Ministerstvo chce zakázat podomní prodej energií, brání se šmejdům

  12:25aktualizováno  12:25
V posledních měsících roste počet případů, kdy byli klienti - obvykle senioři - dotlačeni k uzavření nevýhodné smlouvy na odběr energií. Nejčastěji po telefonu či prostřednictvím podomního prodeje. Ministr průmyslu Tomáš Hüner proto chce tento způsob sjednání nového dodavatele energií zakázat. Změny plánuje zapracovat do novely energetického zákona, která nyní vzniká.

(ilustrační snímek) | foto: D-Kuru CC-BY-SACreative Commons

„Chceme najít vhodné legislativní řešení, upravit energetický zákon a zavést spotřebitelský kodex,“ říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner. Kodex by měl zvýšit ochranu spotřebitelů, zejména co se týče uzavírání smluv po telefonu. Nově by měly být smlouvy pro spotřebitele závazné teprve, až je podepíše.

Plán počítá s tím, že by nad činností zprostředkovatelů vznikl obdobný dohled, jako je tomu při sjednávání úvěrů. Zároveň by měli mít jasně definovanou odpovědnost, a pokud by poškodili klienta, nesli by za to následky. Jedním z podnětů na úpravu energetického zákona je také úplný zákaz podomního nebo telefonického prodeje.

Fotogalerie

Podle alternativního dodavatele Bohemia Energy je zvažovaný zákaz podomního nebo telefonického prodeje pokusem o omezení hospodářské soutěže.

„Stát chce více chránit spotřebitele, to je naprosto v pořádku. Ale nutit klienty, kteří chtějí využít nabídky alternativních dodavatelů, aby museli uzavřít smlouvu v kamenné pobočce, je čistý nesmysl,“ říká šéf Bohemia Energy Jiří Písařík.

Na nekalé praktiky některých zprostředkovatelů (či dodavatelů) tak podle něj doplatí všichni.

Například ČEZ naopak podomní prodej nevyužívá. „Právě při podomním prodeji dochází v energetice nejčastěji k nekalým praktikám, prodejci některých obchodníků si často vymýšlejí, tlačí na zákazníky, dávají jim k podpisu smlouvy, které obsahují na první pohled těžko odhalitelné pokuty,“ říká mluvčí ČEZ Roman Gazdík.

Zákazníci podle něj preferují kontakt prostřednictvím zákaznických center či call center. Právě ČEZ (a podobně i další velcí dodavatelé, jako innogy, E.On či PRE) často naráží na to, že podvodníci vystupují jeho jménem. Například prohlásí, že jsou jeho zaměstnanci a že jdou zkontrolovat smlouvy.

Zprostředkovatel není dodavatel

Šéf Rady Energetického regulačního úřadu Vladimír Outrata upozorňuje, že legislativa je nyní komplikovaná - dodavatelé s licencí od úřadu často využívají pro oslovení nových klientů činnost zprostředkovatelů. Jejich role ale není v zákoně nijak upravena.

„Zprostředkovatel není dodavatel. Rozdíl mezi nimi se v praxi často stírá, někteří podomní prodejci se dokonce za dodavatele vydávají,“ říká Outrata.

Mezi hlavní nekalé praktiky podle šéfa České obchodní inspekce Mojmíra Bezecného patří mezi hlavní prohřešky nepřiměřená sankce za odstoupení od smlouvy. Občanský zákoník přitom umožňuje bez sankce odstoupit od smlouvy do 14 dnů při uzavření „mimo obchodní prostory“, šmejdi se podle Bezecného snaží toto ustanovení obcházet.

Jinou taktikou jsou nabídky LED žárovek jako „dárek zdarma“. Kupní smlouva za 1 korunu na tyto žárovky je podle ČOI past, protože ve smlouvě je často ještě uvedena skrytá pokuta pro případ odstoupení od smlouvy na dodávky energií. V tu chvíli jsou ihned žárovky zpoplatněny, často částkou v řádu tisíců korun.

Předražené LEDky neplaťte

Bezecný radí, aby lidé vysoké ceny žárovek neplatili (aby uhradili jen běžnou cenu) a aby se v případě sporu o cenu žárovky obrátili na inspekci.

Jinou nekalou praktikou je zneužívání generálních plných mocí. „Zákazník je podepisuje na dobu neurčitou, nejsou zmocněné ke konkrétnímu úkonu. Stávají se často rukojmími obchodníků. Po letech už třeba vůbec neví, že plnou moc někomu dal, a tím pádem ani neví, že nějaký dodavatel jeho jménem začal z ničeho nic jednat,“ říká Gazdík.

Bezecný shrnuje základní rady: „Nikdy nepouštějte cizího člověka do bytu. Firmy nikdy neposílají své zástupce, aby lidem zkontrolovali fakturu. Je to jen trik, jak získat údaje o smlouvě. A chcete-li ušetřit, vyhledejte si nejlevnějšího dodavatele sami a oslovte pak přímo jeho,“ dodává šéf inspekce.

Inspekce podle něj vyřizuje na toto téma desítku telefonických hovorů od zákazníků denně.

ERÚ loni řešil celkem téměř 12 tisíc podání spotřebitelů a obdržel 146 návrhů na zahájení správního řízení. V 76 případech mimosoudního řešení sporů úřad pravomocně rozhodl. Šéf rady ERÚ upřesnil, že podáním se rozumí nejenom stížnost, ale patří sem i různé dotazy související s dodávkou elektřiny, plynu a tepla.

Za užití nekalých obchodních praktik uložil úřad podle něj v loňském roce pravomocně pět pokut v celkové výši asi půl milionu korun. „Za první čtvrtletí roku 2018 jsme pak uložili dvě pokuty v celkové výši přes dva miliony korun. Z toho byla rekordní pokuta za nekalé obchodní praktiky ve výši dvou milionů korun pro společnost Stabil Energy,“ dodal Outrata.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Další zářez v terénu. Veterináři našli v Praze páchnoucí neznámé maso

Ilustrační snímek

Sto třicet kilogramů masa s nejasným původem našla Státní veterinární správa při kontrolách v Praze 10. Páchnoucí...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zůstane zatím stovka

Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se zpozdila rekonstrukce, zatím zůstane pro auta rychlost snížená...

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Najdete na iDNES.cz