Po letenkách a autobusech se chystá podnikatel roku 2005 dobýt tentokrát podstatně složitější trh: železnice. "Vlaky jsou teď pro mě hlavní prioritou. Dávají mi hodně zabrat," říká Jančura.
První soupravy mají svézt cestující během tří let. Vlaky jsou pro Jančuru největším soustem v historii jeho podnikání. Kdysi uvažoval i o letadlech, ale včas z nápadu vycouval.
Není to pro něj jen zdroj možného zisku, ale když o svých plánech na železnici mluví, je vidět, že se z něj pomalu stává vlakový fanda.
Podnikání s autobusy se oproti vlakům jeví jako hračka. Rok objížděl evropské výrobce vlaků. Nakonec se rozhoduje mezi dvěma německými: Siemensem a Stadlerem. "Definitivní slovo uděláme na konci roku. Možná ještě později," podotkl Jančura.
Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Jančura teď řeší, kde vezme 200 milionů korun, které výrobci požadují jako základní splátku, než začnou soupravy vůbec vyrábět.
Prodá hotel, aby měl na vlak
"Začínáme na to šetřit, ale bez dalších zdrojů se neobejdeme," potvrdil Jančura. Proto opouští svůj projekt na vlastní hotelovou síť a prodává první budovu, kterou v Praze na hotel přestavuje.
"Nemáme sílu na to, dělat pořádně k vlakům ještě hotely, soustředíme se na železnici," vysvětluje Jančura, který měl v plánu vybudovat síť čtyřhvězdičkových hotelů ve všech krajských městech.
To by mělo firmě přinést několik desítek milionů korun. Na první splátku vlaků to nebude stačit. Proto Jančura nevylučuje ani to, že by vlaky vyčlenil do samostatné firmy, s níž by šel třeba i na burzu.
Otázka je, zda pro železniční projekt najde investory. Jeho podnikatelská strategie není zaměřena na maximální zisk, ale hlavně na co největší obrat. O tom svědčí i loňské předběžné výsledky. Při 2,5 miliardy obratu patnáct milionů zisk.
Taková "ziskovost", která Jančurovi jakožto jedinému majiteli firmy bohatě stačí, nemusí stačit investorům.
Dostane se na koleje?
Dostat se v Česku na koleje navíc není nijak jednoduché. Loni se o tom přesvědčila i firma Railtrans, která chtěla jezdit také na trase mezi Prahou a Ostravou.
Její vlaky se už dostaly i do jízdního řádu, pár dnů před prvním plánovaným výjezdem však firma oznámila, že projekt padá. Lokomotivy, které měly vlaky Railtransu vozit, totiž včas nedostaly povolení ke vjezdu na české koleje.
Podle jednatele firmy Petra Šimrala nyní projekt stojí. "Důvodem je legislativa, která upřednostňuje při přidělování traťové kapacity vlaky objednané státem před spoji soukromých dopravců," vysvětluje Šimral.
Zda se s podobnými problémy může potýkat i Student Agency, Šimral komentovat nechtěl.
Na rozdíl od Jančurovy firmy, která chce na trasu nasadit ucelenou soupravu, zamýšlel Railtrans jezdit s klasickým vlakem s lokomotivou a vagony. "Měli jsme připravenu počáteční kapacitu kolem 330 míst s tím, že by se mohla průběžně zvyšovat," uvedl Šimral.
Takovou možnost jednotka, jako je třeba pendolino, nenabízí. Ranní a dopolední vlaky z Prahy tak jezdí poloprázdné, zatímco do odpoledních spojů je nutné kupovat lístek i několik dnů předem.
"Vydušená konkurence"
Problémy s nedostatkem míst ve vlaku, které by Student Agency mohla mít v případě, že zvolí příliš krátkou soupravu, už nyní řeší na autobusové lince mezi Prahou a Libercem. Tam má nyní téměř monopolní postavení, což nese i negativa: firma není schopna přepravit všechny cestující.
"Konkurenci bychom uvítali, pomohla by nám přepravit další masy lidí," říká Jančura. Zpětně vidí jako chybu, že tolik "vydusili" s cenou ČSAD Liberec, které mělo na trase dříve monopol.
Pro Jančuru jsou klienti, kteří se nevejdou do autobusu, strašákem. "Autobusy máme i jako reklamu na další produkty, hlavně na letenky. Tohle nám může poškodit pověst," vysvětlil Jančura.
Už teď cestující kritizují to, že náhle zdražuje jízdenky o třetinu, aby pokryl ztrátové posilové spoje, i když teprve nyní se dostanou na úroveň, kde byly za dob monopolu ČSAD Liberec.