Noční můra prodavačů. Samoobslužné boxy vyhledává stále více Čechů

  16:33aktualizováno  16:33
Češi se rádi obslouží sami. Princip, ze kterého online obchody žijí už léta, se v poslední době výrazně prosazuje i v kamenných provozovnách a službách. Nechat na zákaznících, aby si objednávku vyřídili na obřím tabletu, případně vyplnili důležité dokumenty s pomocí chytrého robota, se už nebojí ani velké značky.

(ilustrační snímek) | foto: McDonald´s

Fastfoodové menu na míru či nákup v supermarketech bez přítomnosti prodavačky. Samoobslužné boxy pracují se zákazníkem podle stejného modelu: pomocí technologií mu svěřují větší část aktivity, přičemž zájem o tento způsob nákupu stoupá.

„Vývoj technologií a robotizace lidských činností, který je nazýván průmyslovou revolucí 4.0, probíhá již řadu let. Zatímco původně šlo především o nahrazení hrubé manuální práce, nyní se postupně projevuje také v dalších výrobních odvětvích a právě v oblasti služeb,“ uvedl Miroslav Diro z odboru vnější komunikace Hospodářské komory ČR.

Fotogalerie

Řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald’s vybavil provozovny na konci roku 2015 takzvanými samoobslužnými kiosky. Zákazník si v klidnější části restaurace vybere položky z menu na velké dotykové obrazovce a zaplatí kartou. S pořadovým číslem pak míjí případnou frontu u pultu a míří rovnou k výdeji. 

„V tuto chvíli vzniká přes samoobslužné kiosky téměř pětina všech našich objednávek,“ poznamenala Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald’s, s tím, že obliba kiosků podle čísel roste.

„V některých restauracích testujeme novinku, kdy si zákazníci mohou upravit burgery z prémiové nabídky přidáním nebo odebráním vybraných ingrediencí. Se zaměstnanci, kteří dříve pracovali na kase, se zase snažíme rozvíjet služby. Teď například začínáme s donáškou ke stolům,“ uvedla Svobodová. Ve vzdálenější budoucnosti by kiosky podle ní mohly umět rozpoznat konkrétního zákazníka a zobrazit mu jeho poslední nebo nejoblíbenější objednávku.

Sázka na menu dle vaší chuti dělá obsluze v McDonald’s z práce peklo

Energetická společnost E.ON, která samoobslužnou službu zavedla v roce 2016, se pomocí moderních technologií snaží zákazníkům usnadnit nutnou administrativu. Kvůli náročné legislativní úpravě je pro ně mnohdy složité vyřídit například připojení nového odběrného místa. 

„Pro žadatele o nové připojení jsme proto vytvořili interaktivní online formulář, který dotyčného provádí vyplněním úvodní žádosti a poté ho informuje o jejím postupném vyřízení. Online formulář zákazníka nenechá odeslat žádost, která je vyplněná špatně nebo neúplně. Odpadá také zdlouhavé zasílání poštou,“ uvedla Petra Podlahová, manažerka připojení a přeložek u E.ON Distribuce. Díky technologiím vzrostl počet online žádostí o 25 % za poslední dva roky.

Stále oblíbenějším se stává samoobslužné nakupování v supermarketech. Například v hypermarketech Globus se zákazníci obsluhují pomocí ručního skeneru technologie Scan&Go až ve 25 tisících případech za měsíc a toto číslo stále roste. 

„Technologie se stala pro významné procento zákazníků Globus přirozenou součástí nákupu. Máme mnoho zpětných vazeb zákazníků, že bez Scan&Go už nechtějí nakupovat, urychluje jim nákup a vlastně je tento styl nakupování i baví,“ uvedla mluvčí obchodů Pavla Hobíková.

Uzavření smlouvy bez přítomnosti právníka?

Podle mluvčího hospodářské komory už jsou podobně jako pracovníci u pultů a přepážek nahrazováni třeba firemní účetní. „Softwarová řešení se mohou v budoucnu uplatnit dokonce i v oblasti práva. Představa formulářových smluv, k jejichž uzavření nebude nutná právní asistence, je reálná,“ říká Diro.

Automatizace podle firem nemusí znamenat zrušení pracovních míst. Mění se často jen náplň a případně také objem práce, kdy stejný počet lidí zvládne díky automatizovaným procesům více úkolů. Nejnovější průzkum agentury Manpower ukázal, že 93 procent velkých zaměstnavatelů v Česku v následujících dvou až třech letech v souvislosti s digitalizací a automatizací počet zaměstnanců spíše zachová nebo zvýší.

„Netýká se to pouze výroby, o které se nejvíce mluví, ale také logistiky, obchodu, administrativních činností, zpracovávání dat, financí a pojišťovnictví. Procesy se digitalizují prakticky ve všech oblastech práce, třeba i v marketingu, personalistice, zákaznickém servisu, účetnictví,“ potvrzuje Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru ManpowerGroup.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Kraje chtějí víc na dani z paliv, každoročně bojují o peníze na opravu silnic

Oprava povrchu Západní ulice od Chebského mostu po křižovatku s ulicí Dr....

Vedení krajů došla trpělivost s každoročním dohadováním o státním příspěvku na opravy silnic druhé a třetí třídy. Z...

Tlak na Huawei zatím nechává Čechy chladnými. Firmě v ČR rostou tržby

Ilustrační snímek

Mobilům Huawei se v Česku zatím daří, v prvním čtvrtletí letošního roku se jejich prodej zvýšil o 40 procent. Loni se...

Česká pojišťovna mění generálního ředitele, od září ji povede Roman Juráš

Generálním ředitelem a předsedou představenstva České pojišťovny bude od 1....

Generálním ředitelem a předsedou představenstva České pojišťovny bude od letošního 1. září Roman Juráš. Vedení...

Najdete na iDNES.cz