Pan Alois z Bučovic si loni v listopadu z letáku Českého mincovního obchodu, který mu každý týden přistál ve schránce i třikrát, objednal plaketu s hlavou princezny Diany za lákavých 297 korun. „Diana byla oblíbená osobnost, chtěl jsem mít plaketu na památku do vitríny,“ říká bezmála sedmdesátník. Zaplatil převodem a za pár týdnů mu přišly plakety hned dvě a faktura na 2 145 korun. Protože tolik peněz utratit neplánoval a také nechtěl nikomu nic dlužit, druhou plaketu okamžitě na své náklady poslal zpátky a považoval tím věc za vyřízenou.
Jenže zanedlouho přišla třetí plaketa. Tu už podle svých slov ani nepřevzal. „Napsal jsem jim dopis, že jsem si to neobjednal, oni tvrdí, že zaplacením první plakety jsem souhlasil s tím, že mi budou postupně posílat celou sérii,“ říká rozhořčený muž.
Po třech upomínkách panu Aloisovi minulý měsíc přišlo oznámení, že jeho pohledávka, navýšená o náklady na upomínky, byla postoupena vymahačské firmě Alektum. Obrátil se proto na Českou obchodní inspekci (ČOI) a čeká, co mu státní orgán poradí.
Příběh pana Aloise je jedním ze stovek, které se každý rok opakují – člověk ve vyšším věku, zpravidla penzista, se nechá zlákat nabídkou líbivé plakety či mince se vznešeným motivem za pár stokorun. Inspekce za poslední tři roky dostala 83 podnětů od spotřebitelů a uložila pět pokut za více než 1,5 milionu korun.
„V drtivé většině šetřených podnětů naši inspektoři prokázali Českému mincovnímu obchodu užití agresivní obchodní praktiky, která spočívá v zasílání nevyžádaných zásilek,“ říká Jan Řezáč z ČOI. Přesto Český mincovní obchod jede dál.
Tuto obchodní značku v Česku obhospodařuje TCS Taurus Service se sídlem v Plzni, mateřská firma HMK sídlí ve Švýcarsku. MF DNES se snažila firmu kontaktovat na zákaznické firmě, avšak bez úspěchu. Problémy s firmou sahají hlouběji do historie.
Automaticky věrným zákazníkem
V roce 2012 například barevně potiskla běžnou kovovou dvacetikorunu a prodávala ji jako Pamětní minci sv. Václava v akci za 199 korun. Spotřebitelům se nedařilo domoci se peněz zpět, teprve v roce 2015 se ČOI podařilo přes mezinárodní spolupráci navázat kontakt s právníky švýcarské společnosti, aby mohla firmu začít pokutovat. Vymanit se z právních kliček mincovního obchodu se přitom podaří jen informovaným a vytrvalým spotřebitelům, ostatní raději zaplatí, aby neměli problémy.
Jak trik funguje? „Po objednání první zásilky společnost automaticky zařadí zákazníky do odběru dalších mincí v rámci takzvaného sběratelského servisu, pokud zákazníci výslovně neuvedou, že další zboží nechtějí,“ vysvětluje chování firmy Lukáš Zelený, právník spotřebitelského časopisu dTest. Tahle informace se ukrývá na vnitřní straně obálky, kde by ji nikdo nehledal.
Navíc z ní není jasné, že se člověk k něčemu zavázal. Obsahuje výčet výhod automatického zasílání mincí s tím, že dotyčný může věc do 27 dnů vrátit. „Je stupňována cena a frekvence zasílání. Spotřebitel je nucen vynaložit čas a finanční prostředky na jejich vracení a na komunikaci s kontrolovanou osobou,“ říká Jiří Fröhlich, mluvčí ČOI.
Neprodejné cetky
Že jde o „šmejdy“, se spotřebitelské organizace zdráhají uvést naplno. „Postup společnosti připomíná podstatu klamavé praktiky, neboť vytváří dojem, že výrobek bude nabízen pouze po omezenou dobu s cílem přimět spotřebitele k okamžitému rozhodnutí,“ dodává Zelený. Takový postup je podle dTestu v rozporu s právem.
Spotřebitelům, kteří by chtěli jednorázově nakoupit, Zelený doporučuje dát si pozor, aby omylem neuzavřeli smlouvu s podnikatelem. Dnes už totiž nemusí nic podepisovat černé na bílém. „Smlouva může být uzavřena také po telefonu či přes internet,“ varuje právník. Pokud si je spotřebitel jistý, že žádnou smlouvu neuzavřel, a přesto mu nevyžádaná mince doma přistane, může si ji nechat.
Zelený nicméně i v tomto případě doporučuje spotřebiteli kvůli předcházení sporům do budoucna poslat podnikateli doporučený dopis a v něm ho informovat, že zásilku odmítá a že si může podnikatel zboží na své náklady vyzvednout.
Etablovaní obchodníci, kteří v Česku prodávají investiční mince a medaile z drahých kovů, upozorňují, že zboží od Českého mincovního obchodu se nedá zpeněžit. Jeho tržní hodnota je nula.
„Chodí k nám zákazníci, aby prodali minci či medaili zakoupenou přes tento obchod. Bohužel jim musíme říci, že produkt je pouze zušlechtěn zlatem či stříbrem, tedy je potažen několika mikrony kovu, ten navíc ani nemusí být ryzí. Jinak je celá mince třeba z mosazi, mědi, hliníku,“ vysvětluje Jaroslav Černý, mluvčí společnosti Česká mincovna. Podle něj takové praktiky škodí celému odvětví, protože potenciální klienti kvůli tomu ztrácejí důvěru v investování do drahých kovů.