"U stejných zákazníků máme oproti prvnímu čtvrtletí pokles poptávky, v některých případech až o pětinu," popisuje pokles trhu Jan Adámek z dopravní firmy Helicar.
Většina oslovených autodopravců potvrzuje, že české podniky už zjevně pocítily silnou korunu a jejich výroba začíná klesat. Nebo v lepším případě zpomaluje růst.
"Fungujeme trošku jako lakmusový papírek. Ještě než se objeví statistiky, tak už podle objednávek víme, zda se ekonomice daří, nebo ne," říká prezident sdružení autodopravců Česmad Vladimír Starosta.
. Petr Vlčekšéf logistické firmy CS Cargo Nižší objem zakázek je na trhu cítit. Je to různé u jednotlivých zákazníků, každopádně u většiny z nich letos nenastala dosud přepravní špička. Poklesy objemů se liší podle odvětví zákazníků, relativně nejméně se to dotýká našich zákazníků z oboru výroby potravin a nápojů. U automobilového průmyslu se to velmi liší podle zákazníků. Zatím plány na letošek plníme, ale dostat se na stanovená čísla je čím dál náročnější. |
Plány na snížení výroby jsou podle něj při jednáních hodně cítit, zejména při jednáních o cenách. Pro autodopravce je to po vysokých cenách nafty další nepříznivá zpráva, která má zejména na menší hráče likvidační dopad.
Česmad už letos opustila více než stovka autodopravců, jako důvod většinou uvádějí právě konec podnikání. Nepříznivě vidí své podnikání i manažeři českých firem oslovovaní pro sestavování indexu PMI (index nákupních manažerů), za kterým stojí banka ABN Amro a firma Markit Economics.
V něm šéfové hodnotí vyhlídky svých firem, například podle objemu nových objednávek nebo stavu zásob. Ještě před rokem se dostal na druhou nejvyšší hodnotu v historii, za srpen klesl na nejnižší hodnotu od začátku indexu v roce 2001. Nejvíce přitom klesl objem nových zakázek na export.
. Jim Changšéf výrobce elektroniky Foxconn Samozřejmě že vysoký kurz koruny vytváří problémy. Ale zatím se nám daří se s nimi vypořádat. Ale je otázkou, jak dlouho to bude možné. Každopádně to snižuje přesun objemu výroby do České republiky. Proto je potřeba dál zvyšovat produktivitu práce. Otázkou také je, zda přijdou v oblasti výroby do Čech noví investoři. Hlavní výzvou pro Česko je nyní udržet ty současné. Stále věříme, že dolar bude nad dvacet korun. (vyjádření z července 2008) |
"Český výrobní sektor bojoval v srpnu s globálním oslabením poptávky a také silnou korunou," citovala agentura Reuters Debbie Orgillovou z londýnské pobočky ABN Amro.
Nedávné opětovné oslabení české měny ještě není podle ní na očekávání exportérů vidět. Další analytici se domnívají, že by Česká národní banka měla dál snížit úrokové sazby, aby koruna ještě klesla. Kvůli silné koruně už řada podniků ohlásila propouštění či zpomalení výroby.
Zatím posledním případem je uzavření závodu firmy Cutisin na výrobu potravinářských obalů v Kořenově v Jizerských horách. O práci přijde stovka lidí.
Horší očekávání vývoje byznysu potvrzuje i konjunkturální průzkum Českého statistického úřadu, který se každý měsíc ptá významných českých podniků na výhled podnikání a spokojenost s podnikatelským prostředím. Souhrnný indikátor důvěry za srpen 2008 dosáhl 98,8 bodu, což je nejméně od června 2005. Ve stejném období loni dosáhl index 105,3 bodu.
. Kvido Štěpánekředitel plastikářské firmy Isolit-Bravo Pokles nových obchodů jsme zaznamenali, nicméně zatím se nám ho daří řešit tím, že jsme až dosud měli více potenciálních objednávek, než byla naše skutečná kapacita. Zatím se tedy snižuje tento převis a skutečný nedostatek zakázek jsme nepocítili. Do budoucnosti jsem střízlivým optimistou – stejně jako opadlo prudké zvyšování ceny ropy a surovin, myslím, že opadnou i současné náznaky recese a hospodářství má před sebou dobré časy. |
Potíže autodopravců potvrzují už i leasingové firmy, které těmto podnikatelům financují nákup aut. "Našim vybraným zákazníkům z řad autodopravců jsme proto vyšli vstříc a nabídli jsme jim pomoc formou snížení leasingových splátek. Nabízeným řešením je prodloužení smlouvy o rok," uvedl mluvčí ČSOB Leasing Jan Dryák.
Pro dopravce má současný pokles zakázek alespoň jednu výhodu. Vyrovnává se poptávka po řidičích a jejich nabídka. Přitom nedostatek řidičů přivedl některé podnikatele i k tomu, aby auta rozprodali.
Teď se situace rychle mění – z pohledu personalistiky – k lepšímu. "Je z čeho vybírat oproti minulým rokům. Hlásí se víc řidičů, kteří přišli o práci v důsledku krachu malých autodopravců," dodal Adámek.