Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Petr Topič, MAFRA

Spotřeba nealka klesá. Popularita točené malinovky však roste

  • 85
Češi pomalu míří k vyžíznění. Tak se dají na první pohled interpretovat čísla o spotřebě nealkoholických nápojů. Spotřeba nealka téměř ve všech segmentech posledních šest let neustále klesá. Oproti vrcholu v roce 2008 vypil průměrný Čech v předminulém roce o 19 litrů ročně méně.

Data za minulý rok sice ještě statistici nezveřejnili, ale kvůli mimořádně chladnému počasí zlom nepřinese, a výrobci proto počítají s dalším propadem. A i když první měsíce letošního roku hodnotí příznivěji, změnu trendu nevidí. "Spotřeba jde dolů, neprospívá jí ani příliš deštivé počasí," hodnotí Zdeněk Huml, tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů.

Neznamená to však, že by Češi pili méně. Kupované nealko nahrazují většinou vodou z kohoutku. Svědčí o tom rostoucí prodeje sirupů, které si spotřebitelé doma ředí vodou. Ty jsou podle údajů svazu jedním z mála segmentů, který jde nahoru.

Češi šetří, za zdravé šťávy jsou však ochotni zaplatit víc

Za propadem stojí především šetřivost Čechů, kteří od roku 2008 mnohem důsledněji zvažují své výdaje. Na úkor zavedených nadnárodních značek se proto daří výrobcům, jejichž produkty patří k levnějším.

"Zákazníci hledí hlavně na cenu. Nedělám si žádné iluze, že pokud bychom prodávali za cenu Coca-Coly, že by si to lidé kupovali," míní Pavel Vavruška ze Sodovkárny Kolín, která produkuje nápoje různých chutí pod značkou Koli, a má za sebou i přes nepříznivé počasí rekordní rok. Na základě letošních prodejů přitom očekává, že se jí podaří loňský úspěch výrazně překonat.

Že prémiové značky ztrácejí, potvrzují i obchodníci. "Zákazník se rozhoduje podle cen výrobků, a proto stále větší část spotřebitelů upřednostňuje nealkoholické nápoje prodávané pod privátní značkou," uvádí mluvčí řetězce Tesco Jiří Mareček.

Spotřeba nealka klesá.

Ne vždy však tradiční nealko ztrácí kvůli kohoutkové vodě nebo cenově výhodnější konkurenci. Podíl minerálkám, džusům nebo kolovým nápojům ukusují i nové produkty, za které jsou zákazníci ochotni platit i více. Nezřídka přitom sází na zdravý životní styl a chtějí se vyhnout množství cukru ve slazených nápojích.

KOMENTÁŘ: Zákazníci vracejí úder, pijí méně z lahve, více z kohoutku

Mezi takové patří například ovocné a zeleninové čerstvě připravené džusy – freshe, jejichž cena za půllitr může přesáhnout i sto korun. Podle čtvrtletní zprávy skupiny Kofola pro Varšavskou burzu příjmy společnosti v Česku za první tři měsíce poklesly. Oproti tomu však rostou zisky sítě freshbarů Mangaloo, jejichž nákup Kofola letos završila (více zde).

Dobře se daří i domácím limonádám, které jsou oblíbené nejen mezi zákazníky, ale i provozovateli restaurací. O zisk se totiž nemusí dělit s dodavatelem. "Začaly se hodně pít domácí limonády, za které jsou lidé ochotni více zaplatit. To je výhoda i pro restauratéry, protože rabaty u nápojů korporací jsou poměrně malé," říká ředitel sítě restaurací Výtopna Petr Fridrich.

Více z nostalgie než kvůli zdraví získávají na popularitě také točené limonády. Těm podle hostinských dříve vévodila kofola, hitem poslední doby se však podle mluvčí Pivovarů Lobkowicz Renaty Melíškové stala malinovka. Do skupiny Lobkowicz patří i výrobce limonád pivovar Černá Hora. Sudové limonády jsou populární i u hostinských, kterým odpadají starosti s lahvemi a chlazením.

"Obecně podle našeho názoru pokles segmentu nealko nápojů může být poznamenán také vstupem pivních mixů, radlerů, na český trh, který si našel své spotřebitele," míní Melíšková. Růst radlerů se sice už zastavil, avšak své místo na trhu si získaly, a to právě na úkor běžného nealka.