Coworkingové centrum společnosti Impact Hub v Brně

Coworkingové centrum společnosti Impact Hub v Brně | foto: ImpactHub Brno

Krize přeje sdíleným kancelářím. Pandemie nás posílí, tvrdí provozovatelé

  • 5
Většinu flexibilních kancelářských center koronavirová krize nepoškodí, téměř 70 procent z nich uvádí, že je nynější situace naopak posílí. Vyplývá to z průzkumu realitněporadenské společnosti CBRE mezi 36 provozovateli napříč Českou republikou. Drtivá většina center zůstala v posledních týdnech v provozu.

Provozovatelé coworkingových center a flexibilních kanceláří zareagovali na pandemii velice rychle, tvrdí zástupci CBRE. Zefektivnili své hygienické postupy a přístup ke klientům, umožnili jim například zdarma využívat uzavřené kanceláře, i když si platí členství pouze ve sdílených prostorech.

Fotogalerie

Čtvrtina oslovených kancelářských center na dotaz ohledně dopadů nákazy covid-19 uvedla, že upevňuje spolupráci s klienty. Přes 60 procent z nich navíc neočekává žádné negativní důsledky. Někteří ze zástupců těchto center však upozornili, že je tomu tak za předpokladu, že krize nebude trvat příliš dlouho.

Zdroj: CBRE

Až 69 procent oslovených provozovatelů očekává, že pandemie do budoucna trh flexibilních kanceláří posílí. Firmy totiž podle nich budou preferovat krátkodobé pronájmy místo mnohaletých nájemních smluv.

Zdroj: CBRE

„V této krizi se jasně projevilo, jak strategickou roli mohou flexibilní kanceláře sehrát v životě firem – nejen z hlediska finančního, ale i jako součást firemní politiky či možnosti rozprostření rizik,“ uvedla společnost CBRE v tiskové zprávě.

Coworking místo home-office

Až na dva provozovatele mají všichni dotazovaní v současnosti otevřená centra, v nichž panují přísná hygienická opatření. Velká část jejich klientů však v těchto týdnech preferuje práci z domova, kvůli čemuž se objevují požadavky na odklad plateb za členství, jeho pozastavení či prominutí poplatku za dobu, kdy klient kanceláře nevyužívá.

Celkem 25 oslovených center potvrdilo, že jim desetina stávajících zákazníků vypověděla členství, čtyři centra pak zaznamenala 20procentní úbytek. Evidují však zájem nových klientů.

„Téměř polovina dotazovaných uvedla, že i přes současnou krizi dostává nové poptávky od potenciálních klientů, a to zejména od firem z nyní prosperujících oborů například IT. Některé společnosti navíc začaly využívat servisované kanceláře jako své druhé zázemí k rozprostření rizik nákazy anebo jako pracovní místo pro zaměstnance, kteří doma nemají ke své práci ideální podmínky,“ popisuje Lenka Hrudíková z CBRE.