Služby v Českém ráji? Mnohdy na úrovni Rumunska

  8:27aktualizováno  8:27
Chybějící kvalitní hotely, špatná parkoviště, rozbité komunikace. Úroveň služeb v Českém ráji pokulhává za požadavky turistů. Zařízení těží z převisu turistické poptávky nad nabídkou a nerozvíjejí se. Český ráj, vlajková loď české turistiky, tak upadá.

Zřícenina hradu Trosky, symbol Českého ráje. | foto: Zuzana Schallerová

"Úroveň zařízení je od průměrných po tristní. Rodinné podniky si vedou vždy lépe než ty, které mají nájemce. U nich chybí osobní vztah k majetku i k přírodě," říká Roman Bém, ředitel agentury Discovery, která do Českého ráje vozí zahraniční turisty.

Ti jsou ve svých nárocích přísnější a najít pro ně vhodnou restauraci není jednoduché. "V Českém ráji není jediný čtyřhvězdičkový hotel. Přitom za první republiky sem cestovali hlavně měšťané. Současný Český ráj zanevřel na střední třídu," míní Bém.

Pro přírodu v Českém ráji by byl ideál v malém počtu solventních turistů jezdících po celý rok. Realita je však opačná. Český ráj v posledních letech zaznamenal nárůst nízkopříjmových návštěvníků, kteří přijíždějí téměř výhradně od poloviny června do září a kumulují se kolem Zlaté stezky.

S úrovní služeb není spokojený ani ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny František Pelc. "Někde to jde, ale celková úroveň je žalostná. Infrastruktura je často na úrovni Rumunska," uvedl.

Turisté stále jezdí, podnikatelé z toho těží

To se týká hlavně parkovišť. Nejhorší situace bývá na Troskách a na Hrubé Skále. Za nemalý poplatek nezíská turista nic víc než místo na zaparkování, například toalety bude hledat marně.

Český rájJednotliví poskytovatelé služeb nevidí ve svých kolezích partnery, ale konkurenty. Turisté pak z regionu odjíždějí mnohem dříve než by museli, protože se nedozví o dalších možných aktivitách a nudí se.

"Na nízkém standardu služeb se podílí i nekvalifikovaný personál. V sezonním cestovním ruchu jsou nízké platy a obor jako zaměstnavatel nemá na obyvatele příliš velký dopad. V turistice v Českém ráji je zaměstnáno maximálně patnáct procent lidí," podotýká Pavla Bičíková ze Sdružení Český ráj.

Podnikatelé v turistickém ruchu v centrální části Českého ráje vydělají ať se snaží, nebo ne. Žijí z dobře zavedeného názvu území a příliš nepotřebují, aby se k nim turisté pravidelně vraceli, protože zatím přijíždějí další a další.

Nejčtenější

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Další z rubriky

Vydělávají na státu. Nikdo ale neví, kdo za firmami stojí

Ilustrační snímek

Finanční detektivy trápí, kdo skutečně stojí za firmami, které vyvádějí nelegálně získané peníze do daňových rájů....

Místo na skládku do třídírny. Česko se chystá zatočit s odpady

Třídit plasty a papír není žádná procházka růžovou zahradou

Během příštích patnácti let se má zásadně změnit osud odpadů z domácností. Do jaké míry, závisí na tom, jak důsledně...

Češi rádi sladké, na zdravější nápoje si zvykají jen pomalu

Ilustrační snímek

Stále častěji se na etiketách nejrůznějších výrobků objevují nápisy lákající na produkty bez cukru či nízkokalorické...

Najdete na iDNES.cz