Slevová mánie slábne. Češi bohatnou, podíl akcí poprvé za 15 let klesl

  12:56aktualizováno  12:56
Češi se mají čím dál lépe. Poprvé po patnácti letech letos klesl podíl zboží prodávaného ve slevách. U baleného rychloobrátkového zboží se snížil o půl procentního bodu. V Evropě však Češi stále drží prvenství a v nakupování zlevněného zboží zůstávají přeborníky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Cena už není pro Čechy hlavním faktorem pro výběr zboží. Na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu to řekl ředitel výzkumné společnosti GfK Czech Tomáš Drtina.

V roce 2013 byl podíl zboží prodaného v akcích 42,8 procenta, v roce 2015 už 46,2 procenta. Český maloobchod nyní zažívá příznivé období. Těží z pozitivního stavu celé české ekonomiky a z aktuálního vývoje nákupního a spotřebního chování. Rostoucí příjmy i pozitivně naladěné spotřebitelské klima podle něj přispívají k růstu maloobchodních výdajů populace. Stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu, vyplývá z údajů GfK.

Mzdy rostou napříč všemi sektory trhu a nejvýrazněji na dělnických pozicích a ve výrobě. Promítá se to i do příznivějších výsledků maloobchodu.

Spotřebitelé levnější výrobky stále více nahrazují produkty s vyšší kvalitou i cenou. „Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 procenta, inflace přispívá dalšími 2,3 procenta,“ dodal Drtina.

Doba přeje značkám řetězců

Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží, letos činí 234 korun. Naopak podle průzkumů GfK mírně klesá frekvence nákupů. Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží, jejich podíl na prodejích obchodních řetězců dosahuje 21 procent. Například v Německu je to ale 38 procent. Role českých potravin je stabilizovaná, přičemž větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionální a místní potravinářské výrobky.

Dnešní zákazníci jsou informovanější, vynalézavější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. 

„S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny. Zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ dodala prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Autor:

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Další z rubriky

Temelín odpojil na dva měsíce druhý blok elektrárny, vymění část paliva

Chladící věže elektrárny jsou vidět ze vzdálenosti 40 kilometrů, pára nad nimi...

Energetici v pátek ve 21:00 odpojili od sítě druhý blok jaderné elektrárny Temelín. Začala tak plánovaná odstávka,...

Nic jsme neporušili, klidně ať rozhodne soud, říká manažer Agrofertu

Člen představenstva Agrofertu Petr Cingr

Auditoři Evropské komise se nebyli podívat ani v jedné z našich firem, o kterých hovoří jako o problematických, říká...

Daruji les i s kůrovcem. Vlastníci jsou zoufalí, lesy prodávají pod cenou

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Majitelům lesů docházejí síly i finance. Někteří z nich prodávají lesy s kůrovcem za pakatel. Ti nejzoufalejší svůj les...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz