Šéfka Vodafonu: Zdvojnásobíme počet obchodů a budeme je pronajímat

  1:07aktualizováno  1:07
Po deseti letech, co Vodafone působí na českém trhu, mění operátor částečně svou prodejní strategii. Své prodejny totiž bude nabízet jako franšízy, tedy obchody, které pod značkou Vodafone budou provozovat jeho obchodní partneři. V rozhovoru pro MF DNES to uvedla šéfka Vodafonu Muriel Antonová.

Ostrý provoz franšíz čeká Muriel Antonová v létě. | foto: Lucie Robinson

Firma si tak slibuje výrazné rozšíření sítě svých poboček. Na podobném principu fungují například řetězce McDonald's či prodejny potravin Žabka. Své obchody pronajímá i konkurenční Telefónica O2.

V době, kdy stále více lidí přechází na prodej a nákup prostřednictvím internetu, hodláte rozšiřovat svou pobočkovou síť. Proč?
Náš internetový obchod sice funguje dobře, lidé si jednoduše chtějí telefony osahat a podívat se, jak doopravdy vypadají, a chtějí si naživo podiskutovat. Prostě chceme mít s lidmi co největší kontakt a to samé nabídnout jim.

Kolik prodejen takhle chcete získat?
Koncem příštího roku bychom mohli mít dvojnásobek současného počtu obchodů. (dnes má Vodafone 63 kamenných obchodů a dva mobilní, pozn. red.)

Budete na franšízy převádět i vaše stávající obchody?
Ne, ty zůstanou i nadále v našem vlastnictví.

Co když se nájemci vašich nových obchodů budou v touze po co nejvyšších provizích snažit prodat lidem služby dražší, než byste jim nabídli vy? Jak máte ošetřené to, aby se z vašich franšíz nestaly obdoby pochybných pojišťovacích agentů?
To nebude možné. Pracovníci našich partnerů budou procházet standardním tréninkem jako všichni naši prodejci a i systém kontroly bude stejný. Zákazníci by tak neměli pocítit žádný rozdíl.

Muriel Antonová

Kanaďanka Muriel Antonová nastoupila do Vodafonu, tehdy ještě Oskaru, na pozici viceprezidentky pro finance v roce 2000 a patřila do první desítky zaměstnanců firmy, kteří rozjížděli třetího mobilního operátora v Česku. Dnes je tedy jedním ze služebně nejstarších pracovníků. Před nástupem k Oskarovi zastávala vedoucí funkce v oblasti finančního plánování a analýz v telekomunikačních společnostech v Kanadě.

Kdybych o váš obchod měl zájem, kolik bude stát?
To vám teď nemůžu říci, zájemci brzy najdou více informací na našem webu. Na jaře rozjíždíme teprve pilotní projekt, ostrý provoz chystáme až na léto. Je zajímavé, že zájem o obchody projevili třeba vedoucí našich stávajících prodejen. Někteří by se chtěli postavit na vlastní nohy.

Přiměla vás k tomuto kroku hospodářská krize, která zasáhla i telekomunikační trh?
Krizí jsme byli zasaženi méně než naši konkurenti. Pokles výnosu na zákazníka byl sice větší, ale v celkových výnosech jsme na tom byli lépe. Rozhodnutí nabízet prodejny jako franšízy nemá s našimi výsledky nic společného.

K neomezenému tarifu i neomezené volání z ciziny

Teď na jednoho Čecha připadá více než 1,3 aktivní SIM karty. Nasycenost trhu pořád roste a ceny tarifů jednotlivých operátorů se sbližují. Jako Oskar jste lidi získávali nízkými cenami, kde se konkurenční boj odehrává dneska?
Myslím, že ceny volání jsou stále to, co lidi zajímá a kde se odehrává největší boj. Proto jsme minulý týden nabídli nový tarif, který za pevný měsíční paušál umožní neomezené volání po Česku. A v cizině také.

Neomezené volání z ciziny? Budu tedy moci volat ze zahraničí, jak dlouho chci, a nebudu nic platit?
No, zaplatíte jen zhruba dvacetikorunový poplatek za sestavení hovoru a pak voláte dvacet minut, aniž bychom vám něco účtovali. Po dvaceti minutách se opět naúčtuje dvacetikorunový poplatek na dalších dvacet minut. Stejné to je s příchozími hovory. I tam se prvních dvacet minut platí jen jednorázová sazba.

Ale musím být v cizině v síti Vodafone...
Ne, můžete být v jakékoli síti. V roamingu toto nerozlišujeme. Stejná logika platí i pro příchozí hovory. I u těch se platí jednorázový poplatek, po kterém se dalších dvacet minut nic neúčtuje.

Ve Spojených státech neomezený tarif pro mobilní volání i posílání zpráv nestojí víc než sto dolarů. Proč tedy u vás v Česku v přepočtu o tisícikorunu víc?
Víte, každý trh má svá specifika a svoje podmínky a my se soustředíme, abychom byli nejlepší na tom tuzemském. Byli jsme první a zatím jediní, kdo v rámci neomezeného tarifu nabídl i volání z ciziny. Ve Spojených státech jsou na trhu naprosto odlišné podmínky. Nejde to porovnat.

Ovšem porovnat jde třeba chuť lidí k využívání mobilního internetu a pokrytí republiky rychlým internetem – sítí třetí generace. V současnosti máte ze tří hlavních operátorů nejmenší pokrytí – jen v části Prahy. Kdy se dočkají i další lidé?
V dubnu spustíme signál 3G v celém Brně. Tou dobou by už mělo být pokryto také 65 procent Prahy a do léta potom celé hlavní město. V průběhu léta pak budou následovat i další česká a moravská města.

Kvůli krizi jsme nepropouštěli

Telekomunikace patřily mezi ty sektory méně postižené krizí, přesto operátorům klesaly výnosy od pěti do deseti procent. Co pro vás loňský rok znamenal?
Především poznatek, že není možné řešit problémy plošně. Není možné přijít a říct: teď je nějaký problém, tak všechna oddělení musí snížit svoje stavy o několik procent. Musíme se dívat na každou oblast zvlášť a úspěšné části podniku podporovat a méně úspěšné léčit.

Co tato teorie znamenala z pohledu vaší personalistiky? Propouštěli jste?
Spíše jsem mluvila o investicích. Každá investice, ať už do služeb či technologií, v době krize se zhodnotí. Není šťastné šetřit v době krize na zákaznících – takový přístup možná krátkodobě může přinést nějakou úsporu, dlouhodobě však firmě nic dobrého nepřinese.

A to propouštění?
Určitě jsme si kvůli ekonomické recesi neřekli, že plošně snížíme stavy o určité procento. Část lidí odešla v rámci standardní obměny, v některých odděleních však stále nabíráme nové pracovníky. Více jsme se však začali soustředit na odměňování lidí podle jejich výkonnosti.

Náklady také šetříme tím, že jsme lidem na určitých pozicích umožnili částečně pracovat z domovů, říkáme tomu FlexiOffice. Obecně se u velkých firem setkáváme se situací, kdy je v budově maximálně 60 procent jejích pracovníků. Řada ze zaměstnanců je totiž na schůzkách, na školeních anebo u zákazníků. Proto ani není nutné, aby všichni museli mít své stoly. Tento přístup teď postupně zavádíme a máme na něj pozitivní ohlasy. Možnost práce z domova nebo z jiného místa se hodí nejvíce pro pracovníky v obchodu, kteří hodně cestují.

Autor:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

Obsazeno, hlásí koleje. Studentům hrozí, že nebudou mít střechu nad hlavou

Studentské koleje Hvězda na pražském Břevnově

S blížícím se začátkem akademického roku stovkám studentů opět hrozí, že nebudou mít kde bydlet. Ubytovací místa na...

Konec kalamity v nedohlednu. Na zalesnění potřebujeme 7 miliard, říká sdružení

Lesy kolem Huzové na severu Olomoucka jsou plné holin, které jsou následkem...

Kůrovec se letos vyrojí až třikrát a z českých lesů se vytěží až 30 milionů metrů krychlových dřeva. To je pětkrát víc...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz