Úřad pro civilní letectví (ÚCL) pro portál Zdopravy.cz uvedl, že nešlo o výrazné ohrožení bezpečnosti, nicméně potvrdil, že piloti porušili předpisy. „Posádka v tomto případě porušila postupy tím, že při vizuálním manévru vlétla do oblačnosti. Nicméně bezpečnostní bariéry zafungovaly a bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena,“ uvedl ředitel ÚCL David Jágr.
Let ze 6. července minulého roku byl pro společnost Smartwings vůbec prvním letem do této destinace. Na palubě bylo tehdy 45 pasažérů. K porušení pravidel došlo především přiblížením se letištní ploše přes mrak, který jim bránil ve vizuálním kontaktu s letištní plochou.
Letadlo přistálo v Ruzyni s nefunkčním motorem, cestující jsou v pořádku |
V takovém případě podle pravidel musí s přistávacím manévrem vyčkat nebo vyhledat jiné letiště. Piloti Smartwings se ale tehdy rozhodli zariskovat. Letiště ostrovu Skyros je navíc obklopeno pohořím. V době spuštění varovného systému byl letoun od vrcholků hor vzdálen zhruba 100 metrů.
29. listopadu 2024 |
S jedním motorem
Pilotům podle dostupných informací v tuto chvíli žádné postihy nehrozí. Posádka podle Jágra absolvuje dodatečné školení v rámci letecké společnosti. „Interní šetření společnosti potvrdilo, že ze strany posádky došlo k porušení standardních postupů. Pilotům byl nařízen dodatečný výcvik a přezkoušení pro situace, kdy se jedná o lety na letiště s nestandardními provozními postupy, které nejsou pravidelně prováděny,“ popsal Jágr pro portál Zdopravy.
Let boeingu do Prahy s jedním motorem byl podle úřadu pochybením posádky |
Pro českou leteckou společnost to není první porušení pravidel, které se svými piloty musela řešit. V srpnu roku 2019 přistál boeing na ruzyňském letišti jen s jedním funkčním motorem při letu z řeckého ostrova Samos. Během přeletu nad Egejským mořem letounu společnosti Smartwings přestal fungovat levý motor a posádka ho nebyla schopna znovu nastartovat. I přes tuto komplikaci však letadlo se 170 lidmi na palubě doletělo do Prahy.
Mluvčí společnosti Smartwings Vladimíra Dufková tvrdila, že posádka neporušila předpisy. Pozdější vyšetřování ÚCL ale ukázalo opak. Ukázalo se totiž, že kapitán letadla poruchu motoru během letu zatajil, byť o problému věděl.