Pivní dvojka posiluje. Staropramen koupil řemeslná piva Pernštejn i Porter

  9:35aktualizováno  15:34
Společnost Pivovary Staropramen po 22 letech koupila konkurenta. Do svého portfolia zařadí značky Pernštejn, Taxis a Porter Pardubického pivovaru, v němž získá akciový podíl 89 procent. Cenu transakce obě strany tají.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Staropramen

Straropramen jde ve stopách velkých zahraničních skupin, které kupují lokální řemeslná piva či minipivovary nebo s nimi alespoň spolupracují.

V Pardubickém pivovaru, jehož tradice sahá do roku 1871, získá tuzemská dvojka na pivním trhu 89 procent. Zbytek drží čtyři drobní akcionáři včetně dosavadního předsedy představenstva Leoše Kvapila. Ten se stane řadovým členem představenstva, do jehož čela smíchovský pivovar instaluje finančního ředitele Zdenka Havlenu. Ředitelkou pivovaru z Pardubic bude Petra Chovancová, jež měla na starosti značky Staropramen a Braník.

Na dosavadním chodu regionálního podniku nechce Staropramen nic zásadního měnit. Zůstane zároveň samostatnou právní entitou, aby si zachoval svůj řemeslný ráz.

Pardubický pivovar staví na třech značkách: řada piv Pernštejn, čtrnáctka Taxis a tmavý speciál Porter. Pro segment gastro vyrábí také limonádu. Exportuje do 21 zemí včetně Slovenska.

Z hlediska prodejů je nejsilnější řada Pernštejn, která tvoří kolem osmdesáti procent. Rostoucí značkou je i Porter, tmavá devatenáctka, vyráběná ze čtyř druhů sladů, která má úspěch mj. v Rusku. „Tento speciál je na vzestupu,“ říká Kvapil. Navíc je to český „vynález“, který se stal samostatnou kategorií. Potenciál má také ve Velké Británii. Porter byl za socialismu znám jako vánoční pivo, v posledních letech však tuto nálepku ztrácí a servíruje se i v létě například s ledem a příměsí ovoce.

Nákup je završením dvouletého hledání na trhu, kdy Staropramen prověřoval mnoho pivovarů v Česku.

K rozhodnutí koupit tento pivovar vedl Staropramen i fakt, že je velmi silný v restauračním segmentu, což odporuje tržnímu trendu. „Je silnější v hospodách než v retailu, to je pro nás atraktivní a chceme tuto pozici dál rozvíjet,“ uvedl ředitel Staropramenu Petr Kovařík. Každé šesté pivo prodá v gastro segmentu, čtyři zbývající míří do obchodů. Trend na trhu je přesně opačný.

Pardubický pivovar ročně vyrobí 79 tisíc hektolitrů piva a má 93 zaměstnanců. Výrobní kapacita je však díky opakovaným investicím v posledních letech 200 tisíc hl. Toho chce nový majitel využít a navýšit do deseti let výrobu na dvojnásobek.

K ambicióznímu cíli hodlá dospět nejen formou zahraniční expanze, ale i domácí penetrace do regionů mimo Pardubický kraj (a pár míst na jižní Moravě a v jižních Čechách), protože jinde je prakticky v restauracích nedostupný. využije k tomu svou distribuční síť v obou směrech, piva Staropramenu by se mohla objevit v hospodách s nabídkou Pivovaru Pardubice a naopak. Do portfolia značek Staropramenu se piva z Pardubic zařadí nejspíš v září.

Vývoz českého piva výrazně roste, poprvé šlo za hranice více sudového

S novým majitelem by měly přijít i větší investice do značky Taxis. Tento čtrnáctistupňový speciál se šesti procenty alkoholu vznikl v roce 2010, ale jak říká sám Kvapil, propagaci značky firma moc nevěnovala pozornost.

„Růst nabídky regionálních piv je naprosto zásadní pro budoucnost. Spotřebitelé chtějí zkoušet a jsou ochotni zaplatit víc, vyhledávají pestrost. Vidíme, že regionální pivovary rostou,“ vysvětlil Petr Kovařík. Staropramen to vidí i na vlastních značkách Ostravaru, kterým se velmi daří. „Naprostý standard je v restauracích pět šest piv,“ dodal.

Od roku 2010 byli majoritními akcionáři Pardubického pivovaru dva podnikatelé. Michal Pátek držel 41 procent akcí, Leoš Kvapil vlastnil 40,5 procenta akcií.

Místa zachováme

„Naše zdroje byly omezené. Pro nás je důležité, že budou zachovaná místa, budou zajištěné potřebné investice,“ řekl Kvapil. Kdyby Pardubický pivovar chtěl docílit celostátní distribuce, potřeboval by investici 100 milionů korun.

Pivo stáčí do sudů nebo lahví, pivo v plastových lahvích nebo plechovkách nenabízí. V prodejích loni převažovalo z 60 procent lahvové pivo. V roce 2016 založil minipivovar, který vaří speciální druhy piva. Uvaří ho desítky hektolitrů ročně.

Pivovar vykazoval v letech 2009 až 2012 ztrátu zhruba od dvou milionů korun do 7,5 milionu korun. Ztrátový byl také v roce 2014, ztráta byla 1,7 milionu korun. Loni a předloni měl rovněž ztrátové hospodaření, 1,7 milionu korun a loňských přibližně tři miliony korun. Předloňské výnosy podniku byly téměř 134 milionů korun.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

Další z rubriky

Klimatizované prostory má třetina malých a středních firem, ukázal průzkum

Ilustrační snímek

Právě teď nastavuje léto svou vlídnější tvář bez tropických teplot. Horký červen s řadou dnů, kdy teplota překročila...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Na úřad přes banku. Portál občana se má nově zpřístupnit více lidem

Ilustrační foto - počítač

Přihlášení do Portálu občana skrze internetové bankovnictví otevře cestu přes 5,5 milionu lidem. Ministerstvo vnitra,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz