Noční můra prodavačů. Samoobslužné boxy vyhledává stále více Čechů

  16:33aktualizováno  16:33
Češi se rádi obslouží sami. Princip, ze kterého online obchody žijí už léta, se v poslední době výrazně prosazuje i v kamenných provozovnách a službách. Nechat na zákaznících, aby si objednávku vyřídili na obřím tabletu, případně vyplnili důležité dokumenty s pomocí chytrého robota, se už nebojí ani velké značky.

(ilustrační snímek) | foto: McDonald´s

Fastfoodové menu na míru či nákup v supermarketech bez přítomnosti prodavačky. Samoobslužné boxy pracují se zákazníkem podle stejného modelu: pomocí technologií mu svěřují větší část aktivity, přičemž zájem o tento způsob nákupu stoupá.

„Vývoj technologií a robotizace lidských činností, který je nazýván průmyslovou revolucí 4.0, probíhá již řadu let. Zatímco původně šlo především o nahrazení hrubé manuální práce, nyní se postupně projevuje také v dalších výrobních odvětvích a právě v oblasti služeb,“ uvedl Miroslav Diro z odboru vnější komunikace Hospodářské komory ČR.

Fotogalerie

Řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald’s vybavil provozovny na konci roku 2015 takzvanými samoobslužnými kiosky. Zákazník si v klidnější části restaurace vybere položky z menu na velké dotykové obrazovce a zaplatí kartou. S pořadovým číslem pak míjí případnou frontu u pultu a míří rovnou k výdeji. 

„V tuto chvíli vzniká přes samoobslužné kiosky téměř pětina všech našich objednávek,“ poznamenala Zuzana Svobodová, ředitelka komunikace McDonald’s, s tím, že obliba kiosků podle čísel roste.

„V některých restauracích testujeme novinku, kdy si zákazníci mohou upravit burgery z prémiové nabídky přidáním nebo odebráním vybraných ingrediencí. Se zaměstnanci, kteří dříve pracovali na kase, se zase snažíme rozvíjet služby. Teď například začínáme s donáškou ke stolům,“ uvedla Svobodová. Ve vzdálenější budoucnosti by kiosky podle ní mohly umět rozpoznat konkrétního zákazníka a zobrazit mu jeho poslední nebo nejoblíbenější objednávku.

Sázka na menu dle vaší chuti dělá obsluze v McDonald’s z práce peklo

Energetická společnost E.ON, která samoobslužnou službu zavedla v roce 2016, se pomocí moderních technologií snaží zákazníkům usnadnit nutnou administrativu. Kvůli náročné legislativní úpravě je pro ně mnohdy složité vyřídit například připojení nového odběrného místa. 

„Pro žadatele o nové připojení jsme proto vytvořili interaktivní online formulář, který dotyčného provádí vyplněním úvodní žádosti a poté ho informuje o jejím postupném vyřízení. Online formulář zákazníka nenechá odeslat žádost, která je vyplněná špatně nebo neúplně. Odpadá také zdlouhavé zasílání poštou,“ uvedla Petra Podlahová, manažerka připojení a přeložek u E.ON Distribuce. Díky technologiím vzrostl počet online žádostí o 25 % za poslední dva roky.

Stále oblíbenějším se stává samoobslužné nakupování v supermarketech. Například v hypermarketech Globus se zákazníci obsluhují pomocí ručního skeneru technologie Scan&Go až ve 25 tisících případech za měsíc a toto číslo stále roste. 

„Technologie se stala pro významné procento zákazníků Globus přirozenou součástí nákupu. Máme mnoho zpětných vazeb zákazníků, že bez Scan&Go už nechtějí nakupovat, urychluje jim nákup a vlastně je tento styl nakupování i baví,“ uvedla mluvčí obchodů Pavla Hobíková.

Uzavření smlouvy bez přítomnosti právníka?

Podle mluvčího hospodářské komory už jsou podobně jako pracovníci u pultů a přepážek nahrazováni třeba firemní účetní. „Softwarová řešení se mohou v budoucnu uplatnit dokonce i v oblasti práva. Představa formulářových smluv, k jejichž uzavření nebude nutná právní asistence, je reálná,“ říká Diro.

Automatizace podle firem nemusí znamenat zrušení pracovních míst. Mění se často jen náplň a případně také objem práce, kdy stejný počet lidí zvládne díky automatizovaným procesům více úkolů. Nejnovější průzkum agentury Manpower ukázal, že 93 procent velkých zaměstnavatelů v Česku v následujících dvou až třech letech v souvislosti s digitalizací a automatizací počet zaměstnanců spíše zachová nebo zvýší.

„Netýká se to pouze výroby, o které se nejvíce mluví, ale také logistiky, obchodu, administrativních činností, zpracovávání dat, financí a pojišťovnictví. Procesy se digitalizují prakticky ve všech oblastech práce, třeba i v marketingu, personalistice, zákaznickém servisu, účetnictví,“ potvrzuje Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru ManpowerGroup.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Levná data? Musíme porovnat skutečné ceny a mluvit s operátory

Ilustrační snímek

Česko má jedny z nejvyšších cen mobilních dat v celé Evropě. Podle posledních porovnání u nás ceny mobilních služeb...

Zdraví jednoho Čecha stojí ročně přes 36 tisíc, sám nejvíc zaplatí za léky

Ilustrační snímek

Zdravotní péče v Česku stála v roce 2017 v průměru přes 36 500 korun na jednoho obyvatele, přitom v roce 2010 to bylo o...

Cestovatele Zikmunda s Hanzelkou uctí i nově vydaná speciální známka

Příležitostný aršík Století cestovatelů Hanzelky a Zikmunda.

Cestovatel Miroslav Zikmund slaví 100. narozeniny a ke gratulantům se přidává i Česká pošta. Od čtvrtka budou na...

Najdete na iDNES.cz