Všechny skútry do 125 ccm s automatickou převodovkou nyní mohou řídit lidé s řidičským oprávněním pro auto. Ještě loni na ně přitom museli mít speciální řidičské oprávnění. "Je to hlavní důvod většího zájmu a prodejů," myslí si Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.
Jen za první pololetí letošního roku se u nás prodalo 4 338 motocyklů s obsahem do 125 ccm, v drtivé většině šlo právě o skútry. Pro srovnání: loni za stejnou dobu se prodalo 1 695 motocyklů - nárůst o dvě stě padesát procent si prodejci vysvětlují hlavně úpravou pravidel pro řízení.
"Zájem je podstatně větší, než jsme čekali," říká Petr Hubáček z Hondy. Už loni prodeje skútrů rostly dvojciferným tempem, řada lidí nechtěla čekat až na změnu pravidel.
Podle Hubáčka souvisí velký zájem i se snahou řady lidí najít levnější alternativu k autu, skútry se totiž dají pořídit za ceny kolem padesáti tisíc korun, spotřeba se pohybuje mezi dvěma až třemi litry. Podle něj mezi zákazníky převažují sice muži, početná je však i skupina žen.
"Přivedlo to úplně nový typ zákazníků, kteří na motorkách vůbec nejezdí nebo se k nim vracejí po mnoha letech," říká Hubáček.
Úřady vysvětlovaly změnu snahou o ulehčení dopravě v městech, protože skútry zabírají méně místa a produkují méně emisí. V mnoha zemích navíc stačí k řízení silnějších strojů jen řidičský průkaz na auto. Ministerstvo dopravy však doporučuje, aby si lidé bez zkušeností zaplatili alespoň zkušební jízdu s instruktorem.