Kultovní reklamy: Plivanec na mnichovskou dohodu se líbil i Francouzům

  • 141
Připojení Sudet k nacistickému Německu obyvatelé Československa v roce 1938 těžce nesli. V oceněné nízkonákladové reklamě na Národní muzeum symbolizuje křivdu plivanec, kterým uklízečka vyleští vitrínu s originálem mnichovské dohody. V Česku spot ceny nezískal, zalíbil se ale v zahraničí.

Uklízečka a pamětnice nacistické okupace prochází potemnělé chodby Národního muzea a důsledně leští vitríny s vystavenými exponáty. U jedné se však zastaví, opatrně se rozhlédne do stran a na sklo plivne. Za ním totiž leží originál mnichovské dohody.

Právě na tento historický dokument zve lidi k návštěvě Národního muzea reklama z roku 2008. Spot vznikl v agentuře Euro RSCG (nyní Havas Worldwide) pod dohledem kreativního ředitele Edy Kauby.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

U nezávislých reklam si tvůrci mohou dovolit mnohem víc, z toho důvodu na ně také většinou pohlíží porota na festivalech přísněji. Přesto práce s názvem „Mnichov“ uspěla v zahraničí. Odnesla si Grand Prix ze slovinského festivalu Golden Drum, bronz z francouzského Cannes, zabodovala také v New Yorku. Možná trochu překvapivě v tuzemsku žádnou cenu nezískala.

„Nápad vznikl jako obvykle v rámci brainstormingu na terase. Na počátku byly flusance, plivající sochy a další nápady. Náš kreativní ředitel Eda Kauba pak přišel s nápadem, že by tam měla být uklízečka,“ popisuje Aleš Pokorný, který se na vzniku spotu podílel.

„Paní, která hraje v reklamě, se jmenovala Rakouská, noční natáčení pro ni bylo dost náročné a zřejmě v jeho důsledku nastydla a začala marodit,“ doplňuje podrobnosti vzniku reklamy Pokorný.

Mnichovskou dohodu o postoupení pohraničního území Československa Německu podepsal Adolf Hitler v září 1938 se zástupci Francie, Velké Británie a Itálie.