„Do konce loňského roku jsme na tuzemský trh ve třetinkových vratných lahvích dodávali jen ležák Pilsner Urquell, a navíc jen do malého počtu obchodů. V letošním roce jsme dostupnost piv z našeho portfolia ve vratných třetinkových lahvích rozšířili na více značek,“ říká Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje
Od letošního jara jsou tak ve většině tuzemských obchodních řetězců k dostání ve třetinkových skleněných lahvích ležák Pilsner Urquell, Radegast Ryze Hořká 12 a nový lehčí typ světlého ležáku Proud určeného pro mladé. Všechny třetinkové skleněné lahve těchto značek jsou vratné.
Pivovary Holba, Litovel a Zubr hlásí růst tržeb i rekordní export |
„To znamená, že v tomto případě je zajištěna 100% cirkularita obalu. Vratná skleněná lahev patří z ekologického hlediska k nejlepším obalům, protože je opakovaně použitelná. Naše vratné půllitrové lahve naplníme průměrně 26krát a jejich životnost je v průměru šest až sedm let. A toho by měly dosahovat i třetinkové vratné lahve,“ doplňuje Kovář s tím, že právě třetinka je pro část spotřebitelů preferovaná velikost.
„Třetinková lahev je vzhledem k nižší váze a objemu snadněji přenositelná. Proto může být pro některé spotřebitele v tomto ohledu praktičtější. Mladými dospělými jsou menší objemy lahví vnímané také jako stylovější než lahve půllitrové. Mnohým spotřebitelům rovněž vyhovuje, že díky menšímu objemu se pivo dříve vychladí a zůstává čerstvé po celou dobu konzumace,“ říká tiskový mluvčí Prazdroje.
Preferujete pivo ve třetinkové lahvi?
S nabídkou menších, třetinkových balení nezůstávají pozadu ani Pivovary Staropramen, které ke svým importovaným značkám Blue Moon, Corona, Stella Artois, Guinness, Hoegaarden a dalším přidali lokální značku Staropramen.
„V poslední době se zvýšila poptávka po třetinkovém balení, měli o něj větší zájem i naši obchodní partneři, zejména z řad řetězců. Proto jsme začali v menším balení nabízet i jednu lokální značku,“ doplňuje Alena Váchová z Pivovary Staropramen.
Třetinkové sekce
Trend menších balení registrují i obchodníci a potvrzují, že třetinková piva dodávají zejména velké pivovary. Ty podle obchodníků chtějí zákazníkům nabídnout pivo i v menším balení.
„Poptávka vychází zejména od mladých plnoletých zákazníků, kteří pivo konzumují pouze při určitých společenských příležitostech. Menší a malé pivovary prozatím touto cestou většinově nejdou. Bariérou je hlavně technologické vybavení stáčíren, chybějící linky na třetinková balení,“ říká Jiří Mareček ze společnosti Albert.
Pandemické trápení minipivovarů zmírnily prodeje v obchodech, říkají sládci |
Mareček dále říká, že zcela jiný trend vidí u řemeslných pivovarů, které se teprve nedávno dostaly do nabídky jejich prodejen a zákazníci pestrost chutí piv teprve zkouší a vychutnávají.
„Tato piva vystavujeme ve speciálních lednicích, protože nebývají pasterovaná ani filtrovaná a musí se uchovávat v chladu. Minipivovary zpravidla stáčí pivo do litrových či jeden a půl litrových plastových nebo skleněných lahví. Tato piva si zpravidla kupují zákazníci, kteří si chtějí dopřát nevšední chuťový zážitek s přáteli, proto jim velikost toho balení vyhovuje,“ sdělil ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček.
Pivovar přišel s chytrým výčepem. Čipy mu teď hlásí, kde uniká energie |
Pozvolný růstu zájmu o pivní třetinky vnímají taktéž zástupci obchodního řetězce Billa. „Věříme, že velikost balení 0,33 litrů je atraktivní pro zákazníky, kteří pivo nakupují příležitostně a současné velikosti balení jsou pro ně velké. Uvědomujeme si, že je tato velikost čím dál více atraktivnější pro mladší generaci, která pivo vnímá jako jeden z řady svých oblíbených nápojů a konzumuje jej v menší míře. I proto vytváříme pro tato balení zvláštní prostor a vytváříme menší třetinkovu sekci,“ říká Dana Bratánková z Billa ČR.
V obchodním řetězci Tesco pivním třetinkám vyhradili v menších prodejnách speciální regály a ve velkých ro ně zřídili rovnou samostatné moduly. „Nové kategorie zákazníků pomáhají přilákat novinky jako Proud od Plzeňského Prazdroje, které je méně hořké. Nové třetinky piv do nabídky zařadili Plzeňský Prazdroj a Radegast. My jsme naši nabídku piv ještě rozšířili o další piva značek Corona nebo Blue Moon,“ doplňuje tisková mluvčí Teska Iva Pavlousková.
V Kauflandu plánují nabídku třetinkových lahví zhruba od půlky července. „Třetinkové lahve budou umístěny u sebe standardně v nápojových modulech. Jak velký spotřebitelský trend to je, to nám ukážou až skutečné odprodeje,“ doplňuje Renata Maierl z Kauflandu.