Škoda zvýšila zisk. Vděčí za to výrobě dražších vozů Kodiaq a Karoq

  13:02aktualizováno  13:02
Automobilka Škoda loni vydělala 31,8 miliardy korun po zdanění. To je zhruba o šest miliard korun více než loni. Podle finančního ředitele firmy Klause Dietera Schurmanna stojí za tímto úspěchem výroba dražších vozů SUV - Kodiaq a Karoq. Škoda se díky dobrým výsledkům nové výrobní strategie chystá rozšířit výrobu.

Předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier představil 6. března na 88. mezinárodním autosalonu v Ženevě koncept nového městského SUV Vision X. | foto: ČTK

„Rok 2017 byl pro naši společnost zatím nejúspěšnějším rokem v její dosavadní historii. V porovnání s rokem 2016 vzrostl počet dodaných vozů o 6,6 procenta na 1 200 500 vozů,“ řekl předseda představenstva firmy Bernhard Maier.

V předchozím roce Škoda vykázala provozní zisk ve výši 40,5 miliardy korun při celkových tržbách přes 407 miliard korun. Marže z jednoho loni vyrobeného vozu činila průměrně 36 tisíc korun. 

Fotogalerie

Provozní zisk Škoda zvýšila o 34,6 procenta, což je výrazně více, než se zvýšily celkové tržby, které stouply proti roku 2016 o pětinu. „Vysvětlujeme si to úspěšnou realizací naší SUV strategie a vylepšenými nákladovými položkami,“ uvedl finanční šéf automobilky Klaus Dieter Schurmann. 

Na dražších vozech SUV Škoda jednoduše vydělává více. Dnes firma lituje, že s tím nezačala dříve. „Poměrně pozdě jsme nasedli na tento vlak,“ podotkl šéf firmy Maier s tím, že předloni Škoda uvedla na trh velké SUV Kodiaq a loni menší model Karoq.

Devatenáct nových vozů v roce 2018

Velké plány má automobilka také na letošní rok. V příštích dvou letech uvede na trh celkem devatenáct nových vozů, například příští rok uvede sériovou verzi studie Vision X, kterou představila na Mezinárodním autosalonu v Ženevě. 

„V příštích pěti letech investujeme zhruba dvě miliardy eur do elektromobility a nových služeb souvisejících s mobilitou,“ uvedl Maier. „V roce 2020 na trh uvedeme vozilo pod pracovním názvem Vision E, které jsme představili loni v Číně. Máme radost, že se bude vyrábět v srdci naší společnosti v Mladé Boleslavi,“ dodal Maier s tím, že oba závody firma postupně vybavuje novými technologiemi.

Automobilka loni zvýšila investice do svého rozvoje, a to o více než 4 miliardy na celkových 18,8 miliardy korun. Firma například investovala do loni otevřené nové lisovny hliníkových dílů a v Mladé Boleslavi rovněž staví novou moderní lakovnu, kterou chce otevřít příští rok v červnu. Postupně modernizuje i firemní učiliště.

Rozšíření výroby zatím naráží na odpor odborů

Šéf automobilky potvrdil, že ve firmě nyní vrcholí náročné kolektivní vyjednávání. „Již máme určitý kus práce za sebou. Výsledek vyjednávání nesmí být příliš vysoký ani příliš nízký, protože v obou případech by obě strany ztratily. Věřím, že najdeme dobré společné řešení,“ uvedl Maier. 

Odboráři ve vyjednávání požadují dvouciferný růst mezd, nejméně o deset procent. „Jinak jsme připraveni vstoupit do desetidenní stávky,“ uvedl předseda odborů KOVO Jaroslav Povšík. V průměru o deset procent se loni zvýšily odměny nejvyšších manažerů podniku. 

Maier zopakoval, že automobilka chce v příštích letech zavést pracovní soboty v takzvaném 18směnném systému a navýšit tak výrobní kapacity. Odboráři něco takového ostře odmítají s tím, že by nárůst počtu zaměstnanců způsobil kolaps života v Mladé Boleslavi, která na něco takového není připravená z hlediska dopravní infrastruktury, nedostatku bytů i zhoršující se bezpečnosti v ulicích. 

Škoda na to chce zřídit speciální fond a v příštích letech v Mladé Boleslavi spolu s městem investovat. „Připravujeme fond s několika miliony eur pro město Mladá Boleslav,“ řekl Maier.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Škvára končí na skládce, ale může z ní být silnice, říká ředitel spalovny

Ředitel spalovny v pražských Malešicích Aleš Bláha

Více než dvacet let fungující spalovna komunálního odpadu v pražských Malešicích prochází za provozu rekonstrukcí za...

Pražské letiště mělo rekordní rok. Odbavilo přes 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Pražské Letiště Václava Havla v loňském roce odbavilo rekordních 16,8 milionu cestujících, což je meziročně o devět...

Najdete na iDNES.cz