Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Stát chce do Českých drah nalít miliardy, konkurenci se to nelíbí

  1:49aktualizováno  1:49
Rozsáhlé pozemky a budovy ve vlastnictví Českých drah chce stát převést na Správu železniční dopravní cesty. ČD jako akciová společnost ale nemůže majetek převést bez úplaty, stát proto hledá cesty, kde na transakci vzít peníze. Soukromí dopravci tento krok kritizují. Podle nich budou dráhy zvýhodněny.
ČD, nebo SŽDC? Po nepovedeném rozdělení železnice v roce 2003 zůstaly drahám oproti původním plánům i nádraží a pozemky.

ČD, nebo SŽDC? Po nepovedeném rozdělení železnice v roce 2003 zůstaly drahám oproti původním plánům i nádraží a pozemky. | foto: Iva Špačková, iDNES.cz

České dráhy se zřejmě už letos dočkají citelné finanční injekce z veřejných rozpočtů. Do státem vlastněné firmy hodlá ministerstvo dopravy nepřímo nalít několik miliard korun. Půjde o platbu za prodané pozemky a některé budovy, které si od drah koupí státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Dopravci k penězům pomůže také nepovedené rozdělení železnice v roce 2003, kdy navzdory původním plánům zůstala drahám například i nádraží či rozsáhlé pozemky. Tratě přešly pod SŽDC. Nepůjde o první podobnou platbu. Už v roce 2008 poslala SŽDC drahám 12 miliard za převod semaforů či zabezpečovacího zařízení. Na ně se při původním dělení také zapomnělo.

Podle pověřeného šéfa SŽDC Pavla Habarty by mělo být během jednoho až dvou měsíců jasné, co vše od drah koupí. Podle něj jde hlavně o pozemky pod tratěmi nebo některé technologické budovy. "Jde o majetek v řádu jednotek miliard korun," říká Habarta a dodává, že ještě není jasné, jakým způsobem
se bude majetek oceňovat.

České dráhy jako akciová společnost nemohou podle ministra dopravy Pavla Dobeše převést svůj majetek na SŽDC bezúplatně. "Právně to není možné," vysvětlil Dobeš. Podle něj jde o řešení problémů z minulosti, kdy nedošlo ke správnému rozdělení české železnice na provozní část (České dráhy) a infrastrukturu (SŽDC). "Nedokážu si představit, že dráhy jako jeden z dopravců budou vlastnit pozemky pod kolejemi," dodal Dobeš.

Peníze za pozemky budou ČD muset použít na nákup vozidel

Zatím však není jasné, kde SŽDC peníze na nákup vezme. I když loni vykázala státní organizace poprvé v historii zisk přes dvě miliardy korun, nemusí to zdaleka stačit. Podle Habarty se financování zatím řeší.

Dobeš upozorňuje, že dráhy dostanou podmínku, aby peníze za pozemky použily na investice, zejména do nových vozidel. "Nemůže dojít k tomu, aby docházelo ke konzumaci těchto peněz v provozu," přislíbil Dobeš.

Plány se stejně jako v minulosti nelíbí soukromým dopravcům. "Určitě se proti takovému záměru postavíme," uvedl šéf Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Podobně sdružení postupovalo už v roce 2009, kdy podalo stížnost na převod mrtvé dopravní cesty za 12 miliard korun. Podle Mužíka ale zatím Evropská komise ve sporu nerozhodla. "Vyžádali si spoustu materiálů, ale od té doby mlčí," dodal. Podle něj je pravděpodobné, že si na takový postup budou opět stěžovat v Bruselu.

Kritický je také majitel soukromých vlaků RegioJet Radim Jančura. "Je to typické křížové financování, které dráhy může zvýhodnit," varuje Jančura. Před blížícími se výběrovými řízeními na provoz rychlíkových tratí, kde bude stát požadovat nasazení nových vlaků, tak mohou dráhy získat nemalou výhodu, že si nebudou muset na nové vlaky půjčovat.

"Je to diskutabilní cesta, která mě úplně netěší. Na druhou stranu je to také o tom, jak si kdo dokáže sehnat peníze na nákup nových vlaků, my problém s financováním rozhodně nemáme," uvedl majitel Leo Expressu Leoš Novotný.

Dráhy čekají v budoucnu další injekce

Dráhy se k plánům na převod nemovitostí nevyjádřily. Do budoucna se přitom dopravce může těšit ještě na další injekce, podstatně větší, za převod nádražních budov, které jsou včetně prvního nástupiště stále jejich. Ministr dopravy potvrdil, že počítá s tím, že nádraží v budoucnu zmizí z majetku Českých drah.

Dráhy jejich vlastnictví spíše znevýhodňuje, protože se musí o budovy starat a opravovat je. Příjmy z pronájmu obchodních prostor jim náklady na provoz ani zdaleka nepokrývají. V minulosti se mluvilo například o zavedení poplatku pro soukromé dopravce za použití nádraží, žádné rozhodnutí ale ještě nepadlo.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Strojírenský veletrh se bude konat, shodla se vláda s odbory a zaměstnavateli

Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně by se měl letos uskutečnit. Shodli se na tom zástupci vlády, zaměstnavatelů a...

Skoro půl roku práce pro stát. Češi budou letos pracovat na odvody déle

Den daňové svobody připadá letos podle výpočtů Liberálního institutu na 24. června, loni to bylo 28. května. Důvodem...

Včelaři si navzájem kradou včely. Jejich cena totiž výrazně stoupla

Úbytek včelstev, se kterým se tuzemští včelaři potýkají, zvedá jejich ceny na trhu, v některých případech až o...

Firmám má vedle DPH ulevit i zápočet ztrát nebo nižší silniční daň

Vláda schválila plán daňových úlev, které mají pomoci rozhýbat ekonomiku ochromenou protivirovými omezeními. Vedle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz