Dotykové obrazovky se staly běžnou součástí především fastfoodových řetězců. Postupně se ovšem objevují i v moderních bistrech, hotelových lobby či dokonce na úřadech. Jejich hlavní výhodou je jednoduché ovládaní a pocit, že na zákazníky nikdo netlačí. „Lidé si objednávají sami, bez front a bez nutnosti číšníka. Odpadává také stres při nerozhodnosti či jazykové bariéře,“ řekl iDNES.cz ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík.
Americké fast foody hledají partnery v Česku. Sázejí na burgery, pizzu i tacos![]() |
Prvním řetězcem, který do Česka s kiosky přišel, byl v roce 2015 McDonald’s. Dnes přes ně denně probíhá přes 75 tisíc objednávek, tedy téměř tři čtvrtiny všech nákupů v restauracích.
„Host si může objednávat vlastním tempem, věnovat se složení jídel či alergenů bez stresu, že někoho zdržuje,“ doplňuje Martin Toup, ředitel marketingu McDonald’s pro Česko, Slovensko a Ukrajinu.
Pokladní stále žijí
Výhody však nejsou jen na straně zákazníků. Dotykové obrazovky dokážou zvýšit prodeje díky cross-sellingu a up-sellingu, tedy, že si hosté častěji k hranolkám přikoupí omáčku nebo zvolí celé menu místo samotného burgeru.
„Kiosky také snižují chybovost. Zákazník vše sám zadá do systému, a pokud on sám neudělá chybu, není vlastně prostor pro záměnu při přenosu informací do kuchyně,“ vysvětluje Menclík.
Kuřecí je nové hovězí. Cena donutila americké fast foody ke změně nabídky![]() |
Nevýhodou je ovšem vysoká počáteční investice, která odpovídá ceně pěti až deseti běžných pokladen. Překážkou může být také nedostatek prostoru v provozovně či nároky na hygienu, a to zejména nutnost časté dezinfekce displejů.
Stále navíc existují zákazníci, kteří preferují osobní kontakt. Podle Toupa i Menclíka proto nelze očekávat, že by klasické pokladny v dohledné době úplně zmizely.
„Při zavádění kiosků jsme nechtěli připravit zákazníky o tradiční pohostinství, na které jsou v našich restauracích zvyklí,“ říká Toup. „Zároveň však pracovníky, kteří dříve obsluhovali výhradně u pokladen, využíváme efektivněji. Pomáhají s donáškou jídla ke stolu, asistují zákazníkům a zvyšují celkový komfort v restauraci.“
Největší globální podíl na trhu samoobslužných kiosků má Severní Amerika s více než 44 procenty. Podle Yahoo Finance se očekává, že zde mezi lety 2024 a 2030 poroste ročně o více než šest procent. Nejrychlejším tempem se zase rozvíjí asijsko-pacifický region.




















