Stavba dálnic stagnuje, Česko může mít problém s evropskými dotacemi

  1:00aktualizováno  1:00
Stát opět může mít problémy s čerpáním evropských dotací na dopravní stavby. Podle zástupců průmyslu váznou zejména projekty dálnic zařazených mezi takzvané prioritní stavby. Podobně tak jako v předchozím období hrozí, že stát kvůli potřebě vyčerpat do roku 2020 nabízené evropské dotace převede nevyužité peníze z těchto staveb na méně důležité silniční projekty.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav ŠnajdrMAFRA

Dva a půl roku před koncem sedmiletého programového období stát z nabízených 130 miliard korun prostavěl zhruba 37 miliard. Evropské komisi do současnosti podle ministerstva dopravy poslal ke schválení účty za zhruba 20,7 miliardy korun.

„Celková výstavba v zemi jde velmi pomalu. Šestnáct kilometrů otevírané dálnice ročně je hodně málo. Na druhou stranu se daří čerpat hodně pro oblast železnice,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a ­dopravy Jaroslav Hanák.

Obavy o nevyčerpání desítek miliard korun se objevovaly i na konci předchozího dotačního období, které skončilo v roce 2014. Podobně jako tehdy i dnes ministerstvo dopravy uvádí, že má pro všechny případy připraveno dost náhradních programů.

„O peníze z Operačního programu doprava se nemusejí stavební firmy obávat. V rámci programu je dostatečný zásobník projektů, kterými bude pokryta celá alokace tak, aby byla v plné výši úspěšně vyčerpána,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Z osmi silničních prioritních projektů si resort dopravy mohl zatím odškrtnout pouze obchvaty západočeských měst na dálnici D6, obchvat Frýdku-Místku a nedávno vysoutěžený obchvat Otrokovic, na němž by se měly stavební práce rozeběhnout v nejbližších dnech. Zbylé projekty se naopak potýkají s ­řadou problémů, jejichž vyřešení může trvat měsíce i několik let.

Jak jsou na tom prioritní dálniční stavby

Například na úseku D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, který se měl podle původních plánů začít stavět v roce 2016, stále trvá spor mezi investorem a občanským sdružením Děti Země. To na konci července podalo rozklad proti vydanému stavebnímu povolení.

Kvůli čerpání peněz je třeba stavět do konce roku 2020

Ministerstvo uvádí, že chce rozklad vypořádat během několika měsíců a ještě do konce roku začít se stavbou. Z dosavadních zkušeností ale vyplývá, že vypořádat rozklad trvá půl roku. Pokud nebude sdružení s verdiktem úřadu spokojeno, může se obrátit na soud. Pokud ten uzná potřebu pro odkladný účinek, výstavba se prodlouží minimálně o ­další rok.

Podle předsedy hnutí Miroslava Patrika nejsou ve vydaném povolení popsané způsoby, jak stát zajistí, aby potoky v okolí byly ochráněny proti znečištění během výstavby a­ aby celé území bylo poté navráceno do původního stavu. Například zda za vykácené stromy budou v­ okolí vysázeny jiné. Pokud se s tímto problémem úřad neporadí, dá se správní žaloba očekávat.

Času přitom není nazbyt. Aby mohly být stavby proplacené z evropského dotačního programu, musí se začít stavět do konce roku 2020. Další tři roky je pak možné čerpat peníze na jejich dokončení.

Předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp se proto obává, aby kvůli obavě ze ztráty evropských peněz nebyly upřednostněny méně významné, ale lépe připravené stavby. Roky například stojí dostavba Pražského okruhu. Ta ale vypadla už v minulém období a ani nyní není mezi prioritními stavbami, protože její příprava stále vázne.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Škvára končí na skládce, ale může z ní být silnice, říká ředitel spalovny

Ředitel spalovny v pražských Malešicích Aleš Bláha

Více než dvacet let fungující spalovna komunálního odpadu v pražských Malešicích prochází za provozu rekonstrukcí za...

GLOSA: Solidarita dojme i povzbudí. Pojistku by však nahrazovat neměla

Exploze zničila rodinný dům v Mostkovicích na Prostějovsku. Uvnitř zemřel jeden...

Ničivá exploze, tragická autonehoda, nečekaný požár. Tři neštěstí, která v posledním půlroce ukázala až dojemnou a...

Najdete na iDNES.cz