ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Analytik: Operátoři o nás ví všechno. Na rozdíl od Googlu toho nevyužívají

  • 23
Mobilní operátoři mají k dispozici obrovské množství dat o svých uživatelích, ale využívají z nich pouze zlomek. Pokud by tyto informace někdo zpracoval, šlo by je využít pro reklamní účely, míní Rostislav Kocman z telekomunikační společnosti ISP Alliance. Tento typ dat totiž reklamním gigantům jako je Google či Facebook zatím chybí.

Ve sběru dat o svých uživatelích jsou na tom operátoři mobilních sítí lépe než například poskytovatelé pevného připojení k internetu.

„Vidí například váš pohyb, kde se s mobilem nacházíte. Navíc je velmi pravděpodobné, že mobil využívá na rozdíl od modemu pouze jeden člověk,“ řekl Kocman během svého vystoupení na čtvrtečním 13. ročníku konference o internetové reklamě, kterou pořádalo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).

Rostislav Kocman

Manažer regulace v ISP Allianci, zastupuje malé a střední regionální poskytovatele internetu u regulátorů a u státní správy a současně těmto firmám radí, jak by mohly na trhu lépe obstát a fungovat a zejména jak dodržet často protichůdné regulační požadavky.

Data operátorů by podle něj bylo možné využít pro cílenou reklamu, která je v současném marketingu hlavním trendem. „Já jsem zastánce personalizované reklamy, protože mi vadí, když mi někdo zobrazuje reklamu, která mě nezajímá,“ tvrdí Kocman.

Na tomto typu reklamy vydělávají velké technologické firmy Google a Facebook, které v současnosti inkasují přes 50 procent celosvětových tržeb z online reklamy. Ostatní inzerenti, by proto dle Kocmana měli víc spolupracovat. “Pokud se jednotlivé součásti reklamního byznysu nedomluví, tak časem je Google ani Facebook nebudou potřebovat,” řekl.

Společným jmenovatelem je Google

Na rozdíl od poskytovatele internetového připojení například Facebook „nevidí“, co uživatel na internetu dělá, pokud není zrovna na jeho stránkách. Google však může mít v tomto ohledu mnohem větší přehled než operátor.

„Pokud máte telefon s operačním systémem Android (od společnosti Google, pozn. red.) tak Google může vědět co děláte ráno na domácí wi-fi, cestou do práce na mobilní síti či v práci na firemní síti. Člověk za den vystřídá několik sítí od různých telekomunikačních poskytovatelů, ale jejich společným jmenovatelem je Google,“ uvedl Kocman.

Podobným způsobem, jako „těží“ data svých uživatelů Google by podle něj mohli postupovat i tuzemští operátoři.

„Těch možností využití je hrozně moc a může to být ke prospěchu všech stran, může to zvyšovat efektivitu, spokojenost uživatelů telekomunikačních sítí,“ míní Kocman. Důležité však je, aby tento sběr dat probíhal legálně. Nejjednodušším řešením je dle Kocmana udělení souhlasu uživatele.