Poprvé v Česku postaví a bude provozovat dálnici soukromá firma

  • 199
Sněmovna schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za stavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou partnerství mezi veřejným a soukromým sektorem. Celkem jde o 30,5 miliardy korun. Schválení závazku státu vůči vítěznému konsorciu je podmínkou pro to, aby s ním vláda mohla uzavřít koncesionářskou smlouvu.

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít

Konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. V Česku jde o první PPP projekt, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma. Schválené přímé závazky státu představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

„Žádný z projektů obdobného charakteru na bázi PPP, který toto konsorcium udělalo v minulosti, nezbankrotoval, neskončil,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. „I zde je dostatečná míra garance, že spolupracujeme s validním subjektem,“ dodal. 

Na chybějícím úseku D4 si chce dopravní resort vyzkoušet alternativní formu financování výstavby komunikací pro případ, že by do budoucna sám neměl na výstavbu dost peněz. „Česká republika tímto projektem získá kredit u velkých zahraničních stavebních a finančních skupin a bude mít do budoucna efektivní nástroj pro další podobné projekty,“ uvedl poslanec Martin Kolovratník (ANO) který jako předseda dopravního podvýboru metodu PPP ( z anglického public- private partnership) pro dopravní výstavbu dlouhodobě podporuje.

Stavba části dálnice D4 začne na „operativní leasing“ formou projektu PPP

Poslanec Pirátů Mikuláš Ferjenčík poukazoval na to, že stavbu bude financovat soukromá firma za úrokové sazby, které mají soukromí investoři, zatímco stát si půjčuje levněji.

Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry.

Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech převezme.

Hotovo může být v roce 2024

Přípravné práce by mohly začít už příští měsíc, celá stavba by podle harmonogramu ministerstva dopravy mohla být řidičům otevřena v roce 2024. Ministerstvo dopravy už se ale zároveň rozhlíží po další vhodné liniové stavbě, kterou by rovněž mohl metodou PPP stavět. V hledáčku je zejména dálnice D35, která má sloužit jako alternativa k brněnské D1.

Pokud by stát 32 kilometrů z Hájů u Příbrami do Mirotic stavěl sám prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyšla by výstavba podle odhadu ministerstva dopravy na 11,4 miliardy korun. Vítězné sdružení DIVia státu výstavbu a­ 25letou údržbu komunikace nabídlo za 16,5 miliardy.

Tato částka nicméně odkazuje na cenu zakázky v případě, že by ji stát zaplatil nyní. Protože ale platby budou probíhat postupně během 25 ­let po dokončení výstavby, stát se tak fakticky dlouhodobě zadlužuje a je nutné k částce připočítat inflaci a předpokládanou výši úrokové sazby.

, ,