V EU si Anheuser-Busch před více než deseti lety požádal o registraci obchodní značky "Budweiser" pro svá piva a další alkoholické i nealkoholické nápoje. Budějovický Budvar se proti tomu ale postavil.
Budvar, kterému v tuzemsku patří čtvrté místo na trhu, rozhodnutí přivítal. "Považujeme jej za logickou reakci na stav, kdy má Budějovický Budvar registrovanou ochrannou známku s prvkem Budweiser ve většině členských zemích EU," řekl mluvčí pivovaru Petr Samec.
Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) pak podpořil námitky českého pivovaru. Americký konkurent se ale odvolal - nejprve k OHIM a následně pak i k druhému nejvyššímu soudnímu dvoru EU.
"Soud potvrdil rozhodnutí OHIM nezapsat výraz 'Budweiser' jako ochrannou známku společenství ve prospěch amerického pivovaru Anheuser-Busch zejména pro pivo," uvedl tribunál v prohlášení. "Právo na obchodní užívání výrazu 'Budweiser' pro pivo již totiž bylo přiznáno v Německu a Rakousku českému pivovaru Budějovický Budvar," píše se také v textu.
Soud také připomněl, že proti dnešnímu rozhodnutí lze do dvou měsíců podat odvolání.
Budvar má nyní registrovanou ochrannou známku v celkem devatenácti členských zemích Unie. "Toto rozhodnutí výrazně stabilizuje známkoprávní pozici Budějovického Budvaru v EU. Pokud by totiž byla komunitární známka společnosti Anheuser-Busch registrována, vedlo by to k souběžnému užívání známek v některých členských zemích, což by mohlo vyvolat novou vlnu soudních sporů," dodala právnička tuzemského pivovaru Helena Lejtnarová.