Češi jsou mistři akčních nákupů. Němci se slevou utrácejí třikrát méně

  1:00aktualizováno  1:00
Češi sice více hledí na kvalitu, ale zároveň také letos více nakupují potraviny a drogerii v akci. Za zlevněné zboží utratili 46,6 procenta svých výdajů, ukazují data agentury GfK. Pokud se ale započítají jen balené potraviny, nechají v akcích už přes polovinu svých útrat.

51 výdajů českých domácností je za zboží v akcích. zahrnuta je drogerie a balené potraviny, nikoliv čerstvé jídlo. | foto: GfK

Data GfK potvrzují, že Češi vládnou středoevropskému regionu ve schopnosti nakupovat ve slevách a v této disciplíně drtí sousední země.

Lidé na Slovensku za balené potraviny a drogerii zaplatí 38 procent nákupních výdajů, v Polsku pětinu, v Německu 17 procent, tedy jen třetinu ve srovnání s Čechy. Nejblíže má tuzemská realita k Chorvatsku, ale i tam tvoří akce jen 39 procent. Slevy naopak v nákupním chování téměř nerozhodují na Ukrajině, tam se v promoakcích protočí sedm procent útrat (viz mapa). Souvisí to i s velkou konkurencí obchodních řetězců na tuzemském trhu.

„Český spotřebitel má rád slevové akce. Dokazují to i statistiky z jiných oblastí, kde se třeba v cestovním ruchu prodá v režimu first a last minute celkem 80 procent zájezdů. Při prodeji automobilů jsou tři čtvrtiny modelů promovány s nabídkou zvýhodněné ceny,“ říká Tomáš Prouza, předseda Svazu obchodu a cestovního ruchu a bývalý státní tajemník pro evropské záležitosti.

Největší slevové šílenství do obchodů přichází právě na sklonku roku před Vánocemi a po nich během výprodejů. Do akcí se dostávají hračky, elektronika, kosmetika nebo dárkové balení alkoholu a samozřejmě potraviny na sváteční menu i v dárkových taškách. Obchodníci sázejí i na to, že na slevy přilákají více lidí také před Velikonocemi, kdy se často v akčních letácích objevuje zvýhodněný margarín, mouka, oříšky, sušené ovoce a alkohol.

„Mezi lidmi je stoprocentně nejsledovanější položkou pivo. Je to naše nejnavštěvovanější kategorie a i lidé ho nejvíce hledají prostřednictvím našeho vyhledávače. I když v průzkumech se k tomu moc nepřiznávají. Pak od loňské ‚máselné krize‘ lidé také často hledají máslo v akci,“ uvedla Zuzana Štěpánková z portálu akcniceny.cz, který pro uživatele sleduje vybrané položky a zasílá jim notifikace, jakmile se žádané zboží objeví ve slevě.

Mimo Vánoce a Velikonoce se nabídka akčních výrobků moc neliší. Evergreeny, které se objevují takřka v každém letáku, jsou káva, několik značek piv, prací prášek či aviváž, toaletní papír, tavený sýr, olej, čokoláda, zubní pasta, kapesníky a mléko. Nechybí samozřejmě ovoce a zelenina. V akci je vždy také alespoň jeden jogurt, sušenky, víno, šunka, dětský mléčný dezert typu pribináček, maso kuřecí, vepřové, hovězí, párky, tvrdý alkohol, sladké pečivo, limonáda, brambůrky a sirupy.

„Obecně lze říct, že jen těžko budete hledat druh výrobku, který by v obchodě zrovna nebyl v akci. Ať se jedná o potraviny, nápoje nebo drogerii a kosmetiku,“ dodala Štěpánková.

Nákupy v akcích. Podíl ukazuje objem peněz utracených ve slevových akcích....

Nákupy v akcích. Podíl ukazuje objem peněz utracených ve slevových akcích. Zahrnuto je rychloobrátkové zboží včetně drogerie, balených i čerstvých potravin.

Ministerstvo zemědělství vedené Miroslavem Tomanem chce slevové akce omezit zákonem. V tomto duchu zahájilo v listopadu diskusi se Svazem obchodu a cestovního ruchu.

„Upozorňuji, že nejde o žádný zákaz. Jde nám o to, nastavit nějaký systém. Určitě není slevová akce, když se výrobek z osmdesáti procent prodává v akci,“ řekl nedávno v rozhovoru pro MF DNES Toman.

„Šlo o první diskusi na toto téma. Řekli jsme si, že dlouhodobým cílem by mělo být především více českých potravin v obchodech. Měly by se více vyrábět v Čechách. Pokud se má prodávat za rozumné ceny, mělo by se více tlačit na kvalitu,“ uvedl Prouza.

Společná debata se rýsuje směrem k diskusi o nové definici české potraviny, pokračovat bude v lednu. „Budeme se zřejmě bavit o tom, jak má vypadat česká potravina. Dnes je legislativní definice příliš úzká. Když vyrábíte čokoládu z 99 procent z českých surovin, ale nemáte české kakao, nemůžete na ni dát českou vlaječku. Přitom je tam české mléko, vyrábí to česká fabrika, obaly i marketing dělají Češi,“ uvedl Prouza.

Řetězce by ale zároveň musely být ochotny více propagovat nákup tuzemských potravin například právě v nákupních letácích.

Prouza také uvedl jako problém fakt, že se vyvážejí suroviny a dovážejí výrobky s nízkou přidanou hodnotou místo toho, aby se zde rovnou vyráběly potraviny. Příkladem je vývoz obilí a dovoz mouky nebo export živých zvířat a dovoz masa.

Jenomže mnohdy problém není na straně prvovýroby, ale u obchodníků. Čeští sedláci například obchodují své obilí s Německem skrze odbytová družstva, protože tam dostanou lepší ceny než v tuzemsku, kde se navíc výkupní cena ještě ve výsledku oseká nejrůznějšími srážkami za „nižší“ kvalitu.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Sklo je v módě, sklárny nestíhají vyrábět obaly na nápoje a potraviny

Sklárna O-I Czech Republic v Dubí

Potravináři a nápojáři soutěží o volné kapacity na výrobu obalového skla. Kvůli vysokému zájmu v posledních letech...

Policisté si na 2 500 nových aut počkají. Antimonopolní úřad zrušil tendr

Ilustrační foto

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběrové řízení na osobní i policejní auta pro ministerstvo vnitra...

Najdete na iDNES.cz