Čtvrtek 21. října 2021, svátek má Brigita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 21. října 2021 Brigita

Šéf Student Agency shání 200 milionů na vlak

  1:12
Kancelář Radima Jančury zdobí model luxusního vlaku ve žluté barvě. Nadčasový design, prostorný a pohodlný interiér, vlastní kino či konferenční místnost. Moderní souprava má být podle šéfa a majitele Student Agency nejluxusnějším vlakem na evropských kolejích.
Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Po letenkách a autobusech se chystá podnikatel roku 2005 dobýt tentokrát podstatně složitější trh: železnice. "Vlaky jsou teď pro mě hlavní prioritou. Dávají mi hodně zabrat," říká Jančura.

První soupravy mají svézt cestující během tří let. Vlaky jsou pro Jančuru největším soustem v historii jeho podnikání. Kdysi uvažoval i o letadlech, ale včas z nápadu vycouval.

Není to pro něj jen zdroj možného zisku, ale když o svých plánech na železnici mluví, je vidět, že se z něj pomalu stává vlakový fanda.

Podnikání s autobusy se oproti vlakům jeví jako hračka. Rok objížděl evropské výrobce vlaků. Nakonec se rozhoduje mezi dvěma německými: Siemensem a Stadlerem. "Definitivní slovo uděláme na konci roku. Možná ještě později," podotkl Jančura.

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Jančura teď řeší, kde vezme 200 milionů korun, které výrobci požadují jako základní splátku, než začnou soupravy vůbec vyrábět.

Prodá hotel, aby měl na vlak
"Začínáme na to šetřit, ale bez dalších zdrojů se neobejdeme," potvrdil Jančura. Proto opouští svůj projekt na vlastní hotelovou síť a prodává první budovu, kterou v Praze na hotel přestavuje.

"Nemáme sílu na to, dělat pořádně k vlakům ještě hotely, soustředíme se na železnici," vysvětluje Jančura, který měl v plánu vybudovat síť čtyřhvězdičkových hotelů ve všech krajských městech.

To by mělo firmě přinést několik desítek milionů korun. Na první splátku vlaků to nebude stačit. Proto Jančura nevylučuje ani to, že by vlaky vyčlenil do samostatné firmy, s níž by šel třeba i na burzu.

Otázka je, zda pro železniční projekt najde investory. Jeho podnikatelská strategie není zaměřena na maximální zisk, ale hlavně na co největší obrat. O tom svědčí i loňské předběžné výsledky. Při 2,5 miliardy obratu patnáct milionů zisk.

Taková "ziskovost", která Jančurovi jakožto jedinému majiteli firmy bohatě stačí, nemusí stačit investorům.

Dostane se na koleje?
Dostat se v Česku na koleje navíc není nijak jednoduché. Loni se o tom přesvědčila i firma Railtrans, která chtěla jezdit také na trase mezi Prahou a Ostravou.

Její vlaky se už dostaly i do jízdního řádu, pár dnů před prvním plánovaným výjezdem však firma oznámila, že projekt padá. Lokomotivy, které měly vlaky Railtransu vozit, totiž včas nedostaly povolení ke vjezdu na české koleje.

Podle jednatele firmy Petra Šimrala nyní projekt stojí. "Důvodem je legislativa, která upřednostňuje při přidělování traťové kapacity vlaky objednané státem před spoji soukromých dopravců," vysvětluje Šimral.

Zda se s podobnými problémy může potýkat i Student Agency, Šimral komentovat nechtěl.

Na rozdíl od Jančurovy firmy, která chce na trasu nasadit ucelenou soupravu, zamýšlel Railtrans jezdit s klasickým vlakem s lokomotivou a vagony. "Měli jsme připravenu počáteční kapacitu kolem 330 míst s tím, že by se mohla průběžně zvyšovat," uvedl Šimral.

Takovou možnost jednotka, jako je třeba pendolino, nenabízí. Ranní a dopolední vlaky z Prahy tak jezdí poloprázdné, zatímco do odpoledních spojů je nutné kupovat lístek i několik dnů předem.

"Vydušená konkurence"
Problémy s nedostatkem míst ve vlaku, které by Student Agency mohla mít v případě, že zvolí příliš krátkou soupravu, už nyní řeší na autobusové lince mezi Prahou a Libercem. Tam má nyní téměř monopolní postavení, což nese i negativa: firma není schopna přepravit všechny cestující.

"Konkurenci bychom uvítali, pomohla by nám přepravit další masy lidí," říká Jančura. Zpětně vidí jako chybu, že tolik "vydusili" s cenou ČSAD Liberec, které mělo na trase dříve monopol.

Pro Jančuru jsou klienti, kteří se nevejdou do autobusu, strašákem. "Autobusy máme i jako reklamu na další produkty, hlavně na letenky. Tohle nám může poškodit pověst," vysvětlil Jančura.

Už teď cestující kritizují to, že náhle zdražuje jízdenky o třetinu, aby pokryl ztrátové posilové spoje, i když teprve nyní se dostanou na úroveň, kde byly za dob monopolu ČSAD Liberec.

Autor:

ŽIVĚ: Planespotting Letiště Václava Havla

  • Nejčtenější

Vysoké ceny dohnaly Bohemia Energy ke krachu. Dotkne se to téměř milionu lidí

Firma Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, ukončí činnost a dodávky elektřiny a...

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Písařík z Bohemia Energy převádí majetek ze svých firem na fungující podnik

Majitel padlé skupiny Bohemia Energy Jiří Písařík začal převádět majetek mezi svými jednotlivými společnostmi. Jak...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Babiš žádá cenový strop pro klienty Bohemia Energy a kompenzaci pro všechny

Premiér Andrej Babiš vyzval Energetický regulační úřad, aby zvážil zastropování cen u dodavatelů energií, kteří...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

  • Další z rubriky

Pražská plynárenská zvedá ceny, někteří si připlatí o více než 20 procent

Pražská plynárenská od 1. listopadu zdraží u části svých zákazníků plyn v průměru o 24,6 procenta. Zvýšení cen se...

Vybíráte tarif a dodavatele energií? Sedm rad, jak se neupsat energošmejdům

Premium Zákazníci, kteří se po krachu svého dodavatele energií ocitli v drahém režimu poslední instance, by sice neměli...

Ruzyně odbavila přes půl milionu cestujících. Na předcovidová čísla to nestačí

Letiště Václava Havla Praha odbavilo v září téměř 654 000 cestujících. Meziročně je to asi o 63 procent více, zároveň...

Pěstitele brambor drtí slevy v řetězcích. Zvažují, zda je dál pěstovat

Zemědělci si stěžují na slevy u brambor, kterými se řetězce snaží nalákat zákazníky. Ceny, které se pohybují mnohdy i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Přežili krizi i povodně. Dnes mají vyprodáno na půl roku dopředu

Podnikat začal Pavel Jech krátce po revoluci. Zažil vzestupy i pády, letos rodinná firma oslaví již třicet let na trhu....

Kvůli nárůstu cen na trhu končí další dodavatelé plynu a elektřiny

V pondělí ukončí dodávky všem odběratelům po firmě Bohemian Energy další společnost, tentokrát děčínská Kolibřík...

Psychiatr mě sexuálně napadl, partner málem zabil, popisuje dcera Urbánkové

Dcera zpěvačky Nadi Urbánkové (82) Jana Fabiánová (42) promluvila o sexuálním napadení v ordinaci lékaře. Zavzpomínala...

ČEZ od ledna zdraží: elektřinu asi o třetinu, plyn o víc než polovinu

ČEZ od nového roku zdraží elektřinu i plyn. Podle šéfa energetické společnosti Daniela Beneše to může být asi třetina u...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...