Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Šéf Letušky: Jančurovi ani ruku nepodám

  8:00aktualizováno  8:00
Alexej Litvin žije v Česku téměř třicet let. Je majitelem společnosti Asiana a známějšího portálu Letuška.cz, který propagují i luxusní autobusy zajišťující dopravu mezi Prahou a Karlovými Vary. V obou oblastech Litvinovi konkuruje jiný podnikatel - Radim Jančura ze Student Agency.

Alexej Litvin provozuje portál Letuška a nemůže přijít na jméno Radimu Jančurovi. | foto: David VotrubaiDNES.cz

V letenkách Královnou.cz, na silnicích žlutými autobusy. Obě firmy patří v cestovním ruchu k nejvýznamnějším. Zatímco ale majitel Student Agency sbírá jedno ocenění pro podnikatele za druhým, o Alexeji Litvinovi se začalo více mluvit, až když se s Jančurou dostal do sporu.

Pro svého konkurenta nenachází jediné dobré slovo. "Ruku jsem mu nepodal," říká.

Od Indie k Letušce
Litvin vede svou firmu společně s manželkou Šárkou, kvůli které přišel do Česka.

"Studovali jsme spolu v Moskvě orientalistiku. Pak jsme odcestovali do Indie. Mě vyslala ruská strana, paní Litvinová jela přes ministerstvo školství. V Indii jsme se vzali a koncem roku 1979 jsme se přestěhovali do České republiky," říká Litvin.

Prošedivělý padesátník mluví česky s ruským přízvukem. Dotazy týkající se jeho příchodu do Prahy slyší nerada hlavně jeho žena Šárka. "Manžel je český podnikatel, žije v Česku a mluví česky," přerušuje rázně manželovo vyprávění.

popisek
"Manžel žije v Česku, je český podnikatel," říká Šárka Litvinová.
V osmdesátých letech Litvin i jeho žena pracovali na dizertační práci. "Já jsem byl i muž v domácnosti a u toho jsem dělal překlady z angličtiny do ruštiny a z češtiny do ruštiny. Že bychom mohli podnikat, jsme si řekli až později. Měli jsme velice dobré vztahy v Asii a Indii, kde jsme dohromady strávili osm let," říká Litvin.

Díky tomu se dostal k organizaci několika cest do Thajska pro české a slovenské podnikatele. To byl první krok k cestovní agentuře, která vznikla v roce 1993.

Jméno dal Asianě indický guru
"Orientovali jsme se na prodej letenek. Předpokládali jsme, že budeme dělat hlavně zájezdy do Asie a založili jsme Asianu, vypráví podnikatel. Podle jeho ženy dal jméno firmě jistý indický guru, takže vlastně ani moc neměli na výběr.

Firma se postupně propracovala mezi významné české cestovní agentury. Do širšího podvědomí se dostala, až když se pustila do internetového prodeje letenek a vznikl portál Letuška.cz. "Uvědomujeme si, že Asianu zná velice málo lidí. Když se zeptáte na Letušku, většina lidí ví, o čem se mluví," říká Litvin.

Letuška, Královna a cesta do Varů
Právě Letuška rozpoutala válku mezi Litvinem a Jančurou.

"Letuška je náš originální software, který jsme spustili v roce 2000. Byli jsme tak vůbec první společnost v republice, přes kterou bylo možné koupit on-line letenku. Před sedmi lety tu nikdo nic podobného neviděl," říká Šárka Litvinová.

V té době firma otevírá svou pobočku v Karlových Varech. "Zjistil jsem, že autobusová doprava je tam na velice nízké úrovni. Jezdí tam staré autobusy, kvalita je nízká a hlavně, i když je ve Varech hodně cizinců, neexistuje odtud spojení na letiště," popisuje Litvin, co vedlo k zavedení přímé linky Praha-Karlovy Vary .

popisek
"Linka do Varů pro nás není životně důležitá," komentuje Alexej Litvin spory se Student Agency.

Na autobusech začali propagovat Letušku.

"Problém vznikl, když jsme udělali reklamní kampaň, ve které jsme uvedli, že Letuška je jednička na českém trhu," popisuje Litvin. Proti tomu se ohradil právě Radim Jančura, který provozuje portál Královna a také o něm tvrdí, že je nejlepší.

"Od pana Jančury jsme dostali ultimátum. Buďto do týdne reklamu stáhneme, nebo nás z karlovarské linky vytlačí," říká Litvin. "To se nám samozřejmě nelíbilo. Nebyla to otázka jednání či porozumění. Toho jsme se od pana Jančury nikdy nedočkali a kampaň jsme nestáhli," krčí rameny.

