Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

Splavnění Vltavy se odkládá, práce se protáhnou až do roku 2022

  1:00aktualizováno  1:00
Plány na úpravu Vltavy, která umožní mezi Prahou a Mělníkem proplouvat větším lodím, se opozdí. Prodloužení výstavby větších plavebních komor zároveň s prohrábkami dna se tak protáhnou do roku 2022. Práce na takzvaném zvýšení parametrů vltavské vodní cesty přitom měly skončit už v letošním roce.

Plavební komora na jezu v Hluboké nad Vltavou, která stála 289 milionů korun. | foto: Jakub JirákMF DNES

Česká republika stále nemá schválenou koncepci rozvoje vodní dopravy. Smysluplnost velkých investic do říční dopravy totiž dopravní resort dlouhodobě podmiňuje výstavbou takzvaného plavebního stupně Děčín. Od toho si ministerstvo dopravy slibuje, že nákladní lodě budou moci po Labi směrem do Hamburku jezdit celoročně a nebude nutné během suchých měsíců nákladní dopravu přerušovat.

Protože tuto výstavbu dlouhodobě brzdí pat mezi resorty dopravy a životního prostředí, soustřeďuje se výstavba v Česku na rekreační dopravu a úpravu vltavské cesty od Prahy po soutok s Labem.

Spor o most a dodávky kamení

Prohrábky říčního dna, díky kterým by se mohl zvýšit ponor proplouvajících nákladních lodí o 40 centimetrů z 1,8 metru, a rekonstrukce štvanické nebo hořínské plavební komory měly původně vyjít na 1,66 miliardy korun. Nyní je však zdržují dílčí úpravy jednoho z pražských mostů a hledání technologie, která by během výstavby umožnila lodím pokračovat v provozu.

Kromě turistických parníků se totiž po Vltavě vozí materiál pro zásobování pražských betonáren. „Ročně jde o 300 tisíc tun kameniva, které lodě po Vltavě dopraví,“ řekl MF DNES mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Bukovský. Pokračování prací na prohloubení dna plavebního kanálu Vraňany – Hořín na Mělnicku by ale podle původního projektu provoz na řece zastavil.

Ředitelství proto podle Bukovského hledá cestu, jak prohrábky dna provádět za provozu. A obdobné je to i s druhým případem, který brzdí dokončení prací.

Na rozdíl od Vraňansko-hořínského kanálu už se však technické řešení nalezlo. Bude spočívat v tom, že ostrov Císařskou louku s pražskou Stromovkou propojí zdvihacím mostem. „U mostu v ulici Za elektrárnou v Praze přes plavební kanál Trója – Podbaba, kde se dlouho hledalo s městem Prahou akceptovatelné řešení,“ uvedl Bukovský.

Problém spočíval v tom, že nájezdové rampy pevného mostu navrhovaného ředitelstvím vodních cest by příliš zvýšily sklon silnice. Nový most totiž měl být více vyklenutý, aby pod ním mohly proplouvat větší lodě. Plánované zvýšení podjezdní hloubky o 1,7 metru tak chce správce vodních cest vyřešit právě zvedacím mostem.

Méně zboží, více turistů

Zatímco nákladní říční doprava v Česku klesá nebo stagnuje, osobní doprava, které vévodí turistické parníky, zažívá v posledním desetiletí nebývalý rozmach. To je dobře vidět i na množství pasažérských lodí, které jsou v Česku zaevidovány.

Zatímco v roce 2010 šlo podle statistik ministerstva dopravy o 64 lodí s necelými devíti tisíci míst pro pasažéry, v roce 2018 už jich české řeky brázdilo 89 s obsaditelností bezmála třinácti tisíci míst. Velká většina těchto lodí vozí turisty právě na Vltavě.

Proti tomu objem zboží přepravovaného po českých řekách poklesl z více než 1,6 milionu tun z roku 2010 na 1,37 v roce 2018. Na čistě vnitrostátní přepravu, kdy přepravovaný materiál nesměřuje do zahraničí, zbylo jen 315 tisíc tun.

Právě vnitrostátní nákladní dopravu, která má za sebou řadu hubených let, chce stát prostřednictvím projektu na zlepšení splavnosti Vltavy podpořit.

„Zvýšení hloubky na 2,2 metru totiž stávajícím lodím umožní naložit téměř o třetinu zboží více, čímž se každá plavba stane ekonomicky efektivnější,“ zdůvodnil při vyhlášení projektu miliardové investiční náklady ředitel ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. Z této částky má Evropská unie Česku z fondů pro propojení Evropy (CEF) proplatit 10,7 milionu eur, tedy asi 268 milionů korun.

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Češi bydlí stále častěji ve sklepech. K extrémním řešením je nutí drahé nájmy

Nedostupné bydlení nutí Čechy ke stále extrémnějším řešením bytové situace. Zejména v největších městech už lidé míří i...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

O dvacet procent nižší spotřeba. Airbus představil úsporný koncept letadla

Evropský výrobce letadel Airbus v úterý na airshow v Singapuru představil svůj nový letoun. Říká mu Maveric a na...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Zonky za hranice nevyrazí. Nové vedení se chce soustředit na Česko

Lidé půjčují lidem. Ale jen v Česku. Poskytovatel nebankovních úvěrů Zonky zastavil expanzi do zahraničí. Rozhodlo o...

Premium

Konec metly realitního trhu. Předkupní právo spoluvlastníků se omezí

Obchodování s byty v bytových domech, k nimž patří spoluvlastnický podíl na garáži či sklepě, by se mělo výrazně...

Aplikace místo podílového fondu. Online služby chtějí naučit Čechy investovat

Na rozdíl od západních zemí se Češi do investování příliš nehrnou. Týká se to všech generací. „Strach“ z investic by...

Premium

KOMENTÁŘ: Zemědělci na horké půdě. Nová generace nemá kde hospodařit

Cena půdy dramaticky vyletěla, volná není v Česku vůbec k dispozici, do toho všemožné regulace bránící pěstování...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Napřed dezinfekce, pak manželka, šokoval Tomáš z Výměny svými prioritami

Jestli se televizním divákům zdál Tomáš z Výměny manželek jako docela starostlivý otec, při závěrečném setkání obou...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...