Slevová mánie slábne. Češi bohatnou, podíl akcí poprvé za 15 let klesl

  12:56aktualizováno  12:56
Češi se mají čím dál lépe. Poprvé po patnácti letech letos klesl podíl zboží prodávaného ve slevách. U baleného rychloobrátkového zboží se snížil o půl procentního bodu. V Evropě však Češi stále drží prvenství a v nakupování zlevněného zboží zůstávají přeborníky.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Cena už není pro Čechy hlavním faktorem pro výběr zboží. Na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu to řekl ředitel výzkumné společnosti GfK Czech Tomáš Drtina.

V roce 2013 byl podíl zboží prodaného v akcích 42,8 procenta, v roce 2015 už 46,2 procenta. Český maloobchod nyní zažívá příznivé období. Těží z pozitivního stavu celé české ekonomiky a z aktuálního vývoje nákupního a spotřebního chování. Rostoucí příjmy i pozitivně naladěné spotřebitelské klima podle něj přispívají k růstu maloobchodních výdajů populace. Stále větší počet lidí již neupřednostňuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu, vyplývá z údajů GfK.

Mzdy rostou napříč všemi sektory trhu a nejvýrazněji na dělnických pozicích a ve výrobě. Promítá se to i do příznivějších výsledků maloobchodu.

Spotřebitelé levnější výrobky stále více nahrazují produkty s vyšší kvalitou i cenou. „Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 procenta více než v předchozím období. Objemový nárůst představuje 0,3 procenta, inflace přispívá dalšími 2,3 procenta,“ dodal Drtina.

Doba přeje značkám řetězců

Nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu rychloobrátkového zboží, letos činí 234 korun. Naopak podle průzkumů GfK mírně klesá frekvence nákupů. Privátní značky obchodních řetězců rostou rychleji než značkové zboží, jejich podíl na prodejích obchodních řetězců dosahuje 21 procent. Například v Německu je to ale 38 procent. Role českých potravin je stabilizovaná, přičemž větší význam jim přisuzují zákazníci s vyšším vzděláním. To samé platí pro regionální a místní potravinářské výrobky.

Dnešní zákazníci jsou informovanější, vynalézavější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. 

„S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny. Zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ dodala prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Další z rubriky

Šetrné k přírodě mohou být intimní potřeby i pleny, řekla šéfka Bezobalu

Ředitelka neziskové organizace Bezobalu Veronika Nováčková v diskusním pořadu...

Pro člověka, který nakupuje v klasických supermarketech, je život bez obalů neuskutečnitelným nápadem. V posledních...

Nechci, aby realitky nabízely úschovu peněz, řekla Dostálová v Rozstřelu

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová v diskusním pořadu Rozstřel. (21....

Podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO) by realitní kanceláře neměly klientům nabízet úschovu peněz....

Mladý, svobodný a pořádně bohatý. Do Sazky přišel výherce 123 milionů

Ilustrační snímek

Svobodné dámy z jižní Moravy by se měly v následujících dnech kolem sebe pořádně rozhlížet. Je možné, že mezi jejich...

Najdete na iDNES.cz