Náklady luxusu
Student Agency na začátku roku skutečně začala do Varů jezdit. - více zde

Asiana začínala na 140 Kč za jízdenku, nyní ji nabízí za 119 korun. Student Agency ji do 12. července prodává za padesátikorunu pro každého, kdo si ji zarezervuje prostřednictvím SMS nebo internetu. Litvin to nazývá nekalou soutěží.

"Nemám nic proti konkurenci. Ale přijít na obsazenou linku a nasadit autobusy přesně ve stejné časy jako rival je podle mě podraz. Navíc je evidentní, že za tak nízkou cenu se linka, navíc v takovém luxusním autobusu a ještě se stevardkou, na trase provozovat prostě nedá," tvrdí majitel Asiany.

popisek
Podle Litvina začal celý spor tím, že označil Letušku jedničkou na trhu.

Student Agency v úterý oznámila, že levné jízdenky ruší. Nově přijdou na 80 korun.

Podle Litvina je to ale stále málo. Při pořizovací ceně autobusu, nákladech na stevardku, mzdě řidičů a dalších se prý nevejde pod 119 Kč. Litvin navíc naznačuje, že pochybuje o tom, že řidiči Jančurovy firmy dodržují povolené přestávky. Domnívá se, že dostávají výplaty "bokem".

"Činnost firmy SA je postavena na obcházení, a dokonce i porušování platných zákonů," říká Litvin, který mluví o tom, že věc zkoumají jeho právníci. Spor řešil i antimonopolní úřad. - více zde

Litvinovi právníci nyní zvažují, jak dále postupovat. "Ta linka není to hlavní, co máme. Není to ani naše ambice, ani naše posedlost," tvrdí Litvin. Konkurenci ze Student Agency ale nemůže přijít na jméno.

"Nikdy jsem neměl například problémy s tím, že jsem Rus. Až nyní, když s tím přišel pan Jančura. Je to taková podpásovka."

"Osobně jsme se několikrát setkali během různých akcí, které pořádají letecké společnosti. Nikdy jsem ale neměl chuť se s ním bavit. Takže naposledy, když jsme se sešli a on ke mně běžel podat mi ruku, tak jsem mu ji nepodal. Necítím potřebu."


Reakce Radima Jančury

Náklady a platy řidičům

Pokud má řidič v průměru kolem třiceti tisíc hrubého, tak proč bych mu ještě něco dával bokem? Jakýkoli policista v České republice může zastavit český autobus a může zkontrolovat digitální tachograf, na kterém je vidět, zda řidič měl, nebo neměl přestávky. V případě, že by se zjistilo, že neměl, přichází řidič o tři drahocenné body. Udělá to čtyřikrát a je nezaměstnaný.

Nařčení z nacionalismu

V rozhovoru pro MF DNES, ve kterém pan Litvin tvrdí, že naši řidiči nedodržují bezpečnostní přestávky a my je vyplácíme načerno, jsem odpověděl, že Asiana je česko-rusky mluvící společnost a její metody tomu tak trochu odpovídají.

O vztahu mezi firmami

Bojujeme spolu na lince do Karlových Varů a Asianě se to samozřejmě nelíbí a vymýšlejí si různé věci. To je velice jednoduché.

Čtěte: Student Agency zdražuje jízdenky do Karlových Varů


  • Nejčtenější

Jazyková bariéra, jízda na červenou. Státu došla s Arrivou trpělivost

Dopravce Arriva se od prosince, kdy získal významný tržní podíl, potýká s problémy. Kromě častých zpoždění či...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Roční plat za týden. Pohádkové mzdy ředitelů prohlubují sociální propast

Ředitelé britských společností, které patří do první stovky firem s nejvyšší tržní hodnotou a obchodují na londýnské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lepší je odpočatý bankéř. Spořitelna nadělila lidem 37 dní dovolené

Česká spořitelna vyslyšela volání bankéřů, kteří chtěli víc flexibility a volna. Od ledna jim ke standardním...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky

Mohli jsme zakázku zadat přímo, brání se fond. Chce zveřejnit více detailů

Státní fond dopravní infrastruktury čelí kvůli smlouvě s dodavatelem elektronických dálničních známek, společností...

Hypotéky loni zlevňovaly, teď už nebudou. Kdo dosáhne na bydlení?

Hypotéky loni proti očekávání zlevňovaly. To však teď končí. Už koncem roku začaly první banky zdražovat a postupně se...

Kontroly burčáku loni dopadly nejhůř za čtyři roky, neprošlo deset výrobků

Konzumace burčáku se stává čím dál víc rizikovou záležitostí. Loni vzrostl počet prohřešků při jeho prodeji i závažnost...

Češi se učí splácet dluhy včas. Opozdilců a úvěrů po splatnosti je méně

Schopnost Čechů splácet závazky se loni zlepšila. Na konci roku 2019 mělo dluhy po splatnosti 6,4 procenta dospělých,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz