KOMENTÁŘ: Přesun výroby do Německa? Proč ne, můžeme na tom vydělat

  14:20aktualizováno  14:20
Rozhodnutí Volkswagenu přesunout výrobu Superbu do Německa je politické. A proč by nemělo být? Vždyť i rozhodnutí o přechodu na elektromotory je rozhodnutí politické, jednotlivé vlády začínají oznamovat, dokdy zakážou auta se spalovacími motory. Česko může na celé věci dokonce vydělat, píše v komentáři Peter Bukov, hlavní analytik TopForex.

Škoda Superb Black Crystal | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

V Lipsku, Wolfsburgu, Boulogne-Billancourtu a dalších automobilových metropolích Německa a Francie vyrůstají nové montovny jako houby po dešti. Stěhují se tam zejména z východní Evropy, která naopak zaujímá stále větší podíl jako subdodavatel nových technologií, zejména na podporu bezpečnosti, emobility a umělé inteligence v dopravních prostředích. Píše se rok... Ano, toto je tak trochu utopie pro dvacátá léta našeho století. Ale přitom na této vizi něco může být.

Když do české Škodovky přišel Volkswagen, bylo to do značné míry politické rozhodnutí. Nemáme důvod nevěřit Jaroslavu Povšíkovi, šéfovi škodováckých odborů, že i případné rozhodnutí o přesunutí výroby Superbu do Německa bude rovněž rozhodnutí politické. Vždyť sedí s Daniellem Porsche nebo Florinou Piëch v dozorčí radě Škoda Auto, a jak sám zmínil, o pohnutkách možného odchodu z Česka s majiteli koncernu VW hovoří.

Elektromobily se řítí

Peter Bukov, hlavní analytik TopForex

Peter Bukov, hlavní analytik TopForex

O umístění dalších modelů, které už budou především elektromobily, se stejná hra právě začíná hrát, a proč by opět neměla být hlavně politická? Vždyť i rozhodnutí o přechodu na elektromotory je rozhodnutí politické, jednotlivé vlády začínají oznamovat, dokdy zakážou auta se spalovacími motory.

Jak ale ukazuje ekonomický vývoj, žádné státní centrální plánování ve svobodné společnosti nestačí na spontánní soutěž na trhu, včetně soutěže mezi technologiemi a inovacemi. Dává tedy v dlouhodobém pohledu smysl přetahovat se na politické úrovni s Němci o umístění výrobních závodů? Jednoznačně nikoli.

Když už se bavíme o „smart“ technologiích, mluvme také o „smart“ politice. Když ta místo plýtvání času a energie na jednání s jinými vládami či odbory vynaloží své úsilí na co nejjednodušší podmínky pro podnikání firem, včetně malých garážových podniků a jednotlivců, prospěje českému „automotivu“ nejlépe.

Ano, Škoda Auto je největší český vývozce , ale nic netrvá věčně a jednou budeme možná v mnohem větším objemu exportovat služby a technologie od tisíců drobných subjektů, které generují řádově větší přidanou hodnotu, než kterou představují smontované automobily.

A pokud vláda přemýšlí, kam investovat veřejné prostředky, ať zapomene na investiční pobídky pro výrobní závody a začne konečně transformovat české školství a základní výzkum. Dnes už je přeci každému jasné, že dopravu budoucnosti bude řídit software.

Když budeme mít v této oblasti dostatek vzdělaných expertů, nebudeme se už muset stresovat tím, zda na nějakém poli vyroste nová fabrika, nebo ne.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Na státní podporu pro nákup elektroaut zapomeňte, vzkázal Babiš

Premiér Andrej Babiš 18. března 2019 v Kosmonosech na Mladoboleslavsku na...

Česká republika finančně nepodpoří občany při nákupu elektroaut. Po pondělním jednání s tuzemskými...

V roce 2030 bude v Česku chybět 20 tisíc stanic pro elektromobily

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

V současnosti funguje v ČR zhruba 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. Jedna by měla podle...

V nové bondovce bude 007 řídit elektroauto, padouch nesmí prchat dlouho

Elektrické provedení Astonu Martin Rapide E

I když postava agenta britské tajné služby Jamese Bonda nikdy nebyla vzorem šetrnosti k přírodě, v...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Nový Peugeot 208 s dieselem i jako elektromobil. Viděli jsme ho v předstihu

Peugeot 208

Exkluzivně Nová generace malé „osmičky“ přiváží asistenty donedávna používané jen u luxusních vozů. Za týden...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Po propouštění opět nabíráme. LEGO jsme stabilizovali, říká ředitel

Generální ředitel LEGO Group Niels B. Christiansen.

Svět kostek je pro dánské LEGO opět stabilnější. Firma po neúspěšném roce 2017 loni opět rostla. Investuje do...

Pacient nesmí bloudit. Provede ho praktik, říká ministr zdravotnictví

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch v diskusním pořadu Rozstřel. (29. ledna 2019)

V komplikovaném resortu se chce ministr zdravotnictví Adam Vojtěch zaměřit na to, co je proveditelné: neplánuje...

NKÚ pokáralo ministerstvo financí za neexistující pohledávky v účetnictví

Budova ministerstva financí

Ministerstvo financí vykázalo v účetnictví za rok 2017 neexistující pohledávky spojené s evropskými penězi, vyplývá z...

Najdete na iDNES.cz