Pátek 7. srpna 2020, svátek má Lada
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 7. srpna 2020 Lada

Kombajn může po silnici I. třídy jen s povolením kraje. Zemědělci zuří

  0:01aktualizováno  0:01
Pokud by sedláci a zemědělci měli dodržovat zákon, někteří letos nesklidí. S kombajnem by se nedostali na pole. K přejezdům techniky přes silnice I. tříd je totiž nutné povolení, které letos nově vydávají kraje. Ty mají na vyřízení žádosti třicet dnů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Je to absurdní, upozorňují zemědělci i sedláci, protože úspěšná sklizeň je otázkou dnů, někdy i hodin. O tom, jestli pojedou sekat, tisíce let rozhoduje počasí. Avšak od letošního roku sklizeň řídí především úředník – nebo alespoň větší měrou než kdykoli dříve.

Povolení přejezdů pro techniku sice bylo nutné i v minulých letech, ale od ledna 2020 je cesta ke kulatému razítku komplikovanější, protože kompetence přešly z ministerstva dopravy na kraje. Ty podle zemědělců někdy tápou, jak postupovat a obracejí se s prosbou o radu na Policii ČR nebo Ředitelství silnic a dálnic.

„Někteří zemědělci kulaté razítko neřešili, anebo sice zažádali, ale v ruce nemají nic, protože jejich žádost leží na krajském úřadě. Jenomže na pole se vyjet musí,“ popsal zemědělec, který nechtěl uvést své jméno. Potom se však zemědělci vystavují riziku desetitisícových pokut.

Případy, kdy dotčená zemědělská technika musí na pole přes silnice prvních tříd, přitom nejsou anomálií, jak by se mohlo zdát. Spousta polí lemuje „jedničky“, odkud je na ně jediný přístup. Jiní bez razítka zbytečně najedou kilometry navíc.

„Mezi Strmilovem a Jindřichovým Hradcem máme v úseku pěti kilometrů u silnice I. třídy čtyři pozemky, kam neexistuje jiná přístupová cesta, a to ani polní cesta. Takhle to má v republice spousta zemědělců,“ říká soukromý zemědělec z Domašína Jan Štefl, který hospodaří na 700 hektarech a každý rok jezdí s kombajny vypomáhat na Slovensko. Letos poprvé musí žádat na každém kraji zvlášť, na jedno razítko marně čeká už měsíc a půl.

Ani mezistátní přejezdy kombajnů nejsou ničím výjimečným. Zemědělský podnik ZZN Pelhřimov z koncernu Agrofert takto s desítkami svých strojů každoročně jezdí na polní práce na Slovensko nebo do Maďarska. Větší podniky si totiž nemohou dovolit mít tolik kombajnů, aby stihly sklidit v době, kdy je úroda zralá.

„V praxi na úřadech nikdo pořádně neví, co platí a jak postupovat.“

Žádosti o povolení přejezdu na „jedničkách“ mají řadu zádrhelů. Mají například obsahovat konkrétní trasu, čas a důvod cesty. Jenže se může stát, že silnici začnou opravovat a v tu chvíli zemědělec nemá v ruce povolení na alternativní trasu. Stejně tak se může stát, že stroj jako je kombajn, postřikovač nebo traktor se porouchá a na sklizeň je potřeba vyslat jiný, který však povolení nemá.

„V praxi navíc na úřadech nikdo pořádně neví, co platí a jak postupovat. Každý kraj má jiné instrukce a spolu s Ministerstvem dopravy si zemědělce přehazují jako horký brambor. Některé kraje jsou připraveny a mají dotazníky, jiné nereagují,“ upozornila Asociace soukromého zemědělství.

Podle Štefla jsou povinnosti absurdní i proto, že přejezd po některých silnicích nižších tříd, které jsou úzké, je často rizikovější.

Byrokracii, vyplývající ze zákona o pozemních komunikacích, kritizuje také Zemědělský svaz, který zastupuje především větší agropodniky a odbytová družstva.

„Loni platila plošná výjimka pro zemědělské stroje při sklizni, letos policejní prezidium odmítlo tuto výjimku udělit a stavělo a staví se zamítavě i k jednotlivým žádostem. V současné době máme příslib policejního prezidenta, že bude plošná výjimka opět udělena, jen se obáváme, že dopadne podobně jako v případě, kdy se řešilo přemnožení hraboše, a výjimka začne platit až v závěru žní,“ shrnul mluvčí Vladimír Pícha.

Ministerstvo dopravy 25. ledna vydalo opatření obecné povahy, které umožňuje přepravu zemědělské techniky na silnicích II. a II. tříd. Plošné povolení pro silnice I. třídy zamítlo na začátku letošního roku Policejní prezidium.

„Případným zrušením tohoto opatření obecné povahy by se celá situace zkomplikovala, neboť by zemědělci museli žádat, jako v loňském roce, i o povolení zvláštního užívání silnic II. a III. třídy. Proto o něm neuvažujeme,“ sdělil resort.

Povolení pro „jedničky“ ministerstvo podle svého vyjádření v minulosti vydávalo pouze zcela ve výjimečných případech, jako je dosažení polností či jiných nemovitostí, hraničního přechodu nebo silnic nižší kategorie, a nikoliv pro samotný přesun zemědělské techniky.

Témata: silnice
  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Propad stavebnictví zrychluje. Dopadá hlavně na malé firmy a živnostníky

Propad stavební výroby v Česku znovu zrychlil. V červnu se reálně meziročně snížila o 11,5 procenta po květnovém...

V Česku na jaře drasticky ubylo turistů, jen Praha přišla o 94 procent

První data statistiků ukazují, jak tvrdě pandemie zasáhla turismus. Praze ve druhém čtvrtletí klesl počet hostů o...

Veřejné finance jsou bez superhrubé mzdy neudržitelné, míní rozpočtová rada

Podle Národní rozpočtové rady (NRR) nadstandardní zvýšení důchodů a zrušení superhrubé mzdy, o kterém uvažuje současná...

Nejhlubší propad od roku 1993. Systém nemocenské je 13 miliard v minusu

Český systém nemocenského pojištění, z něhož se platí nemocenská, ošetřovné či mateřská, se dostal do nejhlubšího...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...