Boeing 737-700 společnosti SkyEurope

Boeing 737-700 společnosti SkyEurope | foto: SkyEurope

SkyEurope otevírá další linky

  • 9
Slovenská nízkonákladová letecká společnost SkyEurope letos zaútočí na post druhého největšího dopravce na ruzyňském letišti. Dva roky po zahájení linek z Prahy rozšíří flotilu ruzyňských strojů o další úplně nový boeing. Celkem tu bude mít pět letadel ve stáří do dvou let.

"S Prahou jsme extrémně spokojeni, a proto přidáváme další letadlo. Letos se chceme dostat v počtu cestujících hodně nad milion," plánuje šéf SkyEurope Jason Bitter. Firma proto včera oznámila další nové linky z hlavního města. Kromě před pár dny zveřejněného spojení do Sofie začne firma létat dvakrát týdně do španělského Alicante a Malagy. Společnost navíc přidá jeden spoj denně do Londýna a třikrát týdně další let do Košic.

SkyEurope bylo loni čtvrtým největším dopravcem na Ruzyni s 590 tisíci cestujícími. Druhý Travel service a třetí easyJet mají kolem milionu cestujících.

Firma se rozhlíží i po dalších trasách z Prahy. "Je ještě dost měst, kam létají z Prahy jen ČSA a kde jsou ceny příliš vysoké. Na ty se chceme podívat," dodal Bitter. Konkurence nízkonákladových společností přinutila klasické aerolinky výrazně zlevnit, což je vidět například na trasách do Paříže nebo Londýna. České aerolinie ovšem v minulosti už několikrát uvedly, že se konkurence nízkonákladových firem nebojí, neboť ČSA se orientují na bonitnější skupinu pasažérů.

Podle Pavla Němce ze společnosti HGR, která se zaměřuje na letenky pro firemní zákazníky, přibývá společností, které na služební cesty využívají nízkonákladové spojení. "Ohromný potenciál vidím v linkách do Varšavy, Bukurešti nebo Sofie," říká Němec.

Optimismus SkyEurope však krotí jejich výsledky. Firma ani sedm let po založení ještě nepoznala, co je to zisk. I když, zatím poslední známé čtvrtletní hospodaření skončilo poprvé v plusu. Šlo však o výsledky za nejsilnější letní sezonu. Aerolinky se navíc dostaly loni v závěru roku do složité situace s hotovostí. Kromě potíží s nepravidelnými platbami z kreditních karet za to mohla i další expanze flotily. "Museli jsme zaplatit zálohy na dodávky nových letadel, což stálo dost peněz," vysvětli Bitter. SkyEurope pomohl hlavní akcionář, investiční fondYork Capital, půjčkou 15 milionů eur.

Na otázku, kdy už bude firma v zisku, však nechce odpovídat kvůli tomu, že SkyEurope je na burze a nemůže taková prohlášení vydávat. "Náklady nám klesají, výnosy stoupají, jdeme podle plánu," tvrdí Bitter. Akcie na vídeňské burze ztratily od loňského února dvě třetiny hodnoty. Bitter do SkyEurope přišel v polovině loňského roku, kdy v čele vystřídal zakladatele. Zrušil základny v Budapešti a Krakově a plně se zaměřil jen na Vídeň, Bratislavu a Prahu. Nově zavedl také velmi krátké letecké spojení například z Prahy do Bratislavy. Jedno však už zrušil: mezi Prahou a Vídní. "Nebyla tam taková poptávka, udělali jsme chybu, tak jsme to rychle skončili," přiznává Bitter.

Se spojením mezi Prahou a Bratislavou nebo Košicemi je spokojen. "Je to přesně, co jsme chtěli. Mix cestujících za obchodem, studentů a turistů," podotkl. Podle něho linky zatím ještě nevydělávají, ale v zisku budou. I přesto, že se letenka do Bratislavy i s poplatky dá pořídit už za 500 korun. Nejdražší spojení pak stojí 2 500 Kč.

SkyEurope zvažovala i spojení do Ostravy, avšak nakonec na mošnovské letiště létat nebude.

***

"Je dost měst, kam létají jen ČSA a kde jsou ceny vysoké." Jason Bitter