Šmejdi vyklidili kulturáky. Útočí na internetu, úřady jsou na ně krátké

  14:31aktualizováno  14:31
Předváděcí akce byly loni poprvé prudce na ústupu. Šmejdi se však přesouvají na internet, kde je boj proti nim neúčinný. Úřady proto budou potřebovat víc pravomocí. Česká obchodní inspekce loni udělila pokuty za 22 milionů korun, vymahatelnost je ale sporná, firmy často končí na bílých koních.

Pozvánky na předváděcí akce. Ilustrační snímek. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Devět milionů by měla zaplatit společnost BNM-Medical Czech. Je víc než pravděpodobné, že stát se k penězům nedostane. BNM už je delší dobu neaktivní firma, která byla převedena na nedohledatelné osoby. Už koncem roku 2016 navíc Obvodní soud pro Prahu 7 rozhodl, že všechny kupní smlouvy, které firma uzavřela, jsou neplatné (více v článku Soud rozhodl, že smlouvy BNM jsou neplatné).

Další trestanou firmou je Worm, která nastřádala pokuty za 4,3 milionu. Dalších 1,5 milionu by měla zaplatit společnost Carles House.

V seznamu nejvyšších pokut se objevuje také společnost Baroomer (má zaplatit 800 tisíc), Arrochar a Onario. Arrochar je jednou z mnoha firem, které měl ve své sbírce překupník z Kladna Josef Grznár ( více o něm v textu Živí ho firmy plné bílých koní. Je to normální podnikání, říká překupník). Další loni potrestané firmy skončily na osobách s exekucemi a bydlištěm na obecním úřadě.

mega - šmejdi

Částka, kterou by měly trestané firmy uhradit, byla meziročně o 7,5 milionu nižší. Ze 107 akcí kontroloři zjistili porušení zákona na 31 z nich, tedy v 29 procentech případů. Předloni takových bylo 76 procent. 

Loňský rok byl první v dlouhé řadě, kdy procento porušení tak razantně kleslo. Mohla tomu pomoci přísnější legislativa. Pořadatelé například nesmějí inkasovat během sedmi dnů od uzavření kupní smlouvy peníze za své zboží.

„Dobrou zprávou pro spotřebitele je, že Česká obchodní inspekce zaznamenala v minulém roce pokles pořádání klasických předváděcích akcí,“ uvedl ředitel inspekce (ČOI) Mojmír Bezecný. Kontroly „předváděček“ budou letos pokračovat. Výrazně méně si na ně stěžovali i spotřebitelé.

Do džungle internetu

Trend je takový, že šmejdi vyklízejí sály kulturních domů a restaurací, které jim povolily jejich show za hranou zákona, ale uchylují se k podvodům na internetu. 

V on-line světě zatím legislativa není tak přísná a aktéři mají prostor pro podvody. Česká obchodní inspekce je v tomto prostředí bezzubá. „Internet je jednou z priorit kontrol ČOI. Avšak ty vysloveně podvodné stránky není možné zkontrolovat, protože prodejce zůstává neznámý,“ řekl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

V listopadu 2017 Evropský parlament přijal legislativu, která má posílit možnosti spolupráce institucí chránících spotřebitele napříč EU a zlepšit postavení spotřebitelů vůči nekalým praktikám e-shopů. K implementaci do českého práva však zpravidla dochází se zpožděním okolo dvou let.

Šmejdi 2017

V čem pořadatelé porušili zákon

  • 25 případů - neoznámení akce
  • 12 - nedostatek informací o akci
  • 7 - finanční plnění na místě
  • 8 - nekalé obchodní praktiky
  • 1 - organizátor nevpustil na akci spotřebitele
  • 6 - jiná pochybení

Úřady by potom měly mít možnost například žádat zablokování internetových stránek provozovatelů, kteří nereagují a odmítají zjednat nápravu, nebo by mohly žádat informace od registrátorů domén a bank ke zjištění totožnosti odpovědného obchodníka.

Řada internetových stránek je provozována ze zahraničí a proti podvodům není v ČR účinná a rychlá obrana. „Blokování stránek je velmi vítaným nástrojem ochrany spotřebitele, stejně jako možnost vyžadovat informace o majiteli domény. Existuje mnoho internetových obchodů, kde je skrývána identita prodávajícího a na kterých zcela zjevně a úmyslně dochází k porušování právních předpisů. Současné pravomoci ČOI jsou ve vztahu k těmto e-shopům nedostačující,“ dodal mluvčí.

Inspekce se tak zpravidla nyní omezuje na to, že varuje spotřebitele před podvodnými stránkami. Údaje o osobách, které za nimi stojí, totiž nemá k dispozici a neví, koho kontrolovat. Varování však obvykle přichází pozdě.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Barvy, lepidla, fólie. Co komplikuje recyklaci plastových lahví

Lahve s rukávkem

V českých spalovnách a na skládkách končí více tříděných plastových lahví, než jen ty s takzvanými rukávky. Je tomu tak...

Na skládkách končí tisíce tun jídla. S vyhazováním bojují hlavně řetězce

Pracovnice Tesco třídí potraviny, které obchodní řetězec věnuje do potravinové...

Snižujte potravinový odpad, radí Evropská unie. Kolik ho vzniká a kdo se na jeho vytváření nejvíc podílí, však zatím...

XXX Lutz kupuje dvě desítky obchodů Kiky, včetně těch českých

Prodejna s nábytkem KIKA v Plzni.

Rakouský nábytkářský řetězec XXX Lutz kupuje od holdingu Signa 22 poboček konkurenčního řetězce Kika, včetně prodejen...

Najdete na iDNES.cz