Vlaky nabíraly zbytečné zpoždění. Správci tratě totiž chyběla výhybka

  15:16aktualizováno  15:16
Do českých železnic se letos investice jen hrnou. Správa železniční dopravní cesty proto naplánovala velké množství oprav tratí. S tím souvisí i zvýšení počtu výluk. Opravy se často prodlužují, protože náhradní díly nejsou skladem. Kvůli tomu se například čekalo dva měsíce na jednu výhybku.

Na výluky doplácejí nejvíce České dráhy. Lidé totiž často nerozlišují, kdo za zpoždění může; ilustrační foto | foto: České dráhy

Jen málokdy najdou soukromí dopravci na české železnici společnou řeč s Českými drahami. Když však přijde řeč na způsob, jakým organizuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) výluky a jak pomalu řeší některé potíže, těžko byste našli rozdíl. Soukromníci hovoří bez obav, České dráhy reagují oficiálně opatrně, mimo zápis však jejich manažeři mluví jako soukromníci.

Česká železnice zažívá letos rekordní rok investic a kvůli tomu i výluk. Jenže podle dopravců SŽDC provoz zbytečně zdržuje špatným plánováním výluk i pomalým řešením běžných oprav.

Během října se například na hlavní trati mezi Prahou a Ostravou jezdilo pomaleji dohromady na více než 42 kilometrech. Zdaleka nešlo jen o plánované modernizace. „Velká část je výsledkem špatné údržby tratě. SŽDC ji není schopna udržet v normovém stavu ani v době, kdy je tolik výluk,“ říká provozní ředitel RegioJetu Jiří Schmidt. Podle něj se navíc výluky navzájem vůbec nekoordinují.

Zpomalení na trati = zpoždění

Dopravci letos nemohli přijít SŽDC na jméno především kvůli závadám na dvou místech hlavní tratě Praha – Česká Třebová. V Záboří u Kolína a v Chocni musely několik týdnů vlaky zpomalit z více než stokilometrové rychlosti na padesátku jen kvůli tomu, že se zde porouchala část tratě. Na banální opravu však správce kolejí neměl díly.

V případě Chocně pomalá jízda trvala dokonce dva a půl měsíce, a to kvůli porouchané výhybce. Mimochodem, shodou okolností v Chocni zrušil své vysílání portál Chocen.tv, který přenášel provoz na železniční trati – prý hlavně kvůli bezpečnosti. SŽDC vysvětluje dlouhou dobu oprav tím, že má jen určitý rozsah skladových zásob pro potřeby operativních odstraňování vzniklých technických závad.

„Velikost stavu zásob je limitována jednak ekonomickými možnostmi a jednak značným rozsahem jednotlivých náhradních dílů,“ řekl Marek Illiaš z tiskového oddělení státní organizace, která letos hospodaří s více než čtyřicetimiliardovým rozpočtem.

„To platí zejména pro výhybky. Jsou případy, že některé náhradní díly je nutno u výrobce zadat do výroby – což je i případ Chocně,“ dodal s tím, že se omezení snaží vždy odstranit co nejrychleji.

Podobně to dopadlo i v Záboří, kde dokonce musely vlaky zpomalit na 30 kilometrů v hodině. Sami strojvůdci si ze SŽDC začali dělat legraci a po ukončení pomalé jízdy se po internetu začal šířit obrázek s ironickým nápisem – Tak rychlé opravy by nám svět záviděl.

Každé zpomalení přitom ovlivní propustnost trati. Koridor mezi Prahou a Českou Třebovou je přitom bezkonkurenčně nejvytíženější v Česku a každé zpomalení znamená další zpoždění, které velká část vlaků na této trati nabírá kvůli jiným výlukám. Zpoždění se pak z hlavního koridoru přenáší na vlaky a další spoje po celé zemi.

SŽDC letos čelí i jiným problémům. Ne všechny stavební akce se daří dodavatelům kvůli obrovskému přetlaku zakázek dokončit včas. Například na trati mezi Valašským Meziříčím a Frýdlantem nad Ostravicí vyjedou letos vlaky o téměř dva měsíce později, protože dodavatel nestíhá. Na trati chybějí přejezdy.

Dodržování jízdních řádů se zhoršilo o desetinu

Podle statistik SŽDC se letos zhoršilo plnění jízdního řádu oproti minulému roku o desetinu. „Vzhledem k tomu, že počet závad na infrastruktuře a závad dopravců je v těchto letech přibližně stejný, lze celých 10 procent zhoršení přičíst na vrub zvýšené intenzitě výlukové činnosti,“ dodal Illiaš.

Extrémní stavební rok způsobil i stát tím, že nebyl schopen v minulosti plynule čerpat evropské peníze a teď se je snaží na poslední chvíli dočerpat. „Vzhledem k vysokému počtu a délce výluk pro investiční akce bylo nutno redukovat plánování výluk pro opravy a běžnou údržbu zařízení železniční dopravní cesty v místech s intenzivní investiční činností,“ dodal Illiaš.

Na výluky letos doplácejí hlavně České dráhy. Musí nahrazovat vlaky autobusy, jenže ani těch se nedostává. Lidé navíc často vůbec nerozlišují, kdo za zpoždění může.

„Pověst Českých drah, objednatelů i veřejné dopravy jako celku se tím neustále poškozuje. České dráhy navíc mají se zajištěním obslužnosti v době výluk značné náklady,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Deset procent činí nárůst zpoždění v porovnání s minulým rokem. Mohou za to výluky.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Počet návštěvníků pražské O2 areny překročil 10 milionů

Chinaski na závěrečném koncertu turné k desce Není nám do pláče 16. listopadu v...

Branami největší české multifunkční haly prošel v neděli návštěvník s pořadovým číslem 10 milionů. Návštěvnost haly...

Místo na skládku do třídírny. Česko se chystá zatočit s odpady

Třídit plasty a papír není žádná procházka růžovou zahradou

Během příštích patnácti let se má zásadně změnit osud odpadů z domácností. Do jaké míry, závisí na tom, jak důsledně...

Jedna PETka navěky. Brusel zavádí kvóty na podíl recyklátu v plastových lahvích

PET lahve nepoužívejte opakovaně, tvrdí odborníci.

Na většině lahví to napsáno není, ale stále větší počet těch, v kterých se prodávají vody či coly, už kdysi petkou...

Najdete na iDNES.cz