Jaké lze čekat od současného umění zhodnocení? Platí, že cena děl mladého umělce může časem stoupnout výrazně více, než je tomu u děl už velmi slavných umělců z dřívějších dob?
Potenciál pro zhodnocení má současné umění velmi vysoký, ale je třeba si uvědomit, že jde o segment, který má všeobecně i nejvyšší cenové kolísání. V Česku je celá řada autorů, u kterých ceny děl meziročně rostou dvouciferným tempem, a mnoho z nich má ateliéry vyprodané na měsíce nebo i roky dopředu. Musím však zdůraznit, že ne u všech umělců je situace stejná. Když sestavujeme klientům portfolio, tak se do něj snažíme umístit současné umělce, kterým věříme, mají za sebou již nějaké aukční výsledky a jsou zastoupeni ve veřejných sbírkách. Je třeba počítat s tím, že kupříkladu z deseti děl se osm nezhodnotí, ale zbylá dvě vám celou investici dokážou zhodnotit i čtyřnásobně.
Cenový růst u současných umělců kolísá. Pamatuji si dobu, kdy jsme s bratrem kupovali dílo od Pasty Onera za 150 tisíc, dnes bych ten samý obraz prodal za 600 tisíc. Pak jsou také autoři, jejichž dílo jsme koupili za 150 tisíc a za stejnou cenu bychom je prodali i dnes. Naštěstí se nám nikdy nestalo, že bychom úplně prodělali. Je to díky tomu, že se soustředíme na opravdu etablované umělce. Nikdo nemůže očekávat, že koupí dílo někoho, kdo právě vyšel ze školy, a hned na tom vydělá.
Jednou z mých povinností galeristy je umělce v držet při zemi. Když přehřejí trh, tak tím škodí sobě i mně.