Digitální formu propagace využívají dvě třetiny hospod, do kterých Prazdroj dodává svá piva a další nápoje. Dlouhodobě na internetu úspěšně fungují sítě restaurací a větší provozovny, zejména z velkých měst. Postupně se k nim ale přidávají i další.
„Byť jsou hostinští poměrně konzervativní a moderní technologie a sociální sítě jim často příliš neříkají, na základě prodejních dat se nám je daří přesvědčovat o tom, že tato forma propagace je velmi účinná a že dokáže nalákat zejména nové hosty, kteří by jinak do restaurace nezavítali,“ říká Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.
V současné době je podle něj pobídkou i ekonomický vývoj. „V době vysokého růstu nákladů a ekonomického ochlazení hrají roli i nízké náklady na tuto formu propagace,“ dodává.
Pivo lidi spojuje. Zpřetrhané vazby čeká pomalá obnova, nápoj navíc podraží |
Podle průzkumu hospodští ke své propagaci nejvíce vyžívají Facebook
(71 procent), dvě třetiny restaurací mají uvedené údaje na mapách (Mapy.cz a Google Maps), následují vlastní webové stránky (57 procent) a profil na Instagramu (34 procent).
Ne všichni ale stále dokážou potenciál propagace využít efektivně. Facebook ovládá bez problémů jen třetina procent hospod, Instagram, Google Maps či Mapy.cz necelá třetina. Problémem je i nedostatek času, který práce s propagací vyžaduje, a fluktuace personálu.
Který způsob placení v hospodách preferujete?
Podnik, který je vidět
Pro většinu mladých lidí jsou sociální sítě samozřejmostí a ve světě digitálního světa jsou jako doma. Velká část podnikatelů ovšem nemá čas nebo zkušenosti s propagací na sociálních sítích, a tak často sami od sebe nezačnou.
„Proto v našich školeních hospodským pomáháme nejen s pochopením a nastavením digitálního prostředí, ale s nastartováním a rozvojem propagace,“ říká Jakub Zaoral, který má rozvoj hospod v Prazdroji na starosti.
„Jít na jedno“ je nejrozšířenější nepravda, říká ředitelka Českého svazu pivovarů |
Například populární plzeňská restaurace U Mansfelda zaznamenala po školení a úpravách lepší hodnocení na Google profilu a narůst followerů na Facebooku o 22 procent, na Instagramu dokonce o třetinu. Plzeňka U Žejdlíků z Mostu zaznamenala stoprocentní nárůst vyhledávání na Google a podobných výsledků dosahují i další zapojené podniky.
Propagace je dominantním důvodem, proč se restaurace a hospody do digitalizace pouštějí. Vedle ní se v hospodách postupně prosazují i další technologie. Třeba rychlou objednávku mobilem nebo přes tablet používá
39 procent podniků, platební terminály pro akceptaci karet 51 procent restaurací, rozšiřují se i dotykové kasy nebo třeba objednávková a platební aplikace. Zhruba polovina provozoven vnímá digitalizaci jako klíčovou pro svůj rozvoj, přičemž 70 procent se při ní inspiruje nabídkami partnerského pivovaru.
Většina hospod nabízí digitálně přátelské prostředí pro své hosty. „Zatímco kartou je možné zaplatit zhruba jen v polovině tuzemských podniků, wi-fi nyní najdeme v téměř 90 procent restaurací a hospod v Česku,“ dodává Jakub Zaoral.