Alexandr Vondra chce, aby šrotovné mělo jednotná pravidla pro Evropu.

Alexandr Vondra chce, aby šrotovné mělo jednotná pravidla pro Evropu. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Šrotovné rozděluje politiky, Kalousek a Nečas jsou proti

  • 24
Sdružení dovozců automobilů má v rukou statistiky o prodejích nových aut v tuzemsku, které popírají podstatný argument z tábora zastánců "šrotovného". Češi kupují auta čím dál více, krize nekrize.

"Trh celkově sice klesl, ale to vyvolalo zastavení prodejů firmám. Individuální zákazníci koupili v lednu o pětinu více aut než před rokem," uvedl tajemník SDA Pavel Tunkl.

Prodeje by automobilkám chtěli politici přesto vylepšit zavedením prémie za nákup nového vozu. To znamená, že by lidé dostali peníze za výměnu starého auta za nové.

Podle ministra průmyslu Martina Římana by mělo jít o "prémii“ zhruba 30 tisíc korun na auto. Nápad, který tlačí část ODS a ČSSD, však nemá vyhráno: proti jsou někteří ministři a nelíbí se ani řadě ekonomů.

Čeští politici však už téma šrotovného otevřeli i na evropské úrovni.

Vicepremiér Alexandr Vondra včera v Evropském parlamentu navrhl, aby pomoc automobilkám včetně šrotovného měla v Evropě jednotná pravidla. "Soudíme, že by bylo vhodné, aby Evropská komise přišla s nějakým evropským plánem na obnovu vozového parku," řekl vicepremiér.

Například systém šrotovného už zavedlo sedm zemí EU a dalších šest o tom nyní uvažuje. Podmínky v jednotlivých státech se přitom liší. "Považujeme také za problém, že se začínají ukazovat jemné náznaky protekcionismu některých zemí. A nebylo by nic horšího, kdyby se pod tíhou této krize rozpadlo to nejcennější, co EU má, a to je volný trh," zdůvodnil Říman iniciativu Česka.

Ochranářské návrhy pro automobilky podle něj již zaznívají ve Francii či ve Španělsku. Francie chce například podporu automobilek a nákupu nových aut podmínit určitým povinným podílem francouzských součástek ve voze.

Podle mluvčího Evropské komise Ton van Lieropa už Unie na pomoci automobilkám pracuje. "Do konce měsíce se možná sladí evropská pomoc konkrétněji," dodal.

Návrh nemá jasnou podporu

V Česku, jehož průmysl je na odbytu nových aut mimořádně závislý, zatím nemá dotace nákupu nových aut jasnou podporu. Ve vládě jsou proti například ministr financí Miroslav Kalousek či ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. Podle nich jde o nesystémový krok a zvýhodnění jednoho z odvětví oproti jiným.

"Pokládám šrotovné za mimořádně nákladný a neefektivní nástroj podpory jednoho odvětví. Taková podpora z veřejných zdrojů znamená trestání všech ostatních," řekl MF DNES Kalousek. Podle něj by šrotovné stálo stát "řádově“ miliardy korun. "Dá se těžko odhadnout chování lidí, ale zcela jistě se bavíme o miliardách," upozornil.

Šrotovné prosazuje člen vládní ekonomické komise NERV Martin Jahn s podporou lobby automobilek. Argumentují i zvýšením bezpečnosti na silnicích a zlepšením životního prostředí. Nové auto by totiž muselo splňovat určitý limit emisí CO2. S nápadem na šrotovné přišli v minulých dnech i sociální demokraté, kteří však už začali své plány měnit. Původně chtěli prémii 25 tisíc zpřístupnit jen lidem, kteří by si koupili auto s emisemi CO2 do 120 gramů za kilometr. Takové parametry splňují jen některá nejmenší auta, ze škodovek například jen Fabia Greenline v nejslabší verzi motoru. Včera ČSSD názor změnila na 160 gramů.

"Byl to návrh našeho stínového ministra životního prostředí, ale ukazuje se jako příliš ekologicky radikální," vysvětlil šéf poslanců ČSSD Bohuslav Sobotka.

Návrh ministerstva průmyslu ještě není hotov, podle ministra Martina Římana bude podobný, jako je v Německu nebo v Rakousku. Částka příspěvku by měla být kolem tisíce eur a měl by se týkat fyzických osob, které mají doma auta stará nejméně 10 let.

"Inspirovat se můžeme v Německu i v tom, že příjemce musí být občanem státu alespoň jeden rok a staré auto musí vlastnit také nejméně rok," uvedl Říman. Opatření by podle něj mělo být přijato v co nejkratší možné době a platit by mělo také jen omezenou dobu, pravděpodobně jen do konce roku.

Ministerstvo životního prostředí podporu plánu nevylučuje. "Není to nejlepší způsob řešení krize, ale jsme připraveni diskutovat," říká mluvčí Bursíkova resortu Jakub Kašpar. Podle něj by mohly být například více zvýhodněny nákupy aut s nízkými emisemi.

Český průmysl nevydělá

Český automobilový průmysl nemusí odbyt aut na domácím trhu až tolik trápit. Například Škoda Auto vyváží zhruba devět z deseti v Česku vyrobených aut, podobné podíly mají i výrobci dílů. Pro tuzemsko je tak mnohem důležitější, jak půjdou auta na odbyt v Německu či Francii. "Podle mě takové opatření patří u nás do šrotu. Ať si šrotovné zavádějí Němci, Francouzi a Italové, já jim za naše auta předem děkuji," říká Aleš Michl z Raiffeisenbank.

Podpora nákupu nových aut navíc zvýší hlavně prodeje menších, a tedy levnějších aut. Ta už často nevznikají ani v Evropě, ale vozí se z Asie. Například některé modely Hyundai z Turecka či Indie nebo Honda z Číny.

Poslanci, kteří budou případné šrotovné schvalovat, zatím mluví často spíše vyhýbavě. "Není to pro mě tabu, je to možné řešení," říká Michaela Šojdrová z KDU-ČSL. "Jsem spíše pro snižování daní," míní poslanec ODS Juraj Raninec.

Němci dostávají za stará auta přes šedesát tisíc korun

Se šrotovným už mají zkušenosti Němci, kteří je zavedli na konci ledna. Každý Němec, který vlastní auto starší devíti let, rozhodne se ho sešrotovat a koupit si nové auto, dostane 2 500 eur. Německá vláda počítá s podporou nejméně jeden a půl miliardy korun. O příspěvek už zažádalo přes čtyři tisíce lidí, ale peníze dostanou až v dubnu. Automobilky přispěchaly s dalšími nabídkami, které ceny aut ještě zlevnily.

A zdá se, že obchodníkům tento nápad opravdu pomůže. "Každý den přichází do mého obchodu kvůli šrotovnému až osm lidí. Jen díky této možnosti jsem prodal už asi šest nebo sedm aut. Věřím, že šrotovné určitě pomůže zvýšit prodej aut,“ říká Adolf Müller ze stejnojmenného autosalonu v Rottenburgu.

, ,