro výplatu dávek a porušilo rozpočtovou...

Najdete na iDNES.cz