Šéf Student Agency shání 200 milionů na vlak

  1:12aktualizováno  1:12
Kancelář Radima Jančury zdobí model luxusního vlaku ve žluté barvě. Nadčasový design, prostorný a pohodlný interiér, vlastní kino či konferenční místnost. Moderní souprava má být podle šéfa a majitele Student Agency nejluxusnějším vlakem na evropských kolejích.
Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Po letenkách a autobusech se chystá podnikatel roku 2005 dobýt tentokrát podstatně složitější trh: železnice. "Vlaky jsou teď pro mě hlavní prioritou. Dávají mi hodně zabrat," říká Jančura.

První soupravy mají svézt cestující během tří let. Vlaky jsou pro Jančuru největším soustem v historii jeho podnikání. Kdysi uvažoval i o letadlech, ale včas z nápadu vycouval.

Není to pro něj jen zdroj možného zisku, ale když o svých plánech na železnici mluví, je vidět, že se z něj pomalu stává vlakový fanda.

Podnikání s autobusy se oproti vlakům jeví jako hračka. Rok objížděl evropské výrobce vlaků. Nakonec se rozhoduje mezi dvěma německými: Siemensem a Stadlerem. "Definitivní slovo uděláme na konci roku. Možná ještě později," podotkl Jančura.

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Jančura teď řeší, kde vezme 200 milionů korun, které výrobci požadují jako základní splátku, než začnou soupravy vůbec vyrábět.

Prodá hotel, aby měl na vlak
"Začínáme na to šetřit, ale bez dalších zdrojů se neobejdeme," potvrdil Jančura. Proto opouští svůj projekt na vlastní hotelovou síť a prodává první budovu, kterou v Praze na hotel přestavuje.

"Nemáme sílu na to, dělat pořádně k vlakům ještě hotely, soustředíme se na železnici," vysvětluje Jančura, který měl v plánu vybudovat síť čtyřhvězdičkových hotelů ve všech krajských městech.

To by mělo firmě přinést několik desítek milionů korun. Na první splátku vlaků to nebude stačit. Proto Jančura nevylučuje ani to, že by vlaky vyčlenil do samostatné firmy, s níž by šel třeba i na burzu.

Otázka je, zda pro železniční projekt najde investory. Jeho podnikatelská strategie není zaměřena na maximální zisk, ale hlavně na co největší obrat. O tom svědčí i loňské předběžné výsledky. Při 2,5 miliardy obratu patnáct milionů zisk.

Taková "ziskovost", která Jančurovi jakožto jedinému majiteli firmy bohatě stačí, nemusí stačit investorům.

Dostane se na koleje?
Dostat se v Česku na koleje navíc není nijak jednoduché. Loni se o tom přesvědčila i firma Railtrans, která chtěla jezdit také na trase mezi Prahou a Ostravou.

Její vlaky se už dostaly i do jízdního řádu, pár dnů před prvním plánovaným výjezdem však firma oznámila, že projekt padá. Lokomotivy, které měly vlaky Railtransu vozit, totiž včas nedostaly povolení ke vjezdu na české koleje.

Podle jednatele firmy Petra Šimrala nyní projekt stojí. "Důvodem je legislativa, která upřednostňuje při přidělování traťové kapacity vlaky objednané státem před spoji soukromých dopravců," vysvětluje Šimral.

Zda se s podobnými problémy může potýkat i Student Agency, Šimral komentovat nechtěl.

Na rozdíl od Jančurovy firmy, která chce na trasu nasadit ucelenou soupravu, zamýšlel Railtrans jezdit s klasickým vlakem s lokomotivou a vagony. "Měli jsme připravenu počáteční kapacitu kolem 330 míst s tím, že by se mohla průběžně zvyšovat," uvedl Šimral.

Takovou možnost jednotka, jako je třeba pendolino, nenabízí. Ranní a dopolední vlaky z Prahy tak jezdí poloprázdné, zatímco do odpoledních spojů je nutné kupovat lístek i několik dnů předem.

"Vydušená konkurence"
Problémy s nedostatkem míst ve vlaku, které by Student Agency mohla mít v případě, že zvolí příliš krátkou soupravu, už nyní řeší na autobusové lince mezi Prahou a Libercem. Tam má nyní téměř monopolní postavení, což nese i negativa: firma není schopna přepravit všechny cestující.

"Konkurenci bychom uvítali, pomohla by nám přepravit další masy lidí," říká Jančura. Zpětně vidí jako chybu, že tolik "vydusili" s cenou ČSAD Liberec, které mělo na trase dříve monopol.

Pro Jančuru jsou klienti, kteří se nevejdou do autobusu, strašákem. "Autobusy máme i jako reklamu na další produkty, hlavně na letenky. Tohle nám může poškodit pověst," vysvětlil Jančura.

Už teď cestující kritizují to, že náhle zdražuje jízdenky o třetinu, aby pokryl ztrátové posilové spoje, i když teprve nyní se dostanou na úroveň, kde byly za dob monopolu ČSAD Liberec.

Autor:

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Firmy dostanou dvojnásobek Ukrajinců, rozhodla vláda. Stále málo, míní Dlouhý

Ilustrační snímek

Od 1. září se bude postupně zvyšovat kvóta pro příjem kvalifikovaných pracovníků z Ukrajiny. Z nynějších 19 600 lidí...

Dobojováno. Poslední smrk na Dačicku padl, říká šéf městských lesů

Kůrovcová zkáza na Dačicku. Boj s lýkožroutem městské lesy prohrály, nezbyl...

Lesy na Dačicku patří mezi nejvíce zdevastovaná místa řáděním kůrovce. Brouk už tam zničil prakticky všechny starší...

Ovzduší prospívá vítr, letadla znečišťují méně než auta, říkají meteorologové

Pavel Machálek a Eva Krtková

Povinná obměna technologií a domácích kotlů by v Česku měla přinést výrazné zlepšení kvality ovzduší, věří Pavel...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz