Do čela žebříčku nejfrekventovanějších vozidel se posunuly favority. Pomohlo jim postupné vyřazování někdejší neohrožené „královny“ českých silnic – Škody 120 – z evidence. Ještě v polovině roku 2003 české silnice brázdilo přes 320 tisíc „stodvacítek“.
Do konce loňského roku ale jejich stárnoucí řady už prořídly na 272 985 kusů a v celkovém pořadí propadly až na třetí pozici, když už je předstihly i felicie.
Náskok škodováckých modelů na pomyslných medailových pozicích je ovšem drtivý. Čtvrtá v pořadí Škoda 105 ztrácí na bronzový stupínek 80 tisíc kusů.
V tabulce následují fabie, octavie, felicie kombi a formany. Až na devátém místě je zahraniční model – Ford Escort, desátý je VW Golf.
Zajímavá je ještě 12. příčka, kterou si s více než 53 tisíci kusů hlídá Škoda 100, i když průměrný věk těchto vozů už překročil třicet let.
Pro takové umístění má ale stovka – modernizovaná podoba klasického „embéčka“ – dobrou výchozí pozici. Byla totiž prvním modelem, kterého se v Boleslavi vyrobilo přes půl milionu kusů. Do roku 1977, kdy se s jejich výrobou končilo, sjelo z výrobních pásů přes 819 tisíc vozů ve verzi 100 a 100 L.
V podobném množství se vyráběly i Škody 105, model 120 pak v součtu všech provedení překročil dokonce milionovou hranici.
Stodvacítky objemem produkce předčily i množství v součtu vyrobených favoritů a formanů. Staly se tak nejúspěšnějším typem až do příchodu Volkswagenu.
„Škodovky s motorem vzadu, ať jakkoli zatracované a podceňované, postavily Československo na kola,“ píší Petr Kožíšek a Jan Králík v knize L&K-Škoda.
„Doma se staly tím, čím byl pro Ameriku před půlstoletím model T. Když se v roce 1964 začal vůz Škoda 1000 MB vyrábět, byl pro většinu československých rodin jen nereálným snem. V druhé polovině 80. let však již svůj automobil, ať již nový či ojetý vlastnila většina československých domácností.“
Investice do výroby i vývoje modernějších vozů a expanze na nové zahraniční trhy – to vše se následně odrazilo i v počtech vyrábených aut. Felicie se v součtu klasické verze i kombíků přehouply přes 1,2 milionu vyrobených aut, milion mají za sebou už i fabie a octavie.
NEJČASTĚJI REGISTROVANÉ VOZY V ČR (stav k 31. 12. 2004) | ||
---|---|---|
Model | Počet | Prům. stáří v letech |
1. Škoda Favorit | 286 679 | 14,15 |
2. Škoda Felicia (nová) | 281 795 | 7,9 |
3. Škoda 120 | 272 985 | 22,04 |
4. Škoda 105 | 192 055 | 22,44 |
5. Škoda Fabia | 169 694 | 2,75 |
6. Škoda Octavia (nová) | 123 719 | 4,82 |
7. Škoda Felicia Combi | 106 902 | 7,84 |
8. Škoda Forman | 88 087 | 12,19 |
9. Ford Escort | 74 893 | 11,95 |
10. VW Golf | 64 441 | 13,41 |
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu |