Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Student Agency shání 200 milionů na vlak

  1:12
Kancelář Radima Jančury zdobí model luxusního vlaku ve žluté barvě. Nadčasový design, prostorný a pohodlný interiér, vlastní kino či konferenční místnost. Moderní souprava má být podle šéfa a majitele Student Agency nejluxusnějším vlakem na evropských kolejích.
Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Po letenkách a autobusech se chystá podnikatel roku 2005 dobýt tentokrát podstatně složitější trh: železnice. "Vlaky jsou teď pro mě hlavní prioritou. Dávají mi hodně zabrat," říká Jančura.

První soupravy mají svézt cestující během tří let. Vlaky jsou pro Jančuru největším soustem v historii jeho podnikání. Kdysi uvažoval i o letadlech, ale včas z nápadu vycouval.

Není to pro něj jen zdroj možného zisku, ale když o svých plánech na železnici mluví, je vidět, že se z něj pomalu stává vlakový fanda.

Podnikání s autobusy se oproti vlakům jeví jako hračka. Rok objížděl evropské výrobce vlaků. Nakonec se rozhoduje mezi dvěma německými: Siemensem a Stadlerem. "Definitivní slovo uděláme na konci roku. Možná ještě později," podotkl Jančura.

Nákup pěti souprav na trasu Praha–Ostrava, se kterými své železniční podnikání začne, vyjde přibližně na dvě miliardy. Jančura teď řeší, kde vezme 200 milionů korun, které výrobci požadují jako základní splátku, než začnou soupravy vůbec vyrábět.

Prodá hotel, aby měl na vlak
"Začínáme na to šetřit, ale bez dalších zdrojů se neobejdeme," potvrdil Jančura. Proto opouští svůj projekt na vlastní hotelovou síť a prodává první budovu, kterou v Praze na hotel přestavuje.

"Nemáme sílu na to, dělat pořádně k vlakům ještě hotely, soustředíme se na železnici," vysvětluje Jančura, který měl v plánu vybudovat síť čtyřhvězdičkových hotelů ve všech krajských městech.

To by mělo firmě přinést několik desítek milionů korun. Na první splátku vlaků to nebude stačit. Proto Jančura nevylučuje ani to, že by vlaky vyčlenil do samostatné firmy, s níž by šel třeba i na burzu.

Otázka je, zda pro železniční projekt najde investory. Jeho podnikatelská strategie není zaměřena na maximální zisk, ale hlavně na co největší obrat. O tom svědčí i loňské předběžné výsledky. Při 2,5 miliardy obratu patnáct milionů zisk.

Taková "ziskovost", která Jančurovi jakožto jedinému majiteli firmy bohatě stačí, nemusí stačit investorům.

Dostane se na koleje?
Dostat se v Česku na koleje navíc není nijak jednoduché. Loni se o tom přesvědčila i firma Railtrans, která chtěla jezdit také na trase mezi Prahou a Ostravou.

Její vlaky se už dostaly i do jízdního řádu, pár dnů před prvním plánovaným výjezdem však firma oznámila, že projekt padá. Lokomotivy, které měly vlaky Railtransu vozit, totiž včas nedostaly povolení ke vjezdu na české koleje.

Podle jednatele firmy Petra Šimrala nyní projekt stojí. "Důvodem je legislativa, která upřednostňuje při přidělování traťové kapacity vlaky objednané státem před spoji soukromých dopravců," vysvětluje Šimral.

Zda se s podobnými problémy může potýkat i Student Agency, Šimral komentovat nechtěl.

Na rozdíl od Jančurovy firmy, která chce na trasu nasadit ucelenou soupravu, zamýšlel Railtrans jezdit s klasickým vlakem s lokomotivou a vagony. "Měli jsme připravenu počáteční kapacitu kolem 330 míst s tím, že by se mohla průběžně zvyšovat," uvedl Šimral.

Takovou možnost jednotka, jako je třeba pendolino, nenabízí. Ranní a dopolední vlaky z Prahy tak jezdí poloprázdné, zatímco do odpoledních spojů je nutné kupovat lístek i několik dnů předem.

"Vydušená konkurence"
Problémy s nedostatkem míst ve vlaku, které by Student Agency mohla mít v případě, že zvolí příliš krátkou soupravu, už nyní řeší na autobusové lince mezi Prahou a Libercem. Tam má nyní téměř monopolní postavení, což nese i negativa: firma není schopna přepravit všechny cestující.

"Konkurenci bychom uvítali, pomohla by nám přepravit další masy lidí," říká Jančura. Zpětně vidí jako chybu, že tolik "vydusili" s cenou ČSAD Liberec, které mělo na trase dříve monopol.

Pro Jančuru jsou klienti, kteří se nevejdou do autobusu, strašákem. "Autobusy máme i jako reklamu na další produkty, hlavně na letenky. Tohle nám může poškodit pověst," vysvětlil Jančura.

Už teď cestující kritizují to, že náhle zdražuje jízdenky o třetinu, aby pokryl ztrátové posilové spoje, i když teprve nyní se dostanou na úroveň, kde byly za dob monopolu ČSAD Liberec.

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Nejchudší stát Spojených států je blízko k překonání HDP Německa

Hrubý domácí produkt (HDP) na obyvatele nejchudšího státu USA Mississippi je vyšší než hrubý domácí produkt pěti největších evropských ekonomik s výjimkou Německa. I Německu však těsně konkuruje....

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Luxus na kolejích. Nahlédněte do nejkrásnějších vlaků světa

Nejluxusnější hotelový pokoj může být překvapivě na kolech. V Evropě i Asii totiž sílí trend luxusních vlaků, které nabízejí špičkovou gastronomii a ubytování v přepychu, jakému většina klasických...

19. ledna 2025

Expanze řetězců pokračuje. V tržbách jsou stále na špici Lidl a Kaufland

Premium

Tuzemský maloobchod se ještě vyrovnává s inflačními dozvuky předchozích let, kvůli kterým množství nakupovaných potravin klesá. Obchodní řetězce proto intenzivně pracují na rozvoji privátních značek,...

19. ledna 2025

Realita šatů ze Shein. Zaměstnanci v továrnách tráví i 75 hodin týdně

Zaměstnanci čínských továren, které dodávají oblečení módnímu gigantovi Shein, běžně pracují 75 hodin týdně, což je v rozporu s čínskými zákony. Mnohdy nemají jinou možnost, jelikož živí své rodiny....

18. ledna 2025

Novým magnetem pro boháče je pobřeží Uruguaye. Přispívá i politická stabilita

Punta del Este, směs exkluzivity Hamptons a výškových budov Miami Beach, se stává magnetem pro zahraniční peníze v Uruguayi. Od pandemie zažívá příliv bohatých cizinců, včetně Američanů a Evropanů,...

18. ledna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Herec Hynek Čermák a jeho o dvacet let mladší manželka Veronika se rozešli

Herec Hynek Čermák (51) a jeho manželka Veronika Čermák Macková (31) se po necelých deseti letech vztahu rozešli. V...