Podle předsedy Svazu hraničních speditérů a celních agentů Františka Zugara se podařilo upozornit na problémy a zároveň nezpůsobit větší omezení dopravcům.
Speditéři požadují po státu kompenzace za propouštění, které firmy čeká po vstupu Česka do EU.
Nejproblematičtějším pracovištěm z pohledu svazu byl zřejmě hraniční přechod v Rozvadově. „Německá hranice byla postižena našimi protesty citelně více než slovenská hranice,“ dodal Zugar.
Kolaps nenastal
Na hraničních přechodech s Německem a Slovenskem, kde speditéři zastavili dobavování zboží, panoval relativní klid. Čas od času někteří z řidičů nadávali, větší fronty kamionů se tvořily jen někde, především ve směru do Česka.
Mluvčí severočeských celníků Viliam Leysek řekl, že podle informací německých kolegů se žádné mimořádné fronty na německé straně přechodů na Cínovci a Rumburku netvoří. Fronty nebyly ani na české straně.
Řada dopravců si zřejmě vyřídila spediční služby v předstihu ve vnitrozemí, nebo jela přes jiné hraniční přechody.
Také na hraničním přechodu Vojtanov - Schönberg byl poměrně klid, z české strany se fronty netvořily. Horší situace byla v Německu, kde kolona kamionů dosahovala několika kilometrů.
KDE SE ZASTAVÍ ODBAVOVÁNÍ ZBOŽÍJiříkov, Cínovec, Vojtanov, Pomezí nad Ohří, Rozvadov, Folmava, Břeclav-dálnice, Sudoměřice |
Dopravci: Budeme chtít náhradu škody
Někteří dopravci se možná kvůli stávce speditérů obrátí i na soud. „Mám smlouvy s několika spedicemi na celý rok. jestli mi dnes odmítnou odbavit auta, budu chtít náhradu škod,“ uvedl Josef Panoška z Liberce.
Automobilovou dopravu provozuje čtrnáctým rokem a má přes čtyřicet aut. Kolik peněz bude po spedicích chtít, zatím neumí říci. Minimálně to ale bude výše diet, které bude muset proplácet řidičům za čekání.
„Pak jen záleží na tom, jak dlouho budou auta čekat,“ dodává s tím, že za více než pět hodin je to již padesát euro. Za hranicemi má dnes tři auta, která se vracejí do země.
Speditéry čeká propouštění
Spediční firmy po vstupu do EU čeká stejně jako celníky výrazné propouštění. O práci by k 1. květnu měly přijít asi 3000 lidí. Zhruba polovině z nich chtějí zajistit odstupné speditérské firmy. Pro zbývajících 1500 propuštěných ale žádají peníze od státu.
DOPRAVNÍ SITUACI NA HRANICÍCH SLEDUJTE ZDE |
„Žádné peníze daňových poplatníků nebudeme dávat soukromým firmám,“ řekl ministr financí Bohuslav Sobotka.
Ministerstvo práce nabídlo speditérům deset milionů na rekvalifikační programy. - více zde
Jak přes hranice?
Mluvčí Celní správy Jan Barták ale upozornil, že i přes zablokované hraniční přechody lze projet.
„Zásilky lze celně odbavit už ve vnitrozemí u příslušného celního úřadu, případně na některé z poboček celních úřadů, nikoli až na státní hranici. Tím nebude využití spedičních služeb poskytovaných na státních hranicích potřeba,“ uvedl.
Protesty speditérů a celních deklarantů se nedotknou ani kombinované železniční dopravy kamionů RoLa v Lovosicích. „My máme jediní výjimku a budeme normálně o celý den odbavovat,“ potvrdil za společnost Bohemiakombi, která RoLa provozuje, Pavel Špráchal.
Řidič kamionu Vojtěch Pokorný stojí před dveřmi speditérské firmy na hraničním přechodu Cínovec. Odbavení se nedočkal. (27. února 2004) Řidiči čekající na hraničním přechodu Pomezí - Schirding si podávají hrnek s kávou. (27. února 2004) Stávka speditérů zdržela na hraničním přechodu Pomezí i řidiče kamionu Františka Erningra z Telče. (27. února 2004) Zácpa s kamiony (2004) Některé spediční firmy, jako například Roline na přechodu Pomezí, pracovaly i během stávky. (27. února 2004)