Nedočkavci vyrazili pro boty i šaty, nákupní apetit povzbuzují slevy

  • 37
Zavřené obchody s oděvy a obuví se staly jedním ze symbolů protipandemických opatření. V pondělí mohly po dlouhých měsících znovu otevřít. Obchodníci se snaží dohnat co nejvíc ušlých tržeb a zároveň se musí zbavit loňských neprodaných kolekcí i zimního oblečení. Lákají proto zákazníky i pomocí slev.

O tom, že nákup oděvů a obuvi po internetu bez možnosti vyzkoušení nemohl řadě lidí nahradit návštěvu kamenné prodejny, svědčila v pondělí dopoledne třeba před obchodem H&M v nákupní galerii Central Jablonec. „Už jsem se těšila, až otevřou, oteplilo se a já nemám co na sebe, už rok jsem si na sebe nic nekoupila. Nerada nakupuju na internetu, protože mi máloco sedí a všechno musím zkoušet,“ řekla ČTK jedna z čekajících zákaznic.

Také v libereckém Obchodním centru Nisa stáli lidé hlavně před obchody s oblečením a obuví, ucpané bylo po ránu i parkoviště na pražském Zličíně.

„Časně ráno čekalo před centrem přibližně 500 zájemců. V dopoledních hodinách byl zájem poměrně vysoký a blížil se celkové kapacitě centra, která je návaznosti na vládní nařízení 2 000 osob. Obchodníci nasadili poměrně výrazné slevy, takže před některými obchody jako například Nike či Adidas se tvořily fronty,“ komentuje aktuální situaci Jan Procházka, ředitel Freeport Fashion Outlet.

Jinak se ovšem znovuotevření obchodů obešlo bez panického nakupování a dlouhých front. Mnozí obchodníci hlásí zvýšený zájem, ale loňský květnový scénář se nekoná.

Jak vyprázdnit sklady

Vzhledem k zavřeným obchodům se po Vánocích nemohly konat obvyklé výprodeje a mnozí obchodníci hlásí plné sklady i loňských kolekcí. Nyní jsou připraveni doprodávat zboží i s nižšími maržemi a nalákat své zákazníky hlavně na slevy a výprodeje. Například britská síť Marks & Spencer se snaží kupující přitáhnout 25procentními slevami.

„V našich prodejnách jsou připravené první kousky letošního léta, stejně tak zde zákazníci najdou výprodej jarní kolekce. Spousta lidí i nadále upřednostňuje nákupy v prodejnách, aby viděli materiál i přesný odstín barvy a také aby si vyzkoušeli, jak jim oblečení sedí a sluší. Věříme tedy, že obchody nebudou prázdné. Na druhé straně nápor také nečekáme, i nadále je třeba dodržovat bezpečnostní předpisy, a tak se budou počty zákazníků v prodejnách regulovat,“ uvedla mluvčí českého zastoupení Marks & Spencer Helena Vyhnánková.

Lidé mohou od 10. 5. venku odložit roušku. Otevřou obchody i další služby

Akcemi chce fanoušky přilákat i znovuzrozená oděvní firma Blažek, která v mezičase prošla insolvencí a reorganizací. Členům svého klubu, jenž čítá přibližně 150 tisíc zákazníků, slíbila klubové dny po celý nadcházející víkend se slevami kolem dvaceti procent a zájem o sortiment dokazují momentální tržby, které se okolo 14. hodiny, jak potvrdil majitel firmy, vyšplhaly k milionu korun.

„Aktuální novinkou je možnost vyzvednutí si online nákupu v jakémkoliv obchodě a využití krejčovských úprav. Nejvíce žádané jsou úpravy délky rukávů a nohavic nebo úpravy pasové šířky,“ upřesňuje majitel společnosti Ladislav Blažek.

Také sklady outletových prodejen se plní loňskými kolekcemi a slevy zde budou ještě enormnější než v jiných obchodech.

„Podle našich údajů jsou přebytky z loňských kolekcí vyšší o dvacet až čtyřicet procent než obvykle a pozorujeme trend přesouvat velkou část neprodaného zboží právě do outletů,“ říká Jan Procházka, ředitel Freeport Fashion Outlet.

Obchody, které během zavření fungovaly plně či částečně přes své e-shopy, některé své sezonní zboží již doprodaly. Anebo toto zboží již dříve korigovaly nižšími objemy.

„Co se týká zboží z minulé sezony, zásoby nejsou vysoké, jelikož jsme na základě zkušenosti z loňského roku objednávali velmi selektivně. Styly z minulé sezony budeme prodávat za snížené ceny, ale hlavní část našeho sortimentu již tvoří nová kolekce,“ říká ředitel C&A pro střední Evropu Norbert W. Scheele.

Slevy, které v některých případech dosahují padesáti procent, připravila v rámci Top akce i síť prodejen obuvi Deichmann. Platí však jen do soboty nebo do vyprodání zásob. „Po tak dlouhém uzavření našich prodejen očekáváme velký zájem o nákup a zejména možnost osobní návštěvy prodejny. Zákazníkům nabídneme i nové modely obuvi a kabelek z aktuální jarní a letní kolekce,“ dodává Radovan Fojt, vedoucí marketingu ve společnosti Deichmann.

Na kompletní jarní kolekci sází už i Baťa. „V případě potřeby budeme zboží flexibilně doplňovat,“ uvedla Denisa Jandová, marketingová manažerka společnosti.

Loňské kolekce za falešné slevy

Znovuotevření obchodů po tak dlouhé době vytváří ovšem pro spotřebitele rizikový mix, varují někteří odborníci. Na jedné straně bude hodně lidí chtít dokoupit potřebné zboží nebo prostě využít příležitost jít po měsících zase do obchodu. Na druhé straně pak obchodníci potřebují vyprodat starší kolekce a zboží. 

PŘEHLEDNĚ: Otevírají obchody, služby i druhý stupeň, venku se nadechneme

„S tím budou spojené různé formy slev a ne každá sleva bude tak výhodná, jak se zdá. Proto apelujeme na spotřebitele, aby nenakupovali hlava nehlava a pozorně vyhodnocovali podmínky slev. Například z jaké původní ceny se sleva nabízí. U pokladny pak nebudou překvapeni,“ upozorňuje David Čermák z Asociace komunikačních agentur. 

„Ne všechno jsme ochotní kupovat online, třeba s obuví nebo oblečením může mít mnoho lidí problém. Osobně bych nabádal lidi k obezřetnosti. Myslím si, že budeme svědky mnoha falešných slev nebo akčních nabídek na zboží, které je potřeba jednoduše doprodat. A samozřejmě hrozí, že budou lidé nakupovat impulzivně a utratí hodně peněz za zbytečnosti. Ale i na to si je možné dát pozor,“ upozorňuje Adam Kolesa z Mall Pay.