Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Stavba dálnic stagnuje, Česko může mít problém s evropskými dotacemi

  1:00aktualizováno  1:00
Stát opět může mít problémy s čerpáním evropských dotací na dopravní stavby. Podle zástupců průmyslu váznou zejména projekty dálnic zařazených mezi takzvané prioritní stavby. Podobně tak jako v předchozím období hrozí, že stát kvůli potřebě vyčerpat do roku 2020 nabízené evropské dotace převede nevyužité peníze z těchto staveb na méně důležité silniční projekty.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav ŠnajdrMAFRA

Dva a půl roku před koncem sedmiletého programového období stát z nabízených 130 miliard korun prostavěl zhruba 37 miliard. Evropské komisi do současnosti podle ministerstva dopravy poslal ke schválení účty za zhruba 20,7 miliardy korun.

„Celková výstavba v zemi jde velmi pomalu. Šestnáct kilometrů otevírané dálnice ročně je hodně málo. Na druhou stranu se daří čerpat hodně pro oblast železnice,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a ­dopravy Jaroslav Hanák.

Obavy o nevyčerpání desítek miliard korun se objevovaly i na konci předchozího dotačního období, které skončilo v roce 2014. Podobně jako tehdy i dnes ministerstvo dopravy uvádí, že má pro všechny případy připraveno dost náhradních programů.

„O peníze z Operačního programu doprava se nemusejí stavební firmy obávat. V rámci programu je dostatečný zásobník projektů, kterými bude pokryta celá alokace tak, aby byla v plné výši úspěšně vyčerpána,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Z osmi silničních prioritních projektů si resort dopravy mohl zatím odškrtnout pouze obchvaty západočeských měst na dálnici D6, obchvat Frýdku-Místku a nedávno vysoutěžený obchvat Otrokovic, na němž by se měly stavební práce rozeběhnout v nejbližších dnech. Zbylé projekty se naopak potýkají s ­řadou problémů, jejichž vyřešení může trvat měsíce i několik let.

Jak jsou na tom prioritní dálniční stavby

Například na úseku D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, který se měl podle původních plánů začít stavět v roce 2016, stále trvá spor mezi investorem a občanským sdružením Děti Země. To na konci července podalo rozklad proti vydanému stavebnímu povolení.

Kvůli čerpání peněz je třeba stavět do konce roku 2020

Ministerstvo uvádí, že chce rozklad vypořádat během několika měsíců a ještě do konce roku začít se stavbou. Z dosavadních zkušeností ale vyplývá, že vypořádat rozklad trvá půl roku. Pokud nebude sdružení s verdiktem úřadu spokojeno, může se obrátit na soud. Pokud ten uzná potřebu pro odkladný účinek, výstavba se prodlouží minimálně o ­další rok.

Podle předsedy hnutí Miroslava Patrika nejsou ve vydaném povolení popsané způsoby, jak stát zajistí, aby potoky v okolí byly ochráněny proti znečištění během výstavby a­ aby celé území bylo poté navráceno do původního stavu. Například zda za vykácené stromy budou v­ okolí vysázeny jiné. Pokud se s tímto problémem úřad neporadí, dá se správní žaloba očekávat.

Času přitom není nazbyt. Aby mohly být stavby proplacené z evropského dotačního programu, musí se začít stavět do konce roku 2020. Další tři roky je pak možné čerpat peníze na jejich dokončení.

Předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp se proto obává, aby kvůli obavě ze ztráty evropských peněz nebyly upřednostněny méně významné, ale lépe připravené stavby. Roky například stojí dostavba Pražského okruhu. Ta ale vypadla už v minulém období a ani nyní není mezi prioritními stavbami, protože její příprava stále vázne.

  • Nejčtenější

Jazyková bariéra, jízda na červenou. Státu došla s Arrivou trpělivost

Dopravce Arriva se od prosince, kdy získal významný tržní podíl, potýká s problémy. Kromě častých zpoždění či...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Roční plat za týden. Pohádkové mzdy ředitelů prohlubují sociální propast

Ředitelé britských společností, které patří do první stovky firem s nejvyšší tržní hodnotou a obchodují na londýnské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lepší je odpočatý bankéř. Spořitelna nadělila lidem 37 dní dovolené

Česká spořitelna vyslyšela volání bankéřů, kteří chtěli víc flexibility a volna. Od ledna jim ke standardním...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky
Premium

Místo ulehčení práce a papírování stojí eNeschopenka lékaře peníze a čas

Jaroslava Čiefová začala s praxí obvodní praktické lékařky na pražském Chodově na poliklinice patřící společnosti EUC...

Mohli jsme zakázku zadat přímo, brání se fond. Chce zveřejnit více detailů

Státní fond dopravní infrastruktury čelí kvůli smlouvě s dodavatelem elektronických dálničních známek, společností...

Plastu bylo dost. Rozvážkové fimy s jídlem testují vratné obaly

Krabičkové firmy a rozvozci jídel mají svůj byznys založen na plastu. A stejně jako všichni ostatní řeší, co s ním. Ti...

Hypotéky loni zlevňovaly, teď už nebudou. Kdo dosáhne na bydlení?

Hypotéky loni proti očekávání zlevňovaly. To však teď končí. Už koncem roku začaly první banky zdražovat a postupně se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz