Pan Vajíčko, zelí, med. Socialistické reklamy nabízely přebytkové zboží

Seriál   6:00
Reklamní spoty za minulého režimu vznikaly jako na běžícím páse. A to i přesto, že z dnešního hlediska nebylo příliš co propagovat. Jejich cílem totiž bylo hlavně povzbudit lidi, aby si pořídili přebytkové zboží. Navíc chtěly občany vychovávat k lepším zítřkům bez alkoholu a s čistými ulicemi.
Fotogalerie1

Pan vajíčko | foto: archiv MF DNES

Záběr na ložnici s poházeným oblečením, zvuky jako při milostném dovádění. „Miláčku, já bych chtěl ještě,“ ozve se mužský hlas. „Ale samozřejmě, vždyť jsem upekla dva plechy,“ odpovídá mu ten ženský. A vzápětí se divákovi odhalí celá scéna – pár sedí na gauči a ­rozplývá se nad jablečným štrúdlem. „Moučníky z jablek, to je věc!“ končí spot.

Blikající světla, záběry na mladé, veselé lidi bavící se na diskotéce. Muž s úsměvem od ucha k uchu společně s kamarády popíjí z hrnku. Do rytmické hudby se ozývají výkřiky: „Mléko! Mlíčko! Kluci, holky, mlíko!“

I takhle vypadaly v éře socialistického Československa televizní reklamní spoty. Uváděla je legendární animovaná postavička pana Vajíčka, která se v pravidelných časech elegantně snášela z nebe na sedmi baloncích tvořících nápis Reklama.

Socialistické reklamy propagovaly ledacos od státních podniků přes vejce a zelí až po správný způsob, jak uvařit čaj. A i ­když se nám dnes mohou zdát přinejmenším úsměvné, byly efektivní.

Reklamní spoty, všudypřítomné letáky a všemožné slogany si většina lidí spojuje spíše s kapitalistickou společností, nicméně své místo měly i v té socialistické. Jenže zatímco dnes je hlavním cílem reklamy propagovat značku, tehdy šlo hlavně o „kormidlování“ poptávky.

Máme toho na skladě moc

V tehdejší centrálně řízené ekonomice se totiž ceny zboží nemohly pružně přizpůsobovat trhu, jako je to dnes. Byly fixně nastavené a ­neměnily se dlouhá léta – zvláště u­ některých „společensky“ citlivých komodit, jako je­ pivo.

Přitom když se náhodou zadařilo a ­některého zboží se vyrobilo více, než kolik předpokládal plán, změna ceny by se hodila. Zlevnění by povzbudilo apetit nakupovat. Československým podnikům za socialismu však zbývala jen jediná možnost: začít danou komoditu propagovat, a­ v ­televizi to fungovalo nejlépe.

Zdražit pivo nebo brambory se KSČ bála. Tajila to do poslední chvíle

I proto tehdy agentury denně vyrobily dva až tři reklamní spoty, a­ navíc oproti dnešní době velmi levně. Jedna reklama vycházela na zhruba 32 tisíc korun, přičemž v ­současnosti se cena reklamy v závislosti na okolnostech pohybuje mezi třemi a deseti miliony korun. I ­po inflačním převodu do současné měny reklamní spoty vznikaly zhruba desetkrát levněji než dnes. Také proto byly v­ mnoha podnicích oblíbenější než ostatní způsoby propagace.

„Když zjistili, že něčeho mají hodně, hned volali: ‚My to máme na skladech, nevíme, co s tím, tak s ­tím zkuste něco udělat‘,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který na vedoucích pozicích pracoval jak v agentuře Merkur, tak v Rapidu, tedy ve dvou tehdy nejvýznamnějších reklamních podnicích. „Občas se nám to podařilo, občas ne,“ dodává.

I v časech absolutního nedostatku „luxusnějšího“ zboží lidé na reklamu slyšeli a hrnuli se do obchodů. Slogany jako „S Čedokem za hranice všedních dnů“, „Řekněte své ženě: zeleninu denně“ či „Prior, nákupy pod jednou střechou“ navíc zůstaly mnoha lidem v paměti dodnes, stejně jako medvěd, který šel pro med do Jednoty.

Kromě vlivu na poptávku měly socialistické reklamy ještě další důležitý aspekt. Část z nich se pokoušela občany státu vychovávat. 

Není, nemáme, nevedeme. Zboží ze Západu bylo za socialismu snem

„Režim se snažil člověka nějakým způsobem celkově formovat,“ uvádí Denisa Hejlová z katedry marketingové komunikace a PR Univerzity Karlovy. V televizi se tak kromě spotů na vejce či zelí objevovaly i reklamy ekologické (aby lidé čistili ulice od odpadků) či se sociální tematikou. „Vysílala se i reklama na to, aby lidé nepili alkohol,“ doplňuje Hejlová.

Západní průměr

Označení reklama se ovšem za socialismu příliš často nepoužívalo. Mluvilo se spíše o propagaci. „Tehdy to vlastně reklamy ve smyslu podpory prodeje značkového zboží ani nebyly,“ komentuje Ondřej Obluk, ředitel reklamní agentury Ogilvy. Kvalitou a způsobem zpracování se však od západních reklam příliš nelišily.

V podstatě byly průměrné. „Jsou na podobném standardu jako evropské reklamy v té době. Rozdíl je jen v propagaci komoditních produktů, nikoliv budování značek,“ doplňuje Obluk.

„Jsou tady mylné představy, že bylo všechno úplně blbé,“ potvrzuje Mikeš. Částečné uznání si podle něho československé reklamy vysloužily i v zahraničí. 

„Jednou jsem vzal tyhle socialistické reklamy do Londýna, když tam bylo zasedání Evropské asociace reklamních agentur, a tam mi největší experti říkali: Jirko, tam jsou často i dobré nápady,“ uvádí. Mezinárodní ocenění však nesbíraly. 

„Celebrity v nich ale vystupovaly – málokdo ví, že třeba pro Tukový průmysl reklamy natáčel pan Werich,“ upřesňuje Mikeš.

30 let svobody: kauzy a aféry

Třicetidílný seriál vychází v MF DNES každý týden až do listopadu. Představí největší ekonomické a politické kauzy. Miliardové tunely, bankovní krachy, spiknutí kmotrů, sporné amnestie a politické podrazy, vzestupy a pády

30 let svobody kauzy a aféry

Témata byla pod kontrolou cenzorů kvůli jejich přímému zadávání agenturám, kromě nich se však přísný dohled nevyhnul ani obsahu. Všechny scénáře kontrolovala komise v Československé televizi.

„Vymysleli jsme takhle jednou slogan Koberec ode zdi ke zdi a­ oni nám řekli: Hoši, pozor, to by si někdo mohl vyložit špatně,“ vypráví Mikeš. Scénář se tedy musel změnit tak, aby neevokoval „politiku ode zdi ke zdi“.

Přestože by se z reklam z období socialismu mohlo zdát, že byl všeho dostatek, ve skutečnosti to tak nebylo. Československo mnohdy trpělo nedostatkem základních komodit. A překvapivě tím trpěla i ­reklama.

„Nebyl nadbytek,“ uvádí Mikeš. „Dneska si můžete vybrat z různých druhů zboží, značky mezi sebou bojují... To byl ten velký problém socialistické reklamy, že se tady všechno plánovalo,“ dodává.

Pan Vajíčko zve do prodejny, v níž pracovala Žena za pultem (červen 2016):

15. června 2016

Nejčtenější

Velký fototest: Kolik stojí máslo, chleba a další zboží v Chorvatsku

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Redakce iDNES.cz projela Chorvatsko od severu až na jeho nejjižnější konec. Prozkoumala a zdokumentovala ceny potravin v menší samoobsluze patřící do sítě Studenac v istrijské Poreči, pak Lidl ve...

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

Konec vapování v Česku? Ministerstvo rozporuje, že by k tomu novela mohla vést

Vláda se ve svém programovém prohlášení v souvislosti s návykovými látkami zavázala k uplatňování politiky snižování rizik. Tento závazek v praxi znamená odstupňování regulace podle relativní míry...

Chorvatsko levné, nebo drahé? Záleží hlavně na tom, jak si to sami zařídíte

Premium

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Chorvatsko patří mezi nejvyhledávanější cíle českých turistů. Dovolená tam nemusí být drahá, jak se poslední roky říká. Zatímco ceny ubytování lze snížit mimo sezonu, na jídle se dá ušetřit kdykoli....

Zvýšení spotřební daně okrádá stát o miliardy, upozorňují lihovarníci

V roce 2024 se spotřební daň na lihoviny zvýšila o deset procent. O stejnou výši narostla i letos a v roce 2026 se očekává další zvýšení o pět procent. Výrobci destilátů ale nesouhlasí a upozorňují,...

24. června 2025

Evropská unie přerušila jednání o zákonu proti „zeleným“ tvrzením

Evropská unie pozastavila jednání o plánovaném zákonu, který by firmám ukládal povinnost podložit svá tvrzení o šetrnosti k životnímu prostředí patřičnými důkazy. Návrh měl zamezit tzv....

24. června 2025  15:29

Richard Fuxa nabízí miliardu za většinový podíl ve společnosti BigBoard

Předseda představenstva a menšinový akcionář společnosti BigBoard Richard Fuxa uplatnil své předkupní právo na nákup 60 procent akcií od slovenské firmy JOJ Media House ovládané Richardem Flimelem.

24. června 2025  13:44

Nebe je přetížené, připravte se na zpoždění, varuje Letiště Praha před sezonou

Situaci na Letišti Václava Havla v Praze bude během letošní letní sezony velmi ovlivňovat geopolitická situace ve světě a s ní související uzavírky vzdušného prostoru. Česko je na situaci podle...

24. června 2025  13:17

Kilo jahod až za 200, kilo třešní za 300. Kolik stojí ovoce v obchodech, na trzích a farmách

Právě vrcholí sezona sladkých jahod a šťavnatých třešní. Kam se letos vydat na červenou úrodu? Kde se v roce 2025 vyplatí nakoupit a kolik korun zaplatíte za kilo? Prozkoumali jsme ceny třešní a...

24. června 2025  11:11

Sněmovna projedná Lex plyn, bez schválení hrozí komplikace

Sněmovna tento týden rozhodne o individuálních kontrolách části solárních elektráren. Klíčový zákon předložený ministerstvem průmyslu a obchodu vedeným Lukášem Vlčkem (STAN) vrátili senátoři do dolní...

24. června 2025  10:56

V Perském zálivu znovu ožívá letecký provoz, některé aerolinky ještě vyčkávají

Země v Perském zálivu včetně Kataru a Spojených arabských emirátů znovu otevírají svůj vzdušný prostor a obnovují provoz na jedněch z nejrušnějších letišť světa. Reagují tak na oznámené příměří mezi...

24. června 2025  10:08

Dobré zbraně vyrábíme doma, Česko je nemá kupovat v cizině, shodli se experti

Vysíláme

Česká republika má silnou tradici zbrojní výroby a podle expertů by jí měla více využít. U kulatého stolu iDNES.cz se na tom shodli ekonomka Jana Matesová, bývalý guvernér České národní banky a...

24. června 2025

Ropa prudce zlevnila, trh uklidnilo příměří mezi Íránem a Izraelem

Ceny ropy se prudce snižují, v úterý ráno se propadly na více než týdenní minimum. Reagují na oznámení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že se Írán s Izraelem dohodly na příměří. To zmírnilo...

24. června 2025  9:32

Spořicí účet nevydělává? Investice do nemovitostí nabízí téměř osm procent ročně

Advertorial

Inflace sice zpomalila, ale peníze na spořicích účtech stále ztrácejí hodnotu. V takové době dává ještě větší smysl investovat chytře a bezpečně. Jednou z cest, jak chránit úspory a získat pravidelný...

24. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velký fototest: Kolik stojí máslo, chleba a další zboží v Chorvatsku

Od našeho zpravodaje v Chorvatsku Redakce iDNES.cz projela Chorvatsko od severu až na jeho nejjižnější konec. Prozkoumala a zdokumentovala ceny potravin v menší samoobsluze patřící do sítě Studenac v istrijské Poreči, pak Lidl ve...

24. června 2025

Strašák jménem povolenka. Kolik mohou domácnosti připlácet za topení i benzin

Premium

Domácnosti obchází strašidlo nových emisních povolenek, které mají už za rok a půl zdražit vytápění a pohonné hmoty. O kolik přesně, to však nebude až do poslední chvíle jisté. Může jít o tisíce ale...

24. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.