Zakladatelé startupu Productboard Hubert Palán (vlevo) a Daniel Hejl.

Zakladatelé startupu Productboard Hubert Palán (vlevo) a Daniel Hejl. | foto: archiv, iDNES.cz

Ve stopách Avastu. Český startup získal od investorů 1,5 miliardy korun

  • 3
Jeden z nejhodnotnějších startupů s českými zakladateli, společnost Productboard, získal od amerických investorů 72 milionů dolarů, tedy zhruba 1,5 miliardy korun. Firma chce peníze použít k dalšímu růstu a také k náboru odborníků po celém světě.

Productboard vytváří software, který korporacím i menším firmám pomáhá s vývojem jejich produktů. Manažeři se mohou díky celistvému pohledu lépe rozhodovat, na co se budou soustředit a které projekty je lepší zastavit.

Celková hodnota firmy se podle informací iDNES.cz blíží na dohled jedné miliardě dolarů. Pro takové startupy se v oboru vžilo označení „jednorožec“. Ve Spojených státech se v poslední době jejich řady rychle rozšiřují, od začátku roku jich přibyly desítky. Nahrává jim pandemie a větší příklon lidí k digitálnímu prostoru.

V Česku však jednorožců moc není. V minulosti se přes miliardu dolarů přehoupl třeba výrobce antiviru Avast. Nyní má k podobné metě našlápnuto Rohlík, při srovnání s Productboardem jde však o úplně jiný byznys.

„Jednorožcem ještě nejsme, ale už jsme urazili podstatnou část cesty. Dopředu nás ovšem tento status nežene, na prvním místě máme stále vizi pomoci firmám stavět lepší digitální produkty. Valuaci ani tržby nezveřejňujeme, ale obě tato čísla od minulého investičního kola rapidně vyrostla,“ říká spoluzakladatel Productboardu Daniel Hejl.

Transakci vedl newyorský fond Tiger Global Management, který se zaměřuje na investice do růstové fáze vyspělých startupů. Fond dříve investoval například do Airbnb, Uberu, Pelotonu, Stripu nebo Coinbase. Aktuálního investičního kola se zúčastnili také investoři z předchozích kol – Index Ventures, Kleiner Perkins, Sequoia Capital a Bessemer Venture Partners.

Šéf Avastu založil nadaci na pomoc nemocným dětem, vložil do ní 1,5 miliardy

„Svět se digitalizuje a události posledního roku vše akcelerovaly. Productboardu se extrémně daří. Dostali jsme se do bodu, kdy jsme nové financování nepotřebovali, ale jednoduše se naskytly příležitosti, které se neodmítají a které nám pomohou ještě zrychlit,“ říká druhý ze zakladatelů Hubert Palán. Během předchozího investičního kola, které bylo uzavřeno loni v lednu, získal Productboard 45 milionů dolarů.

Mezi nejznámější zákazníky startupu patří například Zoom, Microsoft, JCDecaux či Disney. Celkem má Productboard před čtyři tisíce zákazníků z celého světa. Firma v Praze, San Francisku a Vancouveru zaměstnává 230 lidí a chce nabírat další. Hodlá také otevřít kanceláře v irském Dublinu.

Za úspěchem Productboardu, který Palán a Hejl založili v roce 2014, stojí potřeba digitalizace ve většině firem.

Systém na jednom místě shromažďuje nejrůznější informace, které byly dříve roztroušeny v e-mailech, Slacku nebo MS Teams, v zákaznických výzkumech, systémech typu CRM nebo nástrojích sloužících pro komunikaci se zákazníky. Takto agregované informace dají firmě přehled nad vývojem produktu, požadavky zákazníků a také potenciálními příležitostmi.