Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla je snižování podílu Škody jev, který souvisí s přibližováním Česka ke struktuře vyspělých západoevropských trhů a zároveň s rostoucí konkurencí zahraničních značek.
"V roce 1993 působilo na trhu kolem 30 značek, za letošní leden až září bylo podchyceno už 70 značek. Nabídka na trhu se výrazně rozšířila, a to samozřejmě nejen značek, ale i palety jednotlivých modelů a jejich modifikací," doplnil Pavel Ešner ze Sdružení automobilového průmyslu.
Češi na auta našetří rychleji
Vedle větší nabídky se staly nové vozy pro Čechy i finančně dostupnější. Zatímco průměrný plat se od roku 1993 zvýšil čtyřikrát na více než 21 tisíc korun, ceny nejlevnějších aut se změnily maximálně o desítky procent.
Například v roce 1993 nejlevnější model tehdy nejprodávanější Škody Favorit stál kolem 150 tisíc korun. Její o dvě generace mladší následník fabia se nyní prodává od 230 tisíc, novější model fabie pak o dvacet více. Nejlevnější zahraniční vozy ale lze v současnosti koupit pod 170 tisíc Kč.
Felicia vede
Nejrozšířenějším modelem mezi českými motoristy je Škoda Felicia se čtyřmi sty tisíci registracemi, následuje fabia s tři sta tisíci evidovanými vozy a třetí příčka patří favoritu. Prvním zahraničním modelem je na osmé příčce Ford Escort se zhruba 80 tisíci registracemi.
Přes klesající podíl na domácím trhu se tuzemská výroba aut výrazně zvýšila. Zatímco v roce 1993 opustilo brány Škody Auto zhruba dvě stě tisíc vozů, letos Škoda a kolínská TPCA vyrobí kolem 880 tisíc aut.
Kolik aut si Češi koupili a kolik jich tuzemské automobilky vyráběly |
||
Rok | Prodej | Výroba |
1993 | 84 825 | 199 602 |
1994 | 91 371 | 152 509 |
1995 | 116 213 | 193 297 |
1996 | 154 361 | 240 053 |
1997 | 171 710 | 321 077 |
1998 | 141 310 | 368 521 |
1999 | 146 271 | 348 490 |
2000 | 148 730 | 428 224 |
2001 | 152 175 | 456 927 |
2002 | 147 818 | 441 312 |
2003 | 149 622 | 436 297 |
2004 | 133 002 | 442 812 |
2005 | 127 376 | 596 774 |
2006 | 123 987 | 848 799 |
2007* | 131 600 | 881 100 |
Zdroj: Sdružení automobilového průmyslu, * = odhad